PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 177 | 269--279
Tytuł artykułu

Strategia przetrwania i rozwoju sklepów tradycyjnych w Polsce

Warianty tytułu
Strategy of Surviving and Development of Small and Medium Shops in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie potencjału i determinant rozwoju małych i średnich sklepów, prowadzonych przez niezależnych kupców, działających w warunkach agresywnej ekspansji na lokalne rynki dużych sieci handlowych. Przedstawiono przemiany w rozwoju tradycyjnego handlu detalicznego w Polsce, w których sieć detaliczna jest nadal bardzo rozdrobniona, przy ogólnej tendencji handlu zorganizowanego do koncentracji: organizacyjnej, kapitałowej i zakupowej. Wskazano na znaczenie handlu tradycyjnego jako największego "pracodawcy" w gospodarce narodowej, bowiem sklepy tradycyjne to najczęściej firmy rodzinne, traktowane jako miejsce zatrudnienia i utrzymania rodziny. Przedstawiono znaczenie właściwej polityki władz samorządowych w zakresie kształtowania miejscowej struktury sieci detalicznej, uwzględniającej interesy handlu kupieckiego na lokalnym rynku pracy. Wyróżniono niektóre determinanty jego rozwoju i możliwości przetrwania, pod warunkiem profesjonalnego stosowania strategii opartej na bliskości sklepu wobec klienta z wykorzystaniem nowoczesnych instrumentów marketingowych, podobnych do tych stosowanych w handlu sieciowym. Wskazano przewidywane przez detalistów europejskich kierunki zmian w handlu detalicznym w latach 2012-2015. (abstrakt oryginalny)
EN
The main goal of this article is to show capability of small and medium shops existing on the local, turbulent market, where the strategy of supermarkets is very aggressive. What is more it also indicates transformation of retail trade in Poland which is still fragmented too much. The world tendency is completely different, heading towards concentration of organizations, capital and sales in one place. Most small and medium shops are important as employers on the local markets and have a big impact on the economy. These shops are often family businesses where relatives are employed and earn money to maintain their families. Besides, the article shows importance of the local authorities' decisions which create the structure of the local retail chain and are the local labour market. The article emphasizes that a professional strategy connected with nearness to the consumer and using modern marketing instruments are the main factors of the local retail trade development. Moreover, the article indicates European retailers' forecasts of changes in retail trade in the years 2012-2015. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
269--279
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania Edukacja we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Zarządzania Edukacja we Wrocławiu
Bibliografia
  • Centra handlowe: rosną wymagania klientów, handel-net.pl [dostęp: 17.12.2010].
  • Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Domański T., 2005, Strategie rozwoju handlu, PWE, Warszawa.
  • Kłosiewicz-Górecka U., 2010, Marketing przedsiębiorstw handlowych, Handel Wewnętrzny, nr 1.
  • Knecht Z., 2005, Racjonalne public relations, CH Beck, Warszawa.
  • Konarzyńska B., 2002, Sieć handlowa w Głogowie po transformacji, WSZ Edukacja, Wrocław.
  • Male sklepy - liczba i tendencje, www.marketing-news.pl [dostęp: 06.01.2011].
  • Mazurkiewicz P. Klęska małych sklepów, na rynku coraz gorzej, www.Rzeczpospolita.pl [dostęp: 07.01.2011].
  • Muszyńska W., 2004, Koncentracja rynkowa przedsiębiorstw handlu detalicznego w Polsce, w: Szanse i zagrożenia rynkowe przedsiębiorstw polskich w kontekście procesów integracyjnych, Prace Naukowe nr 1046 Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Muszyńska W., Marak J., 2010, Ekspertyza oceniająca projekt »Programu rozwoju handlu detalicznego dla gminy Wrocław«, Instytut Marketingu Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wydział Rozwoju Regionalnego Urzędu Miejskiego, Rada Miasta Wrocławia, Wrocław 08.10.2001.
  • Piskiewicz L., 2006, Sklepy wielkopowierzchniowe w opinii konsumentów, Handlowiec, nr 12(60).
  • Rynek wewnętrzny w 2008 r., GUS, Warszawa 2010, www.stat.gov.pl.
  • Rynek wewnętrzny w 2009 r., GUS, Warszawa 2010, www.stat.gov.pl.
  • Sławińska M. (red.), 2008, Kompendium wiedzy o handlu, PWE, Warszawa.
  • Sławińska M. (red.), 2010, Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Sobczyk G. (red.), 2010, Zarządzanie sprzedażą w przedsiębiorstwie handlowym i usługowym, PWE, Warszawa.
  • Szafraniec G., 2003, Zasady aranżacji małego sklepu, Wiadomości Handlowe, nr 11(19).
  • Zakupy w małych sklepach — Tu mieszkam, tu kupuję, www.tumieszkamtukupuje.pl [dostęp: 13.08.2010].
  • Zaremba W., Dokąd zmierza handel detaliczny w Polsce, Client Team Manager, Retailer Services, Poland, The Nielsen Company, http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=1025.
  • www.stat.gov.pl.
  • http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=1025 [dostęp: 29.12.2010].
  • http://www.target.pl.
  • www.e-gospodarka.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171196969

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.