PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 81 | 69--78
Tytuł artykułu

Możliwości wykorzystania koncepcji pomiaru efektywności do oceny działalności organizacji publicznej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto próbę budowy teoretycznych podstaw pomiaru efektywności w organizacjach publicznych i nieukierunkowanych na zysk. Przedstawiono pojmowanie efektywności organizacyjnej i korzyści z jej pomiaru oraz spojrzenie na organizację publiczną przez pryzmat efektywności.
Rocznik
Numer
Strony
69--78
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • T. D'Aunno, Management scholars and public policy: A bridge too far? "Academy of Management Journal" 2006, nr 48, s. 949-951.
  • M. Bratnicki, Próba dialektycznego spojrzenia na pomiar przedsiębiorczości w organizacjach, "Przegląd Organizacji" 2005, nr 10, s. 8-12.
  • M. Bratnicki, W poszukiwaniu teoretycznych podstaw pomiaru przedsiębiorczości organizacyjnej, "Organizacja i Kierowanie" 2005, nr 4(122), s. 3-18.
  • M. Bratnicki, A. Frączkiewicz-Wronka, Zarządzanie sektorem ochrony zdrowia w regionie, w: Komputerowo zintegrowane zarządzanie, red. E. Knosala, OWPTZP, Opole 2006, s. 171-181.
  • M. Bratnicki, M. Kulikowska, Teoretyczne podstawy zarządzania pomiarem efektywności zorientowanej na uczenie się, w: Efektywność źródłem bogactwa narodów, red. T. Dudycz, SWSzPiZ, Łódź-Wrocław, 2006, s. 41-48.
  • M. Bratnicki, M. Leśnikowski, Efektywność organizacji - istota i problemy, "Doskonalenie kadr kierowniczych" 1986, nr 27(5), s. 32-45.
  • K. Cameron, A study of organizational effectiveness and its predictors, "Management Science" 1986, nr 32, s. 87-112.
  • K.S. Cameron, D.A. Whetten, Organizational effectiveness: A comparison of multiple models, Academic Press, New York 1983.
  • A.A. Cannella, T.R. Holcomb, A multi- level analysis of the upper echelons model, in: Research in multi- level issues: Multi- level issues in strategy and Methods, red. F. Dansereau, F. J. Yammarinu, JAI Press, Oxford 2005.
  • J. Child, Organization. Contemporary principles and practice, Blackwell Publishing, Oxford 2005.
  • J. Collins, Good to great: Why some companies make the leap and others don't, Harper Business Book, New York 2001.
  • S. Davis, T. Albright, An investigation of the effect of balanced scorecard implementation on financial performance, "Management Accounting Research" 2004, nr 15, s. 135-153.
  • J. Denrell, Should we be impressed with high performance? "Journal of Management Inquire" 2005, nr 14, s. 292-298.
  • T. Devinney, G. Johnson, G. Yip, M. Hensmans, S. Prashantham, P. Richard, Successful strategie transformers, referat przedstawiony na corocznej konferencji Strategic Management Society, Orlando 2005 (materiał powielony).
  • P.F. Drucker, Managing the non-profit organization: Principles and practices, Harper Collins, New York 1990.
  • J.R. Evans, An exploratory study of performance measurement systems and relationships with performance results, "Journal of Operations Management" 2004, nr 22, s. 219-232.
  • E. Ferlie, J. Hartley, S. Martin, Changing public service organizations: Current perspectives and future prospects, "British Journal of Management" 2003, nr 14, s. 1-14.
  • P. Fitzroy, J. Hubert, Strategic management. Creating value in turbulent limes, Wiley, Hoboken 2005.
  • K S. Haber, A. Reichel, Identifying performance measures for small ventures - The case of the tourism industry, "Journal of Small Business Management" 2005, nr 43, s. 257-286.
  • O.E. Hughes, Public management and administration. An introduction (wyd. 3), Palgrave Macmillan, New York 2003.
  • Ch.D. Ittner, D.F. Larcker, Innovations m performance measurement: Trends and research implications, "Journal of Management Accounting Research" 1998, s. 205-238.
  • G. Kenny, Strategic planning and performance management. Develop and measure a winning strategy, Elsevier/Butterworth - Heinemann, London 2005.
  • A. Lockamy, Quality - focused performance measurement systems: A normative model, "International Journal of Operations & Production Management" 1998, nr 18, s. 740-766.
  • I.E. Lynn, C.J. Heinrich, C.J. Hill, Studying governance and public management: Challenges and prospects, Chicago: Harris School, Chicago 1999 (materiał powielony)
  • J.G. March, R.I. Sutton, Organizational performance as a dependent variable, "Organization Science" 1997, nr 8, s. 698-706.
  • V. Martinez, M. Kennerley, Performance measurement systems: Mix effects, in: EURAM 2005. Responsible management in an uncertain world. 5th Annual International Conference Proceedings. TUM Business School, Munich, 2005, s. 163.
  • G.O. Meyer, V. Gupta, The performance paradox. w: red. B.M. Shaw, L. Cummings, Research in organizational behavior, JAI Press, Greenwich 1994, Vol. 16, s. 309-369.
  • M.W. Meyer, Can performance studies create actionable knowledge if we can't measure the performance of the firm? "Journal of Management Inquire" 2005, nr 14, s. 287-291.
  • S.J. Mezias, Y.R. Chen, P.R. Murphy, Aspiration-level adaptation in an American financial services organization: A field study, "Management Science" 2002, nr 48, s. 1285-1300.
  • J.L. Naman, D.P. Slevin, Entrepreneurship and the concept of fit: A model and its empirical tests, "Strategic Management Journal" 1993, nr 14, s. 137-153.
  • A. Neely, Ch. Adams, M. Kennerley, The performance prism: The scorecard for measuring and managing business success, Financial Times/Prentice Hall, London 2002.
  • A. Neely, M. Gregory, J. Mills, K. Platts, Performance measurement system design: A literaturę review and research agenda, "International Journal of Operations & Production Management" 1995, nr 15 (4), s. 80-116.
  • A. Neely, M. Gregory, J. Mills, H. Richards, K. Platts, M. Bourne, Getting the measure of your business. Manufacturing Engineering Group, University of Cambridge, Cambridge 1996.
  • E.M. Olson, S.F. Slater, The balanced scorecard, competitive strategy, and performance, "Business Horizons" 2002, nr 45(46), s. 11-16.
  • J.M. Pennings, P.S. Goodman, Toward a workable framework, in: New perspectives on organizational effectiveness, P. S. Goodman i J. M. Pennings, red. Jossey-Bass, San Francisco 1977, s. 146-184.
  • C. Pollitt, G. Bouckaert, Public management reform: A comparative analysis, Oxford University Press. Oxford 2000.
  • T.C. Powell, D. Lovallo, C. Caringal, Causal ambiguity, management perception, and firm performance, "Academy of Management Review" 2006, nr 31, s. 175-196.
  • E.R Quinn, A spatial model of effectiveness criteria: Towards a competitive values approach to organizational analysis, "Management Science" 1983, nr 29, s. 363-377.
  • H.G. Rainey, Understanding and managing public organizations (wyd. 3), Jossey-Bass, San Francisco 2003.
  • Regionalna polityka ochrony zdrowia. Aspekty organizacyjne i prawne, red. A. Frączkiewicz-Wronka, Wydanictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, s. 36-37.
  • W.A. Schiemann, J.H. Lingle, Bullseye! Hitting your strategic targets through high-impact measurement, The Free Press, New York 1999.
  • D. Sinclair, M. Zairi, Performance measurement: a critical analysis of the literature with respect to total quality management, "International Journal of Management Reviews 2000" nr 2, s. 145-168.
  • R. Simons, Levers of organizational design: How managers use accountability systems for greater performance and commitment. Boston: Harvard Business School Press, Boston 2005.
  • W.H. Starbuck, Performance measures: Prevalent and important but methodologically challenging, "Journal of Management Inquire" 2005, nr 14, s. 280-286.
  • R.M. Steers, Problems in measurement of organizational effectiveness, "Administrative Science Quarterly" 1975, nr 20, s. 546-558.
  • F. Vermeulen, On rigor and relevance: Fostering dialectic progress in management research, "Academy of Management Journal" 2006, nr 48, s. 978-982.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198391

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.