PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1 | 58--74
Tytuł artykułu

Poczucie dobrostanu psychicznego studentów w kontekście posiadanych zasobów finansowych i społecznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
A Sense of Student's Psychical Well-Being in Context of Possessed Financial and Social Resources
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W rozważaniach nad poczuciem dobrostanu psychicznego zwraca się uwagę nie tylko na autoteliczną wartość niniejszej zmiennej, ale również na jej właściwości instrumentalne. Artykuł, wpisując się w tradycję studiów nad ponadjednostkowymi wyznacznikami dobrostanu psychicznego, prezentuje wyniki przeprowadzonych w grupie 473 studentów III roku badań dotyczących jego związków z posiadanym kapitałem finansowym i społecznym (charakteryzowanym przez zaangażowanie w bliski związek, rodzinne tradycje akademickie, zamieszkiwanie z rodziną i podstawowe źródło utrzymania). Analiza zgromadzonych danych wykazała istnienie szeregu zależności pomiędzy badanymi zmiennymi, wśród których wyróżnić warto powiązania z posiadanymi zasobami finansowymi oraz zaangażowanie w bliski związek. Wyniki badań mogą być wykorzystane podczas opracowywania projektów służących wyrównywaniu szans oraz stymulacji studenckich działań nastawionych na podwyższanie poziomu kompetencji i konkurencyjności. (abstrakt oryginalny)
EN
Studies over the meaning of subjective well-being give an attention not only to its autotelic values but also on its instrumental properties. With regard to tradition of over-individual researches of well-being's indicators, an article presents its connections with financial capital and social capital (characterized by engagement in close relationship, familiar academic traditions, habitation with family and basic source of livelihood) observed in a group of 473 third year students. The analysis of gathered material shows a set of dependences between examined variables, in particular with possessed financial resources and engagement in close relationship. The results can be used during academic works oriented on equality of chances and stimulation of students' activities elevating their level of competencies and competitiveness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
58--74
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Argyle, M. (2005). Przyczyny i korelaty szczęścia (przeł. J. Radzicki). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 163-203). Warszawa: PWN.
  • Arnett J.J (2000). Emerging Adulthood. A Theory of Development From the Late Teens Through the Twenties. American Psychologist, 55,469-480.
  • Bourdieau, P., Passeron, J.-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania (przeł. E. Neyman). Warszawa: PWN.
  • Czapiński, J. {2004). Ekonomiczne przesłanki i efekty dobrostanu psychicznego, W: T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna (s. 192-242). Gdańsk: GWP.
  • Czapiński, J. (2008). Czy szczęście popłaca? Dobrostan psychiczny jako przyczyna pomyślności życiowej. W: J. Czapński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 235-254). Warszawa: PWN.
  • Diener, E. (2000). Subjective Well-Being. A Science of Happiness and a Proposal for a National Index. American Psychologist, 55,34-43.
  • Diener, E" Suh, E.M., Lucas, R.E., Smith, Hi. (1999). Subjective Well-Being: Three Decades of Progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.
  • Diener, E., Lucas, R.E., Oishi, S. (2008). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia (przeł. M. Szuster). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 35-50). Warszawa: PWN.
  • Ferenec, D. (2008). Wielowymiarowy kwestionariusz samooceny MSB. Warszawa: PTP.
  • Górnik-Durose, M. (2005). Psychologiczne koszty dobrobytu, czyli dlaczego nie jesteśmy tym szczęśliwsi im bogatsi. Kolokwia Psychologiczne, 13, 205-218.
  • Leszkowicz-Baczyński, J. (2010). Konsumpcja klasy średniej w Polsce. Czy konsumowanie wyznacza etos? W: A.M. Zawadzka, M. Górnik-Durose (red.), Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu. Psychologiczne ścieżki współzależności (s. 34-46). Sopot: GWP.
  • Myers, D.G. (2000). The Funds, Friends and Faith of Happy People. American Psychologist, 55,56-67.
  • Myers, D.G. (2008). Bliskie związki a jakość życia (przeł. J. Radzicki). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 204-234). Warszawa: PWN.
  • Ost, D. (2007). Klęska "Solidarności" (przeł. H. Jankowska). Warszawa: Muza SA.
  • Portes, A. (1998). Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology. Annual Review of Sociology, 24, 1-24.
  • Rook, G.A.W., Lowry, Ch.A. (2008). The hygiene hypothesis and psychiatric disorders. Trends in Immunology, 29,150-158.
  • Ryff, C.D. (1995). Psychological Well-Being in Adult life. Current Directions in Psychological Science, 4,99-104.
  • Ryff, C.D., Keyes, C.L.M. (1995). The Structure of a Psychical Weil-Being Revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69,719-727.
  • Ryff, C.D., Heidrich, S.M. (1997). Experience and Well-Being Explorations on Domains of Life and How They Matter. International Journal of Behavioral Development, 20,193-206.
  • Ryff, C.D., Singer, B.H. (2008). Know Thyself and Become What You Are: An Eudaimonic Approach To Psychological Weil-Being. Journal of Happiness Studies, 9,13-39.
  • Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom I. Statystyki podstawowe. Kraków: StatSoft.
  • Szacki, J. (2007). Historia myśli socjologicznej. Warszawa PWN.
  • Zarycki, T. (2009). Kapitał kulturowy - założenia i perspektywy zastosowań teorii Pierre'a Bourdieu. Psychologia społeczna, 4, 12-25
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171200443

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.