PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2 (11) | 35--54
Tytuł artykułu

Badania nad wizualnością, na przykładzie przedstawień mężczyzny z dzieckiem

Warianty tytułu
Research on Visualization on the Example of a Depiction of a Male with a Child
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem przedstawionego badania jest uświadomienie, jak ważne z perspektywy praktyki społecznej i konstrukcji rzeczywistości jest analizowanie, badanie i podejmowanie prób coraz to dokładniejszego odczytywania znaczeń niesionych przez prezentacje wizualne. Wizualizowane są bowiem nie tylko sprzedawane produkty, ale coraz częściej podejmuje się próby wizualizacji tematów stricte społecznych, odnoszących się do wyznaczanych ról i sposobów ich wyrażania. Dobrym tego przykładem jest współcześnie dyskusja o roli mężczyzny jako ojca, obecnie podlegającej jakiegoś rodzaju promocji i przewartościowaniu. W badaniu skoncentrowano się na analizie prezentacji wizualnych przedstawiających mężczyznę z dzieckiem. W tym celu wykorzystano analizę semiotyczną (uzupełnioną interpretacją kompozycyjną) połączoną z analizą treści. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the presented research is to increase awareness how analysis, research and attempts to understand more deeply the meanings of visual presentations are important from the perspective of social practice. Not only are retail products being visualized these days, but more and more often we see attempts to visualize strictly social topics and issues related to designated roles and their expressions. A good example is present-day's debate on the role of a man as a father that is being promoted or revaluated in some way. This research focuses on the analysis of visual presentations of a man with a child. Semiotical analysis (complemented with compositional interpretation) together with the content analysis was used. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
35--54
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Astrum, Wrocław 2008.
  • Fleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Centrum im. Willy Brandta - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.
  • Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  • Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny widzenia, tłum. Tomasz Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998.
  • Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2005.
  • Kress G., Van Leeuwen T., Reading Images: The Grammar of Visual Design, Routledge, London 1996.
  • Leiss W., Kline S., Jhally S., Social Communication in Advertising: Persons, Product and Images of Well-Being, Methuen, London 1986.
  • Nikodemska-Wołowik A.M., Klucz do zrozumienia nabywcy - jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.
  • Maison D., Noga-Bogomilski A. (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
  • Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  • Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interpretacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171211957

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.