PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 19 | nr 4 | 95--104
Tytuł artykułu

Strategie zarządzania organizacjami pozarządowymi

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Management Strategies for Non-Governmental Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł został poświęcony rozważaniom na temat strategii zarządzania polskimi organizacjami pozarządowymi. W pierwszej części przedstawiono istotę organizacji pozarządowych. Następnie zaprezentowano czynniki determinujące wybór strategii w organizacjach pozarządowych. W kolejnych punktach skupiono się na istocie i roli strategii oraz na zagadnieniach związanych z formułowaniem i wdrażaniem strategii. Rozważania zamyka przedstawienie wyników badań własnych odnoszących się do strategii zarządzania organizacjami pozarządowymi z Polski Południowo-Wschodniej. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper is devoted to the non-governmental sector, which is also called the third sector. The main goal of the article is to present the management strategies of Polish non-governmental organizations (NGOs). The first part of the paper encompasses a presentation of the essence and nature of the functioning of NGOs. Subsequently, the strategic background of the functioning of NGOs is discussed. Mainly the factors conditioning the choice of an NGO management strategy are presented. The paper goes on to discussing the nature and role of strategy as well as formulating and implementing strategies. The last part of the paper concentrates on the research outcome concerning management strategies in non-governmental organizations operating in south-east Poland. (original abstract)
Rocznik
Tom
19
Numer
Strony
95--104
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Bibliografia
  • Bogacz-Wojtanowska E. (2006) Zarządzanie organizacjami pozarządowymi na przykładzie stowarzyszeń krakowskich. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Bryson J.M., Gibbson M.J. (2001) Enterprise Scheme for Nonprofit Survival, Growth and Effectiveness. Nonprofit Management and Leadership, Vol 11, No. 3.
  • Drucker P. (1994) The Age of Social Transformation. The Atlantic Monthly, listopad 1994, http://www.providersedge. com/ehdocs/transformation_articles/Age_of_Social_Transformation.pdf (07.08.2008).
  • Drucker P. (1995) Zarządzanie organizacją pozarządową. Warszawa: Fundusz Współpracy, Program Phare Dialog Społeczny - NGOs.
  • Dziwulski J. (2002) Strategie zarządzania organizacjami non-profit W: Juros A. (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim - wyzwanie dla środowisk akademickich. Lublin: Lubelski Ośrodek Samopomocy.
  • Gangl W.T. (1998) Creating and Management Effective Governance for Nonprofits and Foundations II. Directionship, Vol. 24, No. 9.
  • Gębarowski R. (2000) Problemy i dylematy rynku i marketingu w organizacjach pozarządowych. W: Wiśniewski A., Hościełowicz E. (red.) (2000) Aktualne problemy marketingu w Polsce. Zeszyty Naukowe, Seria I, nr 4. Białystok: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku.
  • Gumkowska M., Herbst J. (2008) Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - raport z badania 2008 r. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor, http://civicpedia.ngo.pl/ files/civicpedia.pl/public/raporty/podstawowe_fakty_2008_ calosc_popr_FIN.pdf (05.09.2010).
  • Janasz K., Janasz W., Kozioł K., Szopik K. (2008) Zarządzanie strategiczne. Koncepcja. Metody, strategie. Warszawa: Difin.
  • Kaldor M., Anheier H., Glasius M. (2003) Global Civilsociety in an Era of Regressive Globalisation. W: Kaldor M., Anheier H., Glasius M. (red.) Global Civil Society 2003. New York: Oxford University Press Inc.
  • Knowlton L.W. (2001) Study Shows Gaps in Nonprofit Management - and Ways to Improve. Nonprofit World, Vol. 19, No. 3.
  • Krupski R. (2003) Zarządzanie strategiczne w nieprzewidywalnym otoczeniu. Przegląd Organizacji, nr 3.
  • Krupski, R. (red.) (2005) Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Warszawa: PWE.
  • Lisiński M. (2001) Możliwości zastosowania metody SPACE do formułowania strategii organizacji non profit. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 567, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Lovelock Ch., Weinburg Ch. (1990) Public and nonprofit marketing. San Francisco: Scientific Press.
  • Mara C.M. (2000) A Strategic Planning Process for a Small Nonprofit Organization: a Hospice Example. Nonprofit Management and Leadership, Vol. 11, No. 2.
  • Nizińska K. (2003) Rola przywództwa we wdrażaniu strategii. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, nr 30. Warszawa: SGH.
  • Rokita J. (2005) Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Warszawa: PWE.
  • Salomon L.M., Anheier H.K. (1996) The International Classification of Nonprofit Organizations ICNPO-Revision 1, 1996. Working Papers of the Johns Hopkins Comparative Nonprofit Sector Project, No. 19. Baltimore: The Johns Hopkins Institute for Policy Studies.
  • Schaffer S. (2005) Nonprofit Management Reconsidered. Nonprofit World, Vol. 23, No. 6.
  • Soni R.G., Chaubey M.D., Ryan J.C. (2000) Implementing TQM in Higher Education Institutions: a Strategic Management Approach. Academy of Educational Leadership Journal, Vol. 4, No. 1.
  • Supernat J. (1998) Zarządzanie strategiczne. Pojęcia i koncepcje. Wrocław: Kolonia Limited.
  • Szloch Z.M. (1991) Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Rzeszowskie Zeszyty Naukowe. Prawo - Ekonomia, t. X.
  • The 2005 NGO Sustainability Index for Central and Eastern Europe and Eurasia Edited (2006) United States Agency for International Development.
  • The 2006 NGO Sustainability Index for Central and Eastern Europe and Eurasia Edited (2007) United States Agency for International Development.
  • Urbanowska-Sojki E., Banaszyk P., Witczak H. (2007) Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE.
  • Webster S.A., Wylie M.L. (1988) Strategic planning in competitive environments. Administrations in Social Work, Vol. 12, No. 3.
  • Wrzosek W. (red.) (2001) Strategie marketingowe. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Żyro T. (2006) Wstęp do politologii. Warszawa: WN PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171196863

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.