PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 11 | 33--40
Tytuł artykułu

Zarządzanie jakością a efektywność organizacji

Warianty tytułu
Quality Management and Organization Effectiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie: czy wdrożenie systemu zarządzana jakością przekłada się na efektywność ekonomiczną organizacji. W artykule dokonano przeglądu wyników badań z zakresu efektywności systemów zarządzania jakością na świecie. Dokonana analiza źródeł literaturowych pokazuje dwa skrajne stanowiska w tej kwestii. Wskazane w opracowaniu doświadczenia przedsiębiorstw z różnych krajów mają szczególne znaczenie dla praktyki przedsiębiorstw ponieważ pokazują, które elementy systemu są kluczowe z punktu widzenia efektywności organizacji, a które elementy generują wyłącznie koszty. Ponadto artykuł wskazuje rekomendacje dotyczące doskonalenia organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
In the following article, drawing on the English-language literature, the author presents the results of research on the effectiveness of quality management systems in the world. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
33--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. Corbett C. J., Montes-Sancho M. J., Kirsch D. A., The Financial Impact of ISO 9000 Certification in The United States: An Empirical Analysis, "Management Science", Vol. 51, No. 7, 2005, pp. 1046-1059.
  • 2. Huarng, F., Horing, C., Chen, C., A study of ISO process, motivation and performance, "Total Quality Management", 10 (7), 1999, pp. 1009-1025.
  • 3. Casper, S., Hancke, B., Global Quality Norms Within National Production Regimes: ISO 9000 Standards In the French And German Car Industries. Organization Studies, 20 (6), 1999, pp. 961-985.
  • 4. Porter, M. E., Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, New York: Free Press, 1980.
  • 5. Reed, R., Lemak, D. J., Mero, N. P., Total quality management and sustainable Competitive Advantage, "Journal of Quality Management", (5) 2000, pp. 5-26.
  • 6. King, A. A., Lenox M. J., Lean And Green? An Empirical Examination of The Relationship Between Lean Production And Environmental Performance, "Production and Operations Management", 10(3) 2001, pp. 244-256.
  • 7. McGuire, S. J., Dilts D, M., The Financial Impact of Standard Stringency: An Event Study of Successive Generations of The ISO 9000 Standard, " International Journal of Production Economics", (113) 2008, pp. 3-22.
  • 8. Adler P. S., Goldoftas B., Levine D., Ergonomics, Employee Involvement, And The Toyota Production System: A Case Study of NUMMI's 1993 Model Introduction. "Industrial and Labor Relations Review", 50(3), 1997, pp. 416-437.
  • 9. Wokutch, R. E., Worker Protection, Japanese Style, Ithaca, NY: ILR Press, 1992.
  • 10. Levine D. I., Toffel M. W., Quality Management and Job Quality: How The ISO 9001 Standard for Quality Management Systems Affects Employees and Employers, Harvard Business School Technology & Operations Mgt. Unit Research Paper No. 09-018, (2010), Management Science, Forthcoming.
  • 11. Corbett, C. J., Montes-Sancho M.J., Mrsch DA., The Financial Impact of ISO 9000 Certification In The United States: An Empirical Analysis, "Management Science ",51(7), . 2005, pp. 1046-1059.
  • 12. Hendricks K. B.,, Singhai V. R., Quality Awards And The Market Value of The Firm: An Empirical Investigation, "Management Science", 42(3), 1996: 415-436.
  • 13. Hendricks, K. B., Singhai V.R., 1997, Does Implementing An Effective TQM Program Actually Improve Operating Performance? Empirical Evidence From Firms That Have Won Quality Awards, "Management Science", 43(9): 1258-1274.
  • 14. Hendricks, K. B., Singhai V.R., The Long-run Stock Price Performance of Firms With Effective. TQM Programs as Proxied by Quality Award Winners, "Management Science ",47(3), 2001: 359-368.
  • 15. Divesh S. Sharma, The Association Between ISO 9000 Certification And Financial Performance, "The international Journal of Accounting ",40 (2005), pp. 151- 172.
  • 16. Easton, G. S., Jarrell, S. L., (1998), The Effects of Total Quality Management on Corporate Performance: An Empirical Investigation, "Journal of Business", 71(2), 253- 307.
  • 17. Rao, S. S., Ragu-Nathan, T. S., & Sous, L. E., Does ISO 9000 Have An Effect on Quality Management Practices? An International Empirical Study, "Total Quality Management", 8(6), 1997, pp. 335-346.
  • 18. Elmuti, D., & Kathawala, Y., An Investigation Into The Effects of ISO 9000 on Participants' Attitudes And Job Performance, "Production and Inventory Management Journal", 38(2), 1997, 52-57.
  • 19. Chittenden, F., Poutziouris, P., & Muhktar, S. M., (1998), Small Firms And ISO 9000 Approach to Quality Management, "International Small Business Journal", 17(1), 73-88.
  • 20. McAdam, R., & McKeown, M., Life After ISO: An Analysis of The Impact of ISO 9000 And Total Quality Management on Small Businesses In Northern Ireland, " Total Quality Management", 10, 1999, pp. 229-241.
  • 21. Sun, H., Diffusion And Contribution of The Total Quality Management: An Empirical Study In Norway," Total Quality Management", 10, 199, pp. 901-914.
  • 22. Simmons, B. L., White, M. A., The Relationship Between ISO 9000 And Business Performance: Does Registration Really Matter?," Journal of Managerial Issues", 11(3), 1999, pp. 330- 343.
  • 23. Beattie, K. R., & Sohal, A. S., Implementing ISO 9000: A Study of Its Benefits Among Australian Organizations, "Total Quality Management", 10(1), 1999, pp. 95- 106.
  • 24. Shams-ur, R., A Comparative Study of TQM Practice And Organizational Performance of SMEs With And Without ISO 9000 Certification , "International Journal of Quality and Reliability Management", 18(1), 2001, pp. 35-49.
  • 25. Hua, H., Chin, K. S., Sun, H., Xu, Y., An Empirical Study on Quality Management Practices In Shanghai Manufacturing Industries, "Total Quality Management", 11 (8), 2000, pp. 1111 - 1122.
  • 26. Yamada S., Economical Aspects of ISO 9000 Certification In Japanese companies, Quality Congress, Annual Quality Congress Proceedings 2001, (pp. 647- 659). Milwaukee/ American Society for Quality.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171211657

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.