PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4/6 | 269--282
Tytuł artykułu

Kapitał społeczny jako czynnik wzrostu wartości w organizacji sieciowej

Autorzy
Warianty tytułu
Social Capital as a Factor in the Increase in Value Network Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie pt.: "Kapitał społeczny jako czynnik wzrostu wartości w organizacji sieciowej" omawia funkcję kapitału społecznego w rozwoju organizacji sieciowych. Autor przedstawia różne podejścia do definiowania kapitału społecznego organizacji oraz krótko opisuje jego strukturę. Analizuje elementy kapitału społecznego w przedsiębiorstwie sieciowym i wskazuje na konieczność ich rozwoju. W szczególności na rolę sieci społecznych, które oparte są na wzajemnych powiązaniach kierownictwa z pracownikami. Autor analizuje różne modele struktury sieci, kładąc nacisk na ich wydajność. Omawia znaczenie zaufania jako elementu kapitału społecznego uzupełniającego kontrolę społeczną w organizacji . Wskazuje, że sukces przedsiębiorstwa możliwy będzie w sytuacji implementacji kapitału społecznego, tj. sieci społecznych, norm i wartości oraz zaufania społecznego przez kierownictwo i pracowników. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper entitled: "Social capital as a factor of the growth in value in a network organization" describes the function of social capital in the development of network organizations. The author presents various approaches to the definition of the social capital of an organization, as well as briefly outlining its structure. The author analyses the elements of social capital in a network enterprise and indicates the necessity of their development, particularly the role of social networks which are based on the mutual ties between the management and the employees. There is also an analysis of various models of network structures by placing emphasis on their efficiency. The significance of trust as an element of social capital is described, in terms of complementing social control in an organization. It is indicated that the success of an enterprise is possible in the situation of implementing social capital, or namely social networks, norms and values, as well as social trust by the management and the employees. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
269--282
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Adler P.S., Kwon S. (2002), Social Capital: Prospects for a New Concept, Academy of Management Review, vol.27, nr.1, s.14-40.
  • Badura B., Greiner W., Rixgens P., Ueberle M., Behr M., 2008. Sozialkapital. Grundlage von Gesundheit und Unternehmenserfolg, Springer-Verlag, Berlin, Heilderberg.
  • Burt R.S. (2000), The Network structure of social capital, Pre -print a chapter in Research in Organizational Behavior, v.22, s.1-83.
  • Bylok F. (2011), Rozwój kapitału społecznego jako czynnik wspomagający wyjście przedsiębiorstwa z kryzysu, Problemy Zarządzania , vol. 9, nr 1 (31), s. 134-154.
  • Castells M. (2007), Społeczeństwo sieci, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Coleman J.S. (1988), Social Capital in the Creation of Human Capital, American Journal of Sociology, vol. 94, s.95-120.
  • Collins Ch. J., Clark K.D. (2003), Strategic Human Resource Practices, Top Management Team Social Network, and firm performance: the Role of Human Resource practices in creating organizational competitive advantage, Academy of Management Journal, vol. 46, nr 6, s. 740-751.
  • Fuchs M. (2006), Sozialkapital, Vertrauen und Wissenstransfer in Unternehmen, Deutscher Universität -Verlag, Wiesbaden.
  • Grootaert Ch., van Bastelaer T.(2002), The Role of Social Capital in Development: An Empirical Assessment, University Press Cambridge.
  • Hampden-Turner CH., Trompenaars A.(1998), Siedem kultur kapitalizmu, Warszawa.
  • Kilduff M., Tsai W. (2003), Social Network and organizations, Sage, London/Thousands Oaks.
  • Kordel P.(2002), Zaufanie a proces tworzenia strategii przedsiębiorstwa, "Organizacja i Kierowanie. 108, nr 2.
  • Kośmicki E.(2005), Koncepcja kapitału społecznego a społeczny wymiar trwałego i zrównoważonego rozwoju, [w:] H. Januszek (red.), Kapitał społeczny we wspólnotach, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2005.
  • Kostera M.(1994), Zarządzanie personelem, Wyd. PWE, Warszawa.
  • Kriesi H. (2007), Sozialkapital. Eine Einführung, [w:] A. Franzen, M. Freitag (red.) Sozialkapital. Grundlage und Anwendungen, VS Verlag für Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Sonderheft 47 der KZfSS, s. 23-42.
  • Leana C. R., Frits K.(2006), Social capital and organizational performance: evidence from urban public schools. Organisation Science, v. 1 (May), www.business.highbeam.com.
  • Mauer I.(2003), Soziales Kapital als Erfolgsfaktor junger Unternehmen. Westdeutscher Verlag, Wiesbaden.
  • Nahapiet J., Ghostal S. (1998), Social capital, intellectual capital and the organizational Advantage, The Academy of Management Review, vol.23, n. 2, s. 242-269.
  • Perechuda K. (2005), Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Portes A. (1998), Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, American Review of Sociology, vol. 24, s. 1-24.
  • Skawińska E., Zalewski R.I. (2009), Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów, Wyd. PWN, Warszawa.
  • Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa , Wyd. Znak, Kraków.
  • Wasserman S., Faust K.(1998), Social network analysis, Method and applications, Cambridge University Press, Cambridge.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171210057

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.