PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 6 | 173--183
Tytuł artykułu

Relacje kredytowe banków z małymi i średnimi firmami

Warianty tytułu
Credit Relationships between Banks and Small and Medium-Sized Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest poszerzenie wiedzy na temat zachowań małych i średnich firm na rynku usług finansowych oraz pokazanie praktycznych zastosowań prezentowanych wyników badań. Poruszono trzy istotne problemy badawcze: jaka jest skala wykorzystania kredytów w segmencie MPS?; jakimi kryteriami kierują się małe i średnie firmy, wybierając bank do obsługi?; jak odmowa kredytu może wpłynąć na relacje banku z klientami z segmentu MSP? Przytoczono wyniki badań zaprojektowanych przez autora i zrealizowanych w 2005 roku przez firmę B.P.S. Consultants Poland. (fragment tekstu)
EN
This article provides new empirical evidence on credit relationships between banks and small and medium-sized enterprises. Data from the "2004 Survey of SMEs Finance" is used to analyze credit usage, bank selection criteria and credit application refusal rates. The results indicate that only 20% of Polish SMEs use some kind of credit. The percentage of firms using credit increases with firm size. The survey of 2303 firms suggests that SMEs prefer doing business with only one bank (SMEs tend to concentrate credit and deposit relationships into the main bank). Findings also reveal that 25% of firms which faced the refusal of a credit application switched to another bank. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Akhavein J., Frame S., White L.: The Diffusion of Financial Innovations: An Examination of the Adoption of Small Business Credit Scoring by Large Banking Organizations. Federal Reserve Bank of Atlanta, Working Paper 2001-9, April 2001.
  • Banking on Competition. Results of CFIB Banking Survey. Canadian Federation of Independent Business, October 2003.
  • Barclays i Lloyds TSB - wyniki sondażu na próbie nowo otwartych firm, grudzień 1999 r., Cyt. za The Supply of Banking Services by Clearing Banks to Small and Medium-Sized Enterprises, s. 37.
  • Berger A., Frame S., Miller N.: Credit Scoring and the Availability, Price, and Risk of Small Business Credit. "Journal of Money, Credit, and Banking" 2005, Vol. 37, No 2, April.
  • Cole R., Goldberg L.,White L.: Cookie Cutter vs. Character: The Micro Structure of Small Business Lending by Large and Small Banks. "Journal of Financial and Quantitative Analysis" 2004, Vol. 39, No 2, June.
  • Finance for Small Firms-An Eleventh Report. Bank of England, April 2004, s. 38.
  • Global Corporate Banking 2003. The Path to Value Creation. The Boston Consulting Group 2003.
  • Hommel U., Schneider H.: Financing the German Mittelstand. EIB Papers 2003, Vol. 8, No 2.
  • Karpiński P.: Na rynku małych firm. "Bank" 1999, nr 10.
  • Petersen M., Rajan R.: Does Distance Still Matter? The Information Revolution in Small Business Lending. NBER, Working Paper 7685, May 2000.
  • Report to the Congress on the Availability of Credit to Small Businesses. Board of Governors of the Federal Reserve System. Washington, D.C. 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171199927

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.