PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 225 | 174--186
Tytuł artykułu

Wykorzystanie wiedzy w procesie konkurowania przez jakość w przedsiębiorstwach hotelarskich

Warianty tytułu
The Use of Knowledge in the Process of Competing by Quality in Hospitality Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Konkurowanie przez jakość jest nieustannym procesem podejmowania decyzji, który może być określony jako akt wyboru działania ze zbioru możliwych postępowań [Dittmann 2007]. Z jednej strony ważne jest rozwiązanie drobnych i bieżących problemów w firmie, z drugiej - wytyczanie ogólnego kierunku rozwoju [Mruk 2002]. Przekształcanie wiedzy w decyzję uważa się za najtrudniejszy i najważniejszy etap zarządzania procesami uczenia się w organizacji [Romanowska 2001, s. 35]. Na etapie procesu decyzyjnego weryfikuje się bowiem wartość konkurencyjną wiedzy. Celem artykułu jest określenie znaczenia wykorzystania wiedzy w procesie konkurowania przez jakość w przedsiębiorstwach hotelarskich. W artykule przybliżono koncepcję konkurowania przez jakość, a także wskazano kluczowe dla konkurowania przez jakość metody wykorzystywania wiedzy. Na podstawie badań pierwotnych porównano sposoby wykorzystania wiedzy w hotelach o wysokiej i niskiej skuteczności konkurowania przez jakość. (abstrakt oryginalny)
EN
This article aims to define the role of using knowledge in the process of competing by quality in hospitality enterprises. The article brings closer the concept of competing by quality, and also indicates the key methods of knowledge utilization. On the basis of primary studies, the usage of knowledge in hotels with high and low effectiveness of competing by quality is compared. The effectiveness of competition by quality in hospitality enterprises depends on the skills of managerial staff to create such an environment in which employees fully utilize the knowledge they possess. This environment is characterized by broad consent to take unusual measures whose aim to better serve guests and a high motivation of employees to present their ideas for work improvement. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
174--186
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Darroch, J., McNaughton, R., 2002, Examining the Link between Knowledge Management Practices and Types of Innovation, Journal on Intellectual Capital, vol. 3, no. 3, s. 210-222.
  • Dev, C.S., Ellis, B.D., 1991, Guest Histories: an Untapped Service Resource, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, vol. 44, no. 2, s. 28-37.
  • Dittmann, P., Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, www.statsoft.pl/czytelnia/prognozowanie/prprognozowanie1 .pdf [dostęp: 02.04.2007].
  • Godziszewski, B., 2006, Istota zasobowego podejścia do strategii przedsiębiorstwa, w: Krupski, R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Ujęcie zasobowe, WWSZiP, Wałbrzych, s. 9-23.
  • Gołembski, G. (red.), 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa.
  • Hill, N., Alexander, J., 2003, Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Jacobsen, A., Prusak, L., 2006, The Cost of Knowledge, Harvard Business Review, vol. 84, no. 12., s. 34-36.
  • Kachniewska, M., 2009, Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa hotelarskiego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Kisielnicki, J., 2004, Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach, w: Abramowicz, W., Nowicki, A., Owoc, M. (red.), Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Kowalczyk, A., Nogalski, B., 2007, Zarządzanie wiedzą. Koncepcje i narzędzia, Difin, Warszawa.
  • Mazur, J., Rószkiewicz, M., Strzyżewska, M., 2008, Orientacja na wiedzę a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa. Wyniki badań średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Mikuła, B., 2007, Od strategicznego do operacyjnego zarządzania wiedzą, w: Leja, K., Szuwarzyński, A. (red.), Zarządzanie wiedzą. Wybrane problemy, Politechnika Gdańska, Gdańsk, s. 27-47.
  • Mruk, H., 2002, Istota i rola strategii w działaniu firmy, w: Mruk, H. (red.), Strategie marketingowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 7-15.
  • Pfeffer, J., Sutton, R. I., 2002, Wiedza a działanie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Romanowska, M., 2001, Kształtowanie wartości firmy w oparciu o kapitał intelektualny, w: Borowiecki, R., Romanowska, M. (red.), System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, s. 23-37.
  • Soy, S.K., 1997, The Case Study as a Research Method. Unpublished Paper, University of Texas, Austin.
  • Tellis, W., 1997, Application of a Case Study Methodology, The Qualitative Report, vol. 3, no. 3, http://www.nova.edu/ssss/QR/QR3-3/tellis2.html [dostęp: 11.12.2010].
  • Yin, R.K., 1993, Application of Case Study Research, Applied Social Research Methods Series, vol. 34, SAGE, Newbury Park.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171212995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.