Warianty tytułu
Fighting the Barriers in Intercultural Communication
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł poświęcony komunikowaniu międzykulturowemu. W dobie globalizacji i kształtowania się społeczeństwa informacyjnego, wiedza dotycząca różnic kulturowych w szczególnie ich konsekwencji dla komunikacji mięzyludzkiej staje ię ważnym czynnikiem sukcesu zarówno w skali mikro (zarządzanie organizacją), jak i makro (rozwój gospodarczy). Autorka wskazuje wpływ, jaki ma kultura narodowa na sposób komunikowania się jednostek. (fragment tekstu)
The culture manifest itself in different aspects of human's social and economic life. A lot of researchers and managers notice its importance in contemporary cross-national man-agement practices, especially as far as communication is concerned. Cross-cultural com-munication (intercultural communication) seeks to understand how people from different cultural backgrounds (countries) communicate, interact, and perceive the world around them. This article focuses on: understanding the process of the communication in cultural context, indication the barriers/problems of International communication, and proposition how to solve these problems. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
156--175
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- Adler, N.J. (1980), Cross-cultural Synergy: the Management of Cross-cultural Organizations, w: W. Burkę, L.D. Goodstein (red.), Trends and Issues in OD: Current Theory and Practice, University Associates, San Diego, Cal.
- Adler, N.J. (1991), International Dimensions of Organizational Behamor, PWS Kent Publishing Co., Belmont, Cal.
- Aycan, Z. (1997), Acculturation of Expatriate Managers: A Process Model of Adjustment and Performance, w: Z. Aycan (red.), Expatriate Management: Theory and Research, JAI Press, Greenwich, Connecticut.
- Bartosik-Purgat M. (2004), Uwarunkowania kulturowe w marketingu międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
- Berg, P.T. van den, Wilderom, C.P.M. (2004), Defining, Measuring, and Comparing Organizational Cultures, Applied Psychology: an International Review vol. 53, nr 4, s. 570-582.
- Berry J. W., Poortinga Y.H., Segall M.H., Dasen P.R. (2002), Cross-cultural Psychology. Research and Applications, wyd. 2, Cambridge University Press, Cambridge.
- Brewster, Ch. (1991), The Management of Expatriates, Kogan Page, London.
- Brewster, Ch. (1996), Comparative Research in Human Resource Management: A Review and an Example, The International Journal of Human Resource Management, September, vol. 7, nr 3.
- Etounga-Manguelle, D. (2003), Czy Afryce potrzebny jest program dostosowania kulturowego, w: L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- Frost, A.R. (2000), Negotiating Culture in Global Environment, Journal of Management Communication vol. 4, nr 4, s. 369-377.
- Fukuyama, F. (2003), Kapitał społeczny, w: L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, s. 169-187.
- Gesteland, R.R. (2000), Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN, Warszawa.
- Gomez-Mejia, L.R., Palich, L.E. (1997), Cultural Diversity and the Performance of Multinational Firms, Journal of Internetional Business Studies vol. 28, nr 2.
- Goodenough, W.H. (1964), Cultural Anthropology and Linguistics, w: D. Hymes (red.), Language in Culture and Society, Harper and Rów, New York.
- Goodman, N. (1997), Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- Grondon, M. (2003), Kulturowa typologia rozwoju gospodarczego, w: L.E. Hamson, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, s. 101-115.
- Grzegorczyk, W. (2009), Marketing na rynku międzynarodowym, Oficyna Wolters Klu-wer Business, Kraków.
- Hall, W. (1995), Managing Cultures: Making Strategie Relationships Work, John Wiley & Sons, Chester, UK.
- Hall E.T. (1987), Bezgłośny język, Warszawa.
- Hampden-Turner Ch. (1991), The Boundaries of Business: The Cross-cultural Quagmire, Harvard Business Review, September-October.
- Hampden-Turner, Ch., Trompenaars, F. (1994), The Seven Cultures of Capitalism. Value Systems for Creating Wealth in the United States, Britain, Japan, Germany, France, Sweden, and the Netherlands, Piatkus, London.
- Harris, P.R., Moran, R.T. (1996), Managing Cultural Differences, Gulf Publishing Com-pany, Houston-London-Paris-Zurich-Tokyo.
- Harrison, L.E. (2003), Dlaczego kultury nie sposób przecenić! w: L. E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- Harzing, A.W., van Ruysseveldt, J. (red.) (1995), International Human Resource Management, Sage, London, Thousand Oaks, New Delhi.
- Hoecklin, L. (1995), Managing Cultural Differences: Strategies for Competitive Advanta-ge, Economist Intelligence Unit/Addison Wesley, London.
- Hofstede, G. (1980), Cultures Conseąuences: International Differences in Work-related Values, Sage Publications, London.
- Hofstede, G. (1991), Cultures and Organizations. Software of the Mind, McGraw-Hill Book Company.
- Hofstede, G. (2001), Culture's Conseąuences. Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations, Sagę Publications, Thausand Oaks-London-New Delhi.
- Hofstede, G. (2003), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.
- Hofstede G., Hofstede G.J. (2007), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
- Hofstede, G., Bond, M.H. (1988), Confucius and Economic Growth: New Trend in Culture's Conseąuences, Organizational Dynamics vol. 16, nr 4, s. 4-21.
- Holden, N.J. (2002), Cross-Cultural Management. A Knowledge Management Perspecti-ve, Pearson Education.
- Huntington, S.P. (2003), Z kulturą trzeba się Uczyć, w: L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, s. 11-16.
- Inglehart, R. (2003), Kultura a demokracja, w: L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, s. 146-168.
- Jan Paweł II (2005), Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków.
- Kłoskowska, A. (1983), Socjologia kultury, PWN, Warszawa.
- Kozielecki, J. (1988), O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne, PWN, Warszawa.
- Koźmiński, A.K. (1999), Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa.
- Kroeber, A.L., Kluckhohn, F. (1952), Culture a Critical Review of Concepts and Definitions, Peabody Museum, Cambridge, Questia Media America, Inc. www.questia.com.
- Landes, D. (2003), Kultura przesądza prawie o wszystkim, w: L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, s. 42-58.
- Linton, R. (1975), Kulturowe podstawy osobowości, PWN, Warszawa.
- Łasiński, G. (2000), Sztuka prezentacji, Wydawnictwo eMP12, Poznań.
- Manc, E. (2000), Przełamywanie szoku kulturowego, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
- Moran, R.T., Harris, P.R., Stripp, W.G. (1993), Developing the Global Organization, Gulf Publishing Company, Houston, London, Paris, Zurich, Tokyo.
- Nowicka, E. (2006), Świat człowieka - świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Ossowski, S. (1966), Więź społeczna i dziedzictwo krwi, w: tegoż, Dzieła, t. 2, PWN, Warszawa.
- Pocztowski, A. (red.) (2002), Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Porter, M.E. (2003), Postawy, wartości, przekonania a makroekonomia dobrobytu, w: L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- Sachs, J. (2003), Uwagi na temat nowej socjologii rozwoju gospodarczego, w: L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- Schein, E.H. (1985), Organization Culture and Leadership, Jossey-Bass Publishers, Oxford, San Francisco.
- Stankiewicz, J. (2006), Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław.
- Steward, J.M. (1995), Empowering Multinational Subsidiaries, Long Rangę Planning vol. 28, nr 4.
- Stone-Romero, E.F., Stone, D.L., Salas, E. (2003), The Influence of Culture on Role Conceptions and Role Behavior in Organizations, Applied Psychology, Ań International Review vol. 53, nr 3, s. 328-362.
- Szacka, B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Sztompka, P. (2006), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
- Światowy, G. (red.) (2008), Komunikacja marketingowa w Europie wielu kultur językowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
- Trompenaars, F., Hampden-Turner, Ch. (2002), Siedem wymiarów kultury, Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Turowski J., (2000), Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
- Wagner, R. (2003), Wynalezienie kultury, w: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Witkowski, S.A., Łużniak, M. (2007), Style radzenia sobie z szokiem kulturowy,',; w przedsiębiorstwach globalnych. Aspekty metodologiczne badań interkulturowych, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 2, s. 103-115.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171205819