PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 5 | 555--576
Tytuł artykułu

Premia placowa z wykształcenia wyższego według kierunku studiów

Warianty tytułu
Wage Premium from Higher Education by Field of Study
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest przedstawienie oraz wstępna ekonometryczna weryfikacja nowej metody modelowania decyzji edukacyjnych podejmowanych przez osoby podejmujące studia w sprawie wyboru jednej z dostępnych ścieżek kształcenia na poziomie akademickim. W artykule poddano analizie potencjalne korzyści, które determinują podejmowaną przez absolwentów szkół średnich decyzję o wyborze kierunku studiów. Wbrew dominującemu trendowi w literaturze przedmiotu założono przy tym, że wiele pozapłacowych czynników, takich jak prestiż społeczny czy styl życia związany z daną profesją, ma nie mniejszy wpływ na decyzję edukacyjną niż oczekiwana wysokość zarobków. (fragment tekstu)
EN
The aim of the article is to propose and econometrically verify a new method of modelling educational decisions regarding the choice of educational tracks. The analysis of potential benefits from education is extended beyond the traditional approach by taking into consideration, apart from wage premium, also non-financial factors, e.g. social status or the lifestyle combined with the job. Inclusion of both financial and non-financial return to education allows for a comprehensive explanation of educational decisions taken by individual agents. (short original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
555--576
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, doktorantka
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, doktorant
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, doktorantka
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Akbari A.H, Ogwang T., The Canadian Earnings Functions under Test, "Applied Economics Letters" 1997, nr 4(2).
  • Arcidiacono P., Ability Sorting and the Returns to College Major, "Journal of Econometrics" 2004, nr 1-2.
  • Berger M.C., Predicted Future Earnings and Choice of College Major, "Industrial and Labor Relations Review" 1988, nr 3.
  • Card D., Education and Earnings, w: Handbook of Labor Economics, torn 3, red. O. Ashenfelter, D. Card, Elsevier Science, Amsterdam 1999.
  • Del Rossi A.E, Hersch J., Double Your Major, Double Your Return? "Economics of Education Review" 2008, nr 4.
  • Diagnoza społeczna 2009: zintegrowana baza danych, http://www.diagnoza.com (29.12.2009).
  • Finnie R., Frenette M., Earning Differences by Major Field of Study: Evidence from Three Cohorts of Recent Canadian Graduates, "Economics of Education Review" 2003, nr 2.
  • Heckman J.J., Lochner L.J., Todd P.E., Earnings Functions and Rates of Return, "NBER Working Papers Series" 2008, nr 13780.
  • Liczba bezrobotnych zarejestrowanych oraz stopa bezrobocia według województw, podregionów i powiatów, GUS, http://www.stat.gov.pl (31.12.2009).
  • Mahseredjian S., Cannings K., Montmarquette C., How Do Young People Choose College Majors?, "Economics of Education Review" 2002, nr 6.
  • McFadden D.L., Conditional Logit Analysis of Quantitative Choice Behavior, w: Frontiers in Econometrics, red. P. Zarembka, Academic Press, New York 1973.
  • Mechanizmy kształtujące decyzje edukacyjne, red. T. Szapiro, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004.
  • Mincer J., Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, "Journal of Political Economy" 1958, nr 3.
  • Mincer J., Schooling, Experience and Earnings, NBER, New York 1974.
  • Park J.H., Returns to Schooling: A Peculiar Deviation from Linearity, "Princeton University Working Papers" 1994, nr 335.
  • Staniec F.O., The Effects of Race, Sex, and Expected Returns on the Choice of College Major, "Eastern Economic Journal" 2004, nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212015

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.