PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 31 | 161--181
Tytuł artykułu

Relacje między partnerami outsourcingowymi w łańcuchach dostaw

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie relacji między dostawcami a odbiorcami kontraktów outsourcingowych w łańcuchach dostaw. Rozważania teoretyczne zostały uzupełnione analizą tego typu relacji w dwóch przedsiębiorstwach z branż: ochroniarskiej i motoryzacyjnej. W celu pokazania złożoności oraz ważności procesu zarządzania relacjami, pośrednio przyczyniających się do poprawy konkurencyjności dwóch współpracujących ze sobą ogniw, warto przeanalizować determinanty łańcucha wartości, w tym rolę outsourcingu, oraz charakter relacji i proces zarządzania nimi. Analiza tych zjawisk została przeprowadzona na podstawie wybranych artykułów i książek dotyczących analizowanej problematyki oraz dostępnych danych statystycznych zebranych z raportów znanych firm konsultingowych. Do opracowania tematu posłużyły przede wszystkim metoda wstępnej analizy porównawczej zebranych danych statystycznych wykorzystywana przy analizie danych jakościowych oraz metoda case study. Uzupełnieniem zgromadzonych informacji jest wywiad z menedżerami dwóch prężnie rozwijających się firm, będących zarówno zleceniobiorcami, jak i zleceniodawcami zadań na międzynarodowym rynku.
EN
The purpose of the article is to show the relation of the suppliers and clients in supply chains that use outsourcing in their activity. The changes taking place in the contemporary economy require managers to be aware of the need to cooperate with other, independent entities. One of the cooperation forms in supply chains is the relation premised on the outsourcing. In spite of economic crisis, the scale of outsourcing has been growing constantly. It has also made the supply chains more compound and had undesirable effects, e.g. delays in deliveries or their incompleteness. The value of the contract, the quality of the final products and the possible further cooperation eventuate from the relationships between outsourcing partners at the stage of negotiating and transferring the work to the supplier, as well as at the stage of managing relations. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
161--181
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki, TNOiK, Toruń 2010.
  • Benton W.C., Malonii M., The influence of power driver buyer/seller relationships on supply chain satisfaction, "Journal of Operations Management" 2005, vol. 23.
  • Bravard J.L., Morgan R., Inteligentny outsourcing, MT Biznes, Warszawa 2010.
  • Ciesielski M., Długosz J., Strategie łańcuchów dostaw, PWE, Warszawa 2010.
  • Cohen S., Roussel J., Strategic supply chain management. The five disciplines for top performance, McGraw- Hill, 2000.
  • Danik L., Zaufanie na rynku instytucjonalnym, [w:] Partnerstwo przedsiębiorstw jako czynnik ograniczania ryzyka działalności gospodarczej, red. H. Brdulak, E. Duliniec, T. Gołębiowski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
  • Douglas L.M., Stock J.R., Ellram L.M., Fundamentals of logistics management, Irwin/McGraw-Hill, Boston 1998.
  • Europejskie kontrakty outsourcingowe - Raport NelsonHall, http://www.outsourcing.com.pl/16886,infosys.html, 08.05.2011.
  • Gruszecki T., Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Hines T., Supply Chain Strategies. Customer-driven and Customer-focused, Elsevier Butterworth-Heinemann Oxford 2004.
  • http://www.cio.com/article/665686/Goodbye_Outsourcing_Hello_Insourcing_A_Trend_Rises, 17.05.2011.
  • Kawa A., Konfigurowanie łańcucha dostaw, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
  • Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
  • Kearney A.T., Foreign Direct Investment (FDI) Confidence Report, 2010.
  • Khan O., Christopher M., Burnes B., The Impact of Product Design on Supply Chain Risk: A Case Study, "International Journal of Physical Distribution & Logistics Management" 2008, Vol. 38, No. 5.
  • Kisperska-Moroń D., Klosa E., Świerczek A., Piniecki R., Funkcjonowanie małych i średnich firm produkcyjnych w łańcuchu dostaw, Prace Naukowe AE, Katowice 2010.
  • Kotabe M., Mol M.J., Ketkar S., An evolutionary stage model of outsourcing and competence destruction: A Triad comparison of the consumer electronics industry, "Management International Review" 2008, Vol. 48, No. 1.
  • Lambert D.M., Cooper M.C., Pagh J.D., Supply Chain Management; Implementation Issues and Research Opportunities, "International Journal of Logistics Management" 1998, vol. 9, No. 2.
  • Leighton P., Strett M., Hecker R., Holland P., Nowoczesne formy zatrudnienia, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
  • Power M.J., Desouza K.C., Bonifazi C., Outsourcing. Podręcznik sprawdzonych praktyk, MT Biznes, Warszawa 2008.
  • Niemczyk J., Węzły w sieciach outsourcingowych, [w:] Kształtowanie procesu zmian w organizacjach, red. K. Krzakiewicz Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej, nr 88, Poznań 2007.
  • Porter M.E., Porter o konkurencji , PWE, Warszawa 2001.
  • Raport: Dojrzałość outsourcingowa polskich przedsiębiorstw, "Outsourcing Magazine" 2010, nr 6 (26).
  • Rutkowski K., Logistyka dystrybucji, Difin, Warszawa 2000.
  • Schöppach F., Zarządzanie sieciami w obszarze produkcji i dostaw, [w:] Sieci logistyczne na zintegrowanym rynku europejskim. Materiały Konferencyjne, IliM, Poznań 2004.
  • Skowron-Grabowska B., Centra logistyczne w łańcuchach dostaw, PWE, Warszawa 2009.
  • Sołtysik M., Łańcuchy i sieci, [w:] Logistyka, red. D. Kisperska-Moroń, S. Krzyżaniak, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2009.
  • Sołtysik M., Świerczek A., Podstawy zarządzania łańcuchami dostaw, AE Katowice 2009.
  • Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
  • The TPI EMEA Index, April 21, 2011.
  • Williamson O.E., Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Witkowski J., Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje, procedury, doświadczenia, PWE, Warszawa 2010.
  • Zirpoli F., Becker M.C., What Happens When You Outsource Too Much?, "MIT Sloan Management Review", Winter 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212083

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.