PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 177 | 280--290
Tytuł artykułu

Sektor usług żywieniowych jako element systemu dystrybucji produktów żywnościowych

Warianty tytułu
Foodservice Industry as a Part of Food Distribution System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono rolę sektora usług żywieniowych w systemie dystrybucji żywności oraz możliwości kreowania przez ten sektor wartości dla klienta. Usługowy charakter produktu w gastronomii daje większe możliwości budowania korzyści dla klienta w porównaniu do sektora handlu detalicznego, oznacza jednak również konieczność ponoszenia większych kosztów przez klienta (głównie ze względu na wyższą cenę). Możliwość kreowania wartości dla klienta należy uznać za główny czynnik budowania przewagi konkurencyjnej wśród przedsiębiorstw tworzących system dystrybucji żywności. (abstrakt oryginalny)
EN
The article focuses on importance of foodservice industry in food distribution system and on creation of value for clients by this sector. Because it sells services, the foodservice industry has more possibilities to create advantages for the client as compared with the retail sector. On the other hand, the client has to cover higher cost (mainly because of higher prices). The potential of creating a higher value for the client is the crucial factor of building foodservice competitive advantage among companies in the food distribution system. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
280--290
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • Blisard N., Variyam J., Cromartie J., 2003, Food Expenditures by U.S. Households: Looking Ahead to 2020, Economic Research Service, U.S. Department of Agriculture, Agricultural Economic Report, no. 821.
  • Czarnecka-Skubina E., 2008, Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu, Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.
  • Dietl J., 1991, Handel we współczesnej gospodarce, PWE, Warszawa.
  • Edwards J., Overstreet K., 2009, What is foodservice?, Journal of Foodservice, no. 20.
  • Gazdecki M., 2010, Współpraca producentów żywności z przedsiębiorstwami gastronomicznymi jako podstawa budowania strategii marketingowej, w: Figiel Sz. (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku - Strategie i działania marketingowe, PWE, Warszawa.
  • Gould B., 2002, Household composition and food expenditures in China, Agribusiness, vol. 18, no. 3.
  • Jauhari V., 2003/2004, Growth opportunities in an emerging sector - the case of Nirulas, Journal of Services Research, vol. 3, no. 2 (October 2003-March 2004).
  • Keelan C., Henchion M., Newman C., 2009, A double-hurdle model of Irish Households' Food Service Expenditure Patterns, Journal of International Food&Agribusiness Marketing, vol. 21.
  • Koczerga M., 2008, Wartość dodana i zasady jej tworzenia, w: Mruk H. (red.), Marketing - zagadnienia współczesne, WSB Poznań.
  • Kwiatkowska E., Levytska G., 2007, Stan i kierunki rozwoju polskiego rynku usług gastronomicznych, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 63.
  • Lin B., Lucier G., Allshouse J., Scott-Kantor L., 2001, Quick-service growth boosts frozen potato consumption, Food Review, 24(1).
  • Mruk H., 2008, Wartość dla klienta a kształtowanie działań marketingowych, w: Mruk H. (red.), Marketing - zagadnienia współczesne, WSB Poznań.
  • Nowak M., Trziszka T., Otto J., 2008, Pozycja jakości posiłków wśród czynników kształtujących preferencje nabywców usług gastronomicznych, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3(58).
  • PMR Research, 2010, Badanie rynku sieci gastronomicznych w Polsce - ocena sytuacji i perspektyw rozwoju, data dostępu: czerwiec 2010.
  • Rynek Wewnętrzny, GUS Warszawa, roczniki z lat 2004-2010.
  • Sala J., Marketing w gastronomii, PWE, Warszawa, 2004.
  • Thublier F., Hanby T., Shi Y., Value Chain = Supply Chain + Demand Chain: new approaches to creating and capturing sustainable value, 15th Cambridge International Manufacturing Symposium, innovation in global manufacturing - New models for sustainable value capture, working paper 2010, http://www.ifm.eng.cam.ac.uk/cirn/symposium2010/proceedings/34_thublier.pdf, [dostęp: 6.01.2011].
  • Walters D., Lancaster G., 2000, Implementing value strategy through the value chain, Management Decision, 38/3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171196971

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.