PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 125 | 99--114
Tytuł artykułu

Wpływ przedsiębiorstw międzynarodowych na instytucje otoczenia konkurencyjnego

Autorzy
Warianty tytułu
Impact of MNCs on Their Competitive Environment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł jest poświęcony opisowi roli, jaką odgrywają przedsiębiorstwa międzynarodowe w kształtowaniu instytucji otoczenia konkurencyjnego. Przedsiębiorstwo międzynarodowe jest tutaj ukazane jako instytucjonalna hybryda. Jest jednocześnie kreatorem, współtwórcą reguł otoczenia, jak i ich biorcą oraz potężnym propagatorem. Podmioty te ukazuje się tutaj jako ważnych i wpływowych graczy w otoczeniu, zdolnych do forsowania sprzyjających sobie uregulowań instytucjonalnych: wykorzystują w tym celu swe własne zasoby, budują koalicje z innymi podmiotami gospodarczymi oraz lobbują w organizacjach tworzących standardy branżowe. Zdolność do kreowania reguł gry otoczenia konkurencyjnego przez przedsiębiorstwa międzynarodowe jest jednak ograniczona, głównie z powodu wytycznych branżowych i zróżnicowanego otoczenia instytucjonalnego rynków krajowych. (fragment tekstu)
EN
This article analyses the role of MNCs in shaping and promoting the rules governing their competitive environment. MNCs are shown here as institutional hybrids: being at the same time rule makers and takers. They can be perceived as strong and powerful entities, being able to create and promote such rules of game that are beneficial for them, but at the same time they have to internalize institutions of local industrial markets. MNCs are great shadow players on international institutional arena, even greater disseminators of new institutional solutions (such as technical standards or new organizational practices) but cannot be blamed for shaping all kinds of rules of economic game due to e.g. diversity of institutions on local markets and the very nature of institutions (they outline, but not determine behaviour of economic actors). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
99--114
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Almond R, Edwards T., Colling T., Ferner A., Gunnigle R, Muller-Camen M., Quintanilla J., Wachter H., Unraveling Home and Host Country Effects: An Investigation of HR Policies of an American Multinational in Four European Countries, „Industrial Relations" 2005, Vol. 44, No. 2, April, s. 276-306.
  • Battisti G., Hollenstein H., Stoneman R, Woerter M., Inter and Intra Firm Diffusion of ICT in the United Kingdom and Switzerland. An Internationally Comparative Study Based on Firm-level Data, „Economics of Innovation & New Technology" 2007, Vol. 16, No. 8, s. 669-687.
  • Benkler Y., Bogactwo sieci, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Brzęczek D., Standardy narodowe a handel międzynarodowy, (w:) Współczesne tendencje w handlu międzynarodowym, (red.) J. Rymarczyk, M. Niemiec, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007, s. 255-277.
  • DiMaggio P.J., Powell W.W., The Iron Cage Revisited, Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields, „American Sociological Review" 1983, Vol. 48, s. 147-160.
  • Hagemann H., Consequences of the new information and communication technologies for growth, productivity and employment, „Competitiveness Review" 2008, Vol. 18, Issue 1/2, s. 57-69.
  • Johnson D., The OECD Technology Concordance (OCI): Patents by Industry of Manufacture and Sector of Use; OECD Science, Technology and Industry (STI), Working Papers No. 5, 2002, OECD, Paris 2002.
  • Kajiura M., A Change by the Consortium in ICT Standardization, Proceedings of World Academy of Science, „Engineering and Technology" 2008, Vol. 32, s. 639-645.
  • Kogut B., The Network as Knowledge: Generative Rules and the Emergence of Structure, „Strategie Management Journal" 2000, No. 21, s. 405-425.
  • Komor M., Euromarketing, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000.
  • Kuzel M., Korporacje transnarodowe w procesie dyfuzji wiedzy i umiejętności - przypadek zlokalizowanych, (w:) Zarządzanie wiedzą w warunkach globalnej współpracy przedsiębiorstw, (red.) J. Bogdanienka, M. Kuzel, I. Sobczak, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.
  • Lai R, Zhao X., Wang Q., Taxonomy of information technology strategy and its impact on the performance of third party logistics (3PL) in China, „International Journal of Production Research" 2007, Vol. 45, No. 10, s. 2195-2218.
  • Mendel R, The Making and Expansion of International Management Standards: The Global Diffusion of ISO 9000 Quality Management Ceritficates, (in:) Globalization and Organization, (ed.) G. Driori, J. Meyer, H. Hwang, Oxford University Press, Oxford 2006, s. 137-166.
  • One Best Way? Trajectories and Industrial Models of the World' Automobile Producers, (ed.) M. Freyssent, A. Mair, K. Shimizu, G. Volpato, Oxford University Press, Oxford 1998.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1996.
  • Roberts K., Grabowski M., Organizations, Technology and Structuring, (in:) Handbook of Organization Studies, (ed.) S.R. Clegg, C. Hardy, W.R. Nord, Sage Publications, Londyn 2003, s. 409-423.
  • Rugman A.M., D'Cruz J.R., Multinationals as Flagships Firms, Regional Business Networks, Oxford University Press, Oxford 2003.
  • Stępień B., Przedsiębiorstwa międzynarodowe - instytucjonalnie uwarunkowane systemy polityczne, (w:) Regionalizacja a globalizacja, (red.) J. Rymarczyk, B. Drelich-Skulska, W. Michalczyk, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 430-440.
  • Thompson G., Between Hierarchies and Markets, The Logic and Limits o Network Forms of Organization, Oxford University Press, Oxford 2003.
  • Turner L., The (A)political Multinational: State - Firm Rivalry Revisited, (in:) The Future of the Multinational Company, (ed.) J. Birkinshaw, S. Goshal, C. Markides, J. Stopford, G. Yip, Wiley, Chichester 2003, s. 3-13.
  • Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2004.
  • WIR 2005, Transnational Corporations and the Internationalization of R&D, United Nations, Geneva 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198657

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.