Warianty tytułu
Key Competencies as a Strategy Element for a Company Building Competitive Advantage
Języki publikacji
Abstrakty
W dobie globalizacji budowanie przewagi konkurencyjnej jest konieczne dla rozwoju przedsiębiorstwa i determinuje jego pozycję na rynku. (...) Budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwie służy osiągnięciu celu strategicznego, który powinien być jasno określony i nadrzędny względem innych. W niniejszej pracy przychylam się do tezy, że kluczowe kompetencje są gwarancją konkurencyjności przedsiębiorstwa. (fragment tekstu)
Today the success of a firm is decided by its competitiveness, which is understood as a non-material resource functioning, in a certain sense, in a complementary role with material resources. Success is determined in this way because the changing internal and external environments induce enterprises to make an effort to achieve competitive advantage, the long-term building of which depends on the proper identification of key competencies, from skillfully managing them in a changing environment to the ability to maintain the firm's position. The goal of the article is to illustrate why valuable resources need to be strengthened and a strategy to be built around them.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
15--25
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorant
Bibliografia
- Amit R., Schoemaker P.J.H., The Competitive Dynamics of Capabilities: Developing Strategic Assets for Multiple Feature [w:] Wharton on Dynamic Competitive Strategy, ed. by G.S. Day, D.J. Reibstein, R.E. Gunther, John Wiley & Sons, New York 1997.
- Barney J., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management" 1991, vol. 17, nr 1.
- Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii. Miedzy nadzieją i strachem, Placet, Warszawa 2000.
- Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Core Competencies - koncepcja strategiczna, "Przegląd Organizacji" 2000, nr 3.
- Cyrson E., Nowy paradygmat strategii konkurencji [w:] Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście, red. E. Skawińska, PWN, Poznań 2002.
- Foss N.J., Research in Strategy, Economics and Michael Porter, "Journal of Management Studies" 1996, nr 33.
- Godziszewski В., Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa, jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowanych instrumentów konkurowania [w:] Budowanie potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa, red. M.J. Stankiewicz, TNOiK, Toruń 1999.
- Godziszewski В., Umiejętności firmy jako podstawa trwałej przewagi konkurencyjnej [w:] Restrukturyzacja a umiejętność przedsiębiorstw. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej, Zakopane, 27-30 listopada 1997 г., red. R. Borowiecki, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1997.
- Grabska A., Instrumenty konkurowania a trwałość przewagi konkurencyjnej [w:] Przemiany i perspektywy polskich przedsiębiorstw w dobie integracji z Unią Europejską, red. K. Piecha, G. Szczodrowski, Instytut Wiedzy, Warszawa 2003.
- Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Systemy zarządzania wiedzą warunkiem wzrostu wartości firmy [w:] Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. B. Dobiegała-Korona, A. Herman, Difin, Warszawa 2006.
- Haffer M., Instrumenty konkurowania [w:] Budowanie potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa, red. M.J. Stankiewicz, TNOiK, Toruń 1999.
- Haffer M., Zasoby wiedzy jako czynnik wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw [w:] Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności gospodarki, red. B. Godziszewski, M. Haffer, M.J. Stankiewicz, Dom Organizatora,Toruń 2005.
- Koźmiński A.K., Zarządzanie wiedzą warunkiem konkurencyjności firmy [w:] Przedsiebiorczość i konkurencyjność, red. J. Kotowicz-Jawor, t. 4, Bellona, Warszawa 2001.
- Obłój K., Logika przewagi konkurencyjnej, "Przegląd Organizacji" 2001, nr 9.
- Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2002.
- Obłój K., Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1993.
- Oliver Ch., Sustainable Competitive Advantage: Combining Institutional and Resource-based Views, "Strategic Management Journal" 1997, vol. 18, nr 9.
- Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2003.
- Prahalad C.K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review" 1990, nr 5-6.
- Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1994.
- Tubielewicz A., Zarządzanie strategiczne w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.
- Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, red. K. Pcrechuda, PWN, Warszawa 2005.
- Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, red. M.J. Stankiewicz, TNOiK, Toruń 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171202107