PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 208 | 212--220
Tytuł artykułu

Komplementarność i substytucyjność narzędzi komunikacji

Autorzy
Warianty tytułu
Complementarity and Substitution among Communication Tools
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem referatu jest wyjaśnienie, do jakiego stopnia zachodzi zjawisko substytucji i komplementarności w użytkowaniu narzędzi komunikacji. Istnieją przesłanki do stwierdzenia, że ze względu na zróżnicowane właściwości narzędzi komunikacji (zwłaszcza elektronicznych) zjawisko wypierania jednych narzędzi przez inne zachodzi w niewielkim stopniu. Ich odmienność może być zrozumiana na gruncie teorii bogactwa informacji, synchroniczności mediów i społecznej obecności. Dodatkową przesłanką pozwalającą stawiać tezę o komplementarności narzędzi komunikacji jest zjawisko multikomunikacji i wiążąca się z nim dużą presją na dostępność pracowników oraz ich wydajność. (abstrakt oryginalny)
EN
The objective of this paper is to explain to what degree one can expect substitution and complementarity in the usage of communication tools. There are reasons to claim that due to the varied properties of communication tools [esp. electronic ones] replacement of certain tools by others takes place to a very limited extent. Their diversity can be understood from the perspectives of 3 theories: rich information theory, media synchronicity theory and social presence theory. The additional evidence enabling to propose a thesis on the complementarity of communication tools is the occurrence of multicommunication and increased pressure on employees' availability and efficiency. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
212--220
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Cameron, A.F., Webster, J., 2005, Unintended consequences of emerging communication technologies: Instant messaging in the workplace, Computers in Human Behavior, vol. 21.
  • Chen, K., Yen, D.C., Hung, A.H., 2004, Media selection to meet communications contexts: comparing e-mail and instant messaging in an undergraduate population, Communication of the Association for Information Systems, vol. 14.
  • Daft, R.L., Lengel, R.H., 1986, Organizational information requirements, media richness and structural design, Management Science, vol. 32, iss. 5.
  • DeLuca, D., Valacich, J.S., 2006, Virtual teams in and out of synchronicity, Information Technology & People, vol. 19, no. 4.
  • Dennis, A., Valacich, J.S., 1999, Rethinking media richness: towards a theory of media synchronicity, Proceedings of the 32nd Annual Hawaii International Conference on System Sciences, Maui, HI, IEEE, Los Alamitos, CA.
  • Koczerga, M., 2004, Komunikacja indywidualna za pośrednictwem komputera w: Mruk, H. (red.), Komunikowanie się w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Lo, S., Lie, T., 2008, Selection of communication technologies - A perspective based on information richness theory and trust, Technovation, vol. 28, no. 3.
  • Reinsch, J., Turner, J., Tinsley, C., 2008, Multicommunicating: A Practice Whose Time Has Cornel, Academy Of Management Review, vol. 33, no. 2.
  • Rice, R.E., 1992, Task analyzability, use of new media, and effectiveness a multi-site exploration of media richness, Organization Science, vol. 3, iss. 4.
  • Short, J., Williams, E., Christie, B., 1976, The social psychology of telecommunications, John Wiley & Sons, New York.
  • Tu, C.-H, 2002, The Measurement of Social Presence in an Online Learning Environment, International Journal on E-Learning, vol. 1 [2].
  • Tu, C.-H., McIsaac, M., 2002, The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes, American Journal of Distance Education, vol. 16 [3].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171211803

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.