PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2 | 131--149
Tytuł artykułu

Efekty ekonomiczne działalności turystycznej w gospodarstwach agroturystycznych

Warianty tytułu
The Economic Impact of Tourist Activity in Agritourism Farms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badaniami objęto 87 gospodarstw agroturystycznych zlokalizowanych w 32 gminach położonych w regionie siedleckim. Badania przeprowadzono w 2008 roku. Analizowano wykorzystanie agroturystycznej bazy noclegowej w gminach w 2007 roku oraz efekty ekonomiczne działalności turystycznej. Wyniki badań wskazują, że agroturystyka była mało popularną działalnością pozarolniczą mieszkańców wsi badanego regionu. Baza noclegowa w badanych gospodarstwach nie przekraczała 5 pokoi. Wykorzystanie miejsc noclegowych w kwaterach agroturystycznych kształtowało się w granicach 3,42-14,61%. Wartości wskaźnika "fair share" i "market share" były zróżnicowane w zależności od gminy i w niewielkim stopniu istotnie dodatnio skorelowane z wartością wskaźnika atrakcyjności wiejskiej przestrzeni rekreacyjnej. Wskaźnik "market penetration" w 11 gminach (34,37%) posiadał wartość ujemną. Roczna nadwyżka bezpośrednia z turystyki w gospodarstwie wynosiła średnio od 2383,2 zł. do 12879,0 zł. Wartość wskaźnika POR wahała się w przedziale 22,88-57,24 zł., a PAR - 0,92-5,79 zł. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
131--149
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
  • Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Bibliografia
  • Agroturystyka (red. U. Świetlikowska). Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2000.
  • Balińska A., Sikorska-Wolak L: Agroturystyka w Dolinie Bugu i uwarunkowania jej rozwoju. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2001.
  • Ciepiela G.A., Jasińska A.: Rola i potrzeby współczesnego turysty w kreowaniu oferty gospodarstw ekoagroturystycznych [w:] Innowacje w rozwoju turystyki (red. M. Jalinik). Wydawnictwo PB, Białystok 2008.
  • Ciepiela G.A., Sosnowski J.: Rynek usług agroturystycznych w powiecie puławskim. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży, nr 46, 2010.
  • Drzewiecki M.: Agroturystyka. Założenia - uwarunkowania - działania. Instytut Wydawniczy "Świadectwo", Bydgoszcz 1995.
  • Dubel K.: Przyrodnicze i kulturowe uwarunkowania rozwoju agroturystyki [w:] Agroturystyka w teorii i praktyce (red. K. Młynarczyk, M. Marks). Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002.
  • GradziukP.: Ekonomiczna analiza wykorzystania słomy na cele energetyczne [w:] Słoma - energetyczne paliwo (red. A. Grzybek, P. Gradziuk, K. Kowalczyk). Wydawnictwo Wieś Jutra, 2001.
  • Informacja sygnalna nr 3 - maj 2011. Turystyka w województwie małopolskim w 2010 r. Urząd Statystyczny w Krakowie; http://www.stat.gov.pl/krak.
  • Kasperczyk M., Kacorzyk P.: Preferencje gości odwiedzających gospodarstwa agroturystyczne [w:] Wybrane zagadnienia z turystyki wiejskiej (red. J. Bergier, B. Sawicki). Wydawnictwo PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2005.
  • Kobyłecki J., Plichta M.: Wybrane uwarunkowania organizowania agroturystyki [w:] Marketing w agroturystyce (red. M. Plichta, J. Sosnowski). Monografie nr 75. Wydawnictwo AP, 2006.
  • Koniszyk M.: Jak mierzyć udział w rynku? Hotelarz, nr 2, 2007.
  • Lubas B.: Układ hotelowego rachunku zysków i strat według Standardowego Systemu Rachunkowości Hotelowej (SSRH). Kwartalnik "e-Finanse", nr 4; http://www.e-fmanse. com, 2008.
  • Łęczycki K., Jabłonka R., Marcysiak A.: Motywy i uwarunkowania lokalizacyjne prowadzenia działalności agroturystycznej [w:] Agroturystyka - moda czy potrzeba? (red. G.A. Ciepiela, J. Sosnowski). Monografie nr 80. Wydawnictwo AP, Siedlce 2007.
  • Mały Rocznik Statystyczny Polski. GUS, Warszawa 2008.
  • Marks E., Palucha I., Młynarczyk K: Rodzaje wiejskiej bazy noclegowej i ich specyfika [w:] Agroturystyka (red. K. Młynarczyk). Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002.
  • Materiały na konferencję prasową w dniu 23 marca 2011 r. Wyniki badań GUS, 2010. Notatka informacyjna. Baza noclegowa i jej wykorzystanie w 2010 roku. Główny Urząd Statystyczny, Departament Badań Społecznych.
  • Mazowsze Agroturystyka Agritourism 2005/6. Wydawnictwo Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Warszawa.
  • Osek M., Janocha A., Milczarek A., Klocek B.: Wyniki produkcyjne i poubojowe oraz walory smakowe mięsa kurcząt brojlerów żywionych mieszankami natłuszczanymi różnymi olejami roślinnymi. Rośliny Oleiste, XXVI, nr 2, 2005.
  • Osek M., Milczarek A.: Wynik tuczu, wartość rzeźna oraz jakość mięsa świń rasy puławskiej żywionych mieszankami z udziałem nasion bobiku i rzepaku. Rocz. Nauk. Zoot., t. 32, z. 2, 2005.
  • Rocznik Statystyczny Rolnictwa i Obszarów Wiejskich. GUS, Warszawa 2008.
  • Rocznik Statystyczny Województwa Mazowieckiego. GUS, Warszawa 2008.
  • Rynek Rolny, nr 2 (204), 2008.
  • Sawicki B.: Perspektywy rozwoju usług agroturystycznych w Polsce [w:] Rozwój turystyki na obszarach wiejskich (red. M. Jalinik). Wydawnictwo PB, Białystok 2007.
  • Sikorska-Wolak I.: Możliwości rozwoju i specyficzne cechy turystyki na obszarach prawnie chronionych w Polsce [w:] Regionalny aspekt rozwoju turystyki (red. M. Jalinik). Wydawnictwo PB, Białystok 2006.
  • Strzębicki L.: Zachowanie konsumentów na regionalnym rynku usług agroturystycznych [w:] Agroturystyka w teorii i praktyce (red. K. Młynarczyk, M. Marks.). Wydawnictwo UMW w Olsztynie, 2002.
  • Urząd Statystyczny w Olsztynie. Turystyka w województwie warmińsko-mazurskim w 2010 r.; http://www.stat.gov.pl/olsz.
  • Urząd Statystyczny, http://www.stat.gov.pl/warsz.
  • Wiatrak A.P.: Baza agroturystyczna w Polsce i na świecie. Zeszyty Naukowe AR im. H. Kołłątaja w Krakowie, nr 402, 2003.
  • Woźniak M., Cebulak T.: Otoczenie przyrodnicze elementem wyznaczającym wzajemne relacje między turystami a przestrzenią agroturystyczna [w:] Marketing w agroturystyce (red. M. Plichta, J. Sosnowski). Monografie nr 75. Wydawnictwo AP w Siedlcach, 2006.
  • Zaręba D.: Ekoturystyka - wyznania i problemy. PWN, Warszawa 2000.
  • Żbikowski J., Kozak A., Kuźmicki M.: Motywy podejmowania działalności agroturystycznej w wybranych gminach województwa lubelskiego [w:] Marketing w agroturystyce (red. M. Plichta, J. Sosnowski). Monografie nr 75. Wydawnictwo AP w Siedlcach, 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213071

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.