PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 34 | 281--293
Tytuł artykułu

Konstrukcja i zastosowanie testów kompetencyjnych na przykładzie Zestawu Testów Kompetencji Podstawowych

Autorzy
Warianty tytułu
Construction and Application Competence Tests on the Example of Basic Competence Test Set
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie procedury tworzenia testów kompetencyjnych. Testy te pozwalają na badanie zakresu wiedzy praktycznej na temat pożądanych wzorców zachowań z obszaru diagnozowanych kompetencji. Pytania testowe składają się z opisu sytuacji zadaniowej oraz trzech możliwych rozwiązań/zachowań. Zadaniem osoby wypełniającej test jest ocena efektywności każdej z trzech możliwych opcji na pięciostopniowej skali. Prezentowana w referacie metoda omówiona jest na przykładzie Zestawu Testów Kompetencji Podstawowych opracowanego przez P. Jurka, A. Wiącek oraz J. Kolendę. Analizowany zestaw zawiera trzy testy: Test Kompetencji Społecznych, Organizacyjnych oraz Osobistych. Referat obejmuje prezentację wyników badań standaryzacyjnych w zakresie rzetelności oraz trafności narzędzi. Ostatnia część artykułu jest poświęcona zagadnieniom zastosowania testów kompetencji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to present the procedure to create competence tests. This method allows to examining practical knowledge about the desired behaviour in the area of competence, which is tested. Test questions are made up of the description of the situation and three possible solutions / actions. The task for the person being tested is to evaluate the effectiveness of each of the three possible options for the five-point scale. The method presented in the paper is discussed on the example of the Basic Competence Test Set created by P. Jurek, A. Wiacek & J. Kolenda. The analyzed set includes three tests: Social Competence Test, Organizational Competence Test and Personal Competence Test. The paper includes the presentation of research results for standardization on the reliability and validity of the tool. The last part of the paper is devoted to issues of application of tests of competence in human resource management. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
281--293
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Boyatzis R.E., The Competent Manager. A Model for Effective Performance, John Wiley & Sons, New York 1982.
  • Horton S., Competencies in people resourcing, w: People Resourcing and Talent Planning. HRM in Practice, 4th ed., ed. S. Pilbeam, M. Corbridge, Pearson Education, Essex 2010.
  • Insch G.S., Mclntyre N., Dawley D., Tacit knowledge: A refinement and empirical Test of the Academic Tacit Knowledge Scale, "The Journal of Psychology" 2008, No. 6, s. 561-579.
  • Jurek P., Rzetelność i trafność pomiaru kompetencji transferowalnych z wykorzystaniem wybranych narzędzi i metod, w: Kompetencje transferowalne. Diagnoza. Kształtowanie. Zarządzanie, red. S. Konarski, D. Turek, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  • Jurek P., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi pracowników w nowoczesnych organizacjach, w: Psychologia zarządzania w organizacji, red. A. M. Zawadzka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 77-114.
  • Leonard N., Insch G.S., Tacit knowledge in academia: A proposed model and measurement scale, "The Journal of Psychology" 2005, No. 6, s. 495-512.
  • Messick S., Trafność oceny psychologicznej. Ustalanie trafności wniosków wyciągniętych na podstawie odpowiedzi osób badanych i sposobu wykonywania przez nie zadań jako naukowe badanie znaczenia wyniku, w: Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów, red. J. Brzeziński, GWP, Gdańsk 2005.
  • Maruszewski Т., Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, GWP, Gdańsk 2001.
  • Mądrzycki Т., Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, GWP, Gdańsk 1996.
  • McClelland D.C., Testing for competence rather that for 'intelligence', "American Psychologist" 1973, No. 1.
  • Polanyi M, The Tacit Dimension, Routledge, London 1966.
  • Ryle R., The Concept of Mind, Barnes and Noble, New York 1949.
  • Schank R.C., Abelson R.P., Scripts, Plans, Goals and Understanding, Erlbaum, Hillsdale, NJ 1977.
  • Spencer L.M., Spencer S.M., Competence at Work. Models for Superior Performance, John Wiley & Sons, New York 1993.
  • Sternberg R.J, Forsythe G.B., Hedlund J., Horvath J.A., Wagner R.K., Williams W.M., Snook S.A., Grigorenko E., Practical Intelligence in Everyday Life, Cambridge University Press, Cambridge 2000.
  • Sternberg R.J, Forsythe G.B., Horvath J.A., Snook S.A., Wagner R.K., Hedlund J., Tremble Т., Williams W.M., Grigorenko E" Tacit Knowledge in the Workplace, Yale University, New Haven 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171200689

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.