PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2 (11) | 139--149
Tytuł artykułu

Postrzeganie informacji o cenach przez nabywców dóbr konsumpcyjnych

Warianty tytułu
Perception of Information on Prices by Purchasers of Consumer Goods
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wśród wielu informacji przekazywanych potencjalnym nabywcom dóbr konsumpcyjnych szczególne miejsce zajmują informacje o poziomie i strukturze cen. Na podstawie wyników licznych badań w artykule przedstawiono sposoby przekazywania informacji o cenach i ich percepcję. Zwrócono uwagę przede wszystkim na afektywny i kognitywny kontekst tych informacji, na znaczenie ceny w przekazywaniu informacji o promocjach, na rolę informacji cenowych w różnych typach kanałów dystrybucji oraz percepcję informacji o cenach o nierównych końcówkach. (abstrakt oryginalny)
EN
Among the multitude of information given to potential purchasers of consumer goods, the information about price levels and price structure is especially important. On the basis of the results of a lot of research, the methods of prices transmission and their perception were developed. Particular attention was paid to the effective and cognitive context of this information, as well as to the meaning of the price in informing about promotions, the role of price information in various distribution channels and the perception of price information, if odd pricing applies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
139--149
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ashcraft D., The multichannel pricing challenge - managing customer service in stores and on the internet - brief article, ,,Retailing Today" 2001, no.1 (January).
  • Bakos Y.J., Reducing buyer search costs: implications for electronic marketplaces, ,,Management Science" 1997, no. 43 (12).
  • Bolton L.E., Warlop L., Alba J.W., Consumer perceptions of price (un)fairness, ,,Journal of Consumer Research" 2003, no. 29(4).
  • Campbell C., "Says who?!" How the source of price information and affect influence perceived price (un)fairness, ,,Journal of Marketing Research" 2007, vol. XLIV.
  • Clodfelter R., Price strategy and practice: An examination of pricing accuracy at retail stores that use scanners, ,,The Journal of Product and Brand Management" Santa Barbara 2004, vol. 13, iss. 4/5.
  • Estelami H., Bergstein H., The impact of market price volatility on consumer satisfaction with lowestprice refunds, ,,The Journal of Services Marketing" Santa Barbara 2006, vol. 20, iss. 3.
  • Gamliel E., Herstein R., To save or to lose: does framing price promotion affect consumers' purchase intentions?, ,,Journal of Consumer Marketing" 2011, vol. 28, no. 2.
  • Homburg C., Hoyer W.D., Koschate N., Customers' reactions to price increases: Do customer satisfaction and perceived motive fairness matter?, ,,Academy of Marketing Science. Journal" Greenvale 2005, vol. 33, iss. 1.
  • Kojima S., Psychological approach to consumer buying decisions: Analysis of the psychological purse and psychology of price, ,,Japanese Psychological Reserch" 1994, no. 36.
  • Lea S., Tarpy M.R., Webley P., The Individual in the Economy. A Survey of Economic Psychology, Cambridge Univercity Press, Cambridge 1987.
  • Leyland P. i in., The Internet and the birth of real consumer power, ,,Business Horizons" 2002, no. 45.
  • Loewenstein G.F.i in., Risk as feelings, ,,Psychological Bulletin" 2001, no. 127 (2).
  • Nowak K., Cena - niemy sprzedawca, "Marketing i Rynek" 2000, nr 7.
  • O'Connell V., Don't get cheated by supermarket scanners, ,,Money" 1993, vol. 22.
  • Parikh A., Weseley A.J., The effect of price level and price type on perceptions of a restaurant, ,,Journal of Research for Consumers" 2004, iss. 4.
  • Pindakiewicz J., Ceny w kształtowaniu wartości dla klientów przez firmy działające na polskim rynku, "Marketing i Rynek" 2009, nr 12.
  • Radder L., The marketing practices of independent fashion retailers: Evidence from South Africa, ,,Journal of Small Business Management" Milwaukee 1996, vol. 34, iss. 1.
  • Schindler R.M., Kirby P.N., Patterns of rightmost digits used in advertised prices: Implications for nine-ending effects, ,,Journal of Consumer Research" 1997, no. 24(2).
  • Shin J., The role of selling costs in signaling price image, ,,Journal of Marketing Research" 2005, vol. 42, iss. 3.
  • Srinivasan S.S., Anderson R.E., Concepts and strategy guidelines for designing value enhancing sales promotions, ,,Journal of Product & Brand Management" 1998, vol. 7, no. 5.
  • Stiving M., Price-endings when prices signal quality, ,,Management Science" 2000, no. 46.
  • Tversky A., Kahneman D., The framing of decisions and the psychology of choice, ,,Science" 1981, vol. 211, no. 4481.
  • Unni R., Tseng D., Pillai D., Context specificity in use of price information sources, ,,Journal of Consumer Marketing" 2010, vol. 27, no. 3.
  • Varki S., Colgate M., The role of price perceptions in an integrated model of behavioral intentions, ,,Journal of Service Research" 2001, no. 3.
  • Welch J.L., Massey T.K., Consumer cost implications of reducing item omission errors in retail optical scanner environments, ,,Akron Business and Economic Review" 1988, vol. 19.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171211971

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.