PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 1 | 39--50
Tytuł artykułu

Zachowania rynkowe nabywców jako następstwa nieetycznych działań handlowców

Warianty tytułu
Purchasers' Market Behaviour as Consequences of Traders' Unethical Actions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule została przedstawiona problematyka następstw podejmowania przez handlowców działań sprzecznych z zasadami etyki. Na podstawie wyników pierwotnych badań empirycznych omówiono zakres najczęściej doświadczanych przez respondentów nieetycznych praktyk handlowych. Następnie poddano analizie zachowania ankietowanych będące konsekwencją nieuczciwości handlowców, rozpatrując zachowania respondentów w dwóch grupach: zachowań spontanicznych, podejmowanych od razu w placówce handlowej po zetknięciu się z nieetycznym działaniem oferenta oraz zachowań odroczonych w czasie, podejmowanych po opuszczeniu placówki handlowej. Wszystkie zachowania respondentów były rozpatrywane z perspektywy trzech parametrów: zakresu, zasięgu i stopnia aktywności badanych. Okazało się, że ich aktywność była ograniczona, zwłaszcza dotyczyło to zachowań spontanicznych, chociaż w odniesieniu do zachowań odroczonych w czasie można było wyraźnie zauważyć, że odsetek biernych respondentów był znacznie mniejszy. Warto podkreślić, że dwa nieetyczne działania handlowców wzbudzały największą aktywność respondentów zarówno spontaniczną, jak i odroczoną, co wskazuje, że były przez nich najdotkliwiej odczuwane. (abstrakt oryginalny)
EN
In the article the problem of retailers' dishonesty was presented. On the base of the results of field researches the scope of non ethical retailers' activities experienced by respondents was described. In the next part of this article respondents' behaviors made in the influence of retailers' dishonesty were analyzed in the two groups: impulsive behaviors and moved in the time behaviors. Each described behavior was presented in the three areas: scope, distance and level. The results of researches showed that respondents' activity was limited, especially in the relation to their impulsive behaviors. Two dishonest retailers' practices caused the biggest respondents' impulsive and moved activities. These practices were the most problems for respondents. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
39--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Bibliografia
  • Arnold Ch., Ethical Marketing & The New Customer, John Wiley & Sons, London 2010.
  • Baruk A., Etyczny kontekst marketingu produktów spożywczych, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2011.
  • Baruk A., Etyka producentów żywności a ich postrzeganie przez nabywców finalnych, "Marketing i Rynek" 2010, nr 12.
  • Baruk A., Poziom etyki handlowców a ich wizerunek wśród nabywców finalnych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu" 2011, nr 177.
  • Duncan-Durst L., Just What Is Customer Experience Management, www.marketingprofs.com/articles/2006/1714/just-what-is-customer-experience-management-anyway, 19.10.2011.
  • Gudonaviciene R., Rutelione A., Decisions of Customers Loyalty Programs Formation, "Economics & Management" 2009, Vol. 14.
  • McMullan R., Gilmore A., Customer Loyalty: An Empirical Study, "European Journal of Marketing" 2008, Vol. 42, Issues 9/10.
  • Qingjiang Y., The Marketing Orientation and the Marketing Concept, http://blogs.oracle.com/byuan/entry/themarketingorientationandthe, 31.10.2011.
  • Zaltman G., How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Market, Harvard Business Press, Boston 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198841

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.