Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Dzisiejszy marketing poszukuje coraz nowszych możliwości oddziaływania na zachowania konsumenta i jego decyzje zakupowe. Ponieważ tradycyjne komunikaty marketingowe przestają być skuteczne, konieczne staje się wzbogacanie procesu percepcji poprzez wykorzystanie bodźców pobudzających jak najwięcej zmysłów konsumenta. Marketing sensoryczny, którego celem jest dostarczenie konsumentom najwyższych doświadczeń zmysłowych, wydaje się więc być kolejnym, naturalnym i w pełni koniecznym etapem w rozwoju koncepcji marketingowych, umożliwiającym skuteczne przyciągnięcie uwagi i zainteresowania współczesnych konsumentów. Artykuł przedstawia istotę i uwarunkowania marketingu sensorycznego oraz charakterystykę czynników oddziałujących na zmysły i ich wpływ na zachowania konsumentów. W opracowaniu zaprezentowano również wybrane wyniki badań ankietowych, których celem było określenie wpływu czynników oddziałujących na zmysły człowieka na proces zakupu i wyboru miejsca sprzedaży, a także poznanie opinii na temat działań marketingowych ukierunkowanych na zmysły i zasadności ich stosowania. (abstrakt oryginalny)
Modern marketing is looking for more and newer possibilities to influence consumer behavior and purchasing decisions. As the traditional marketing communications cease to be effective, it becomes necessary to enrich the process of perception through the use of incentives to stimulate as many senses of the consumer. Sensory marketing, whose goal is to provide consumers with the highest sense experience, therefore appears to be another natural and fully necessary step in the marketing concepts development to enable effective attention and interest of modern consumers. The article presents the nature and determinants of sensory marketing and characteristics of the factors affecting the senses and their influence on consumer behavior. The paper also presents selected results of the survey, whose aim was to determine the effect of factors influencing the human senses in the process of the selection of the site of selling, as well as learning the opinions about sensory marketing and the merits of its application. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
54--68
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
Bibliografia
- Baruk A., Marketing zmysłów a zakupowe zachowania nabywców finalnych, "Zarządzanie Przedsiębiorstwem" 2007, nr 2.
- Hultén B., Broweus N., van Dijk M., Marketing sensoryczny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
- Meinardi D., Reklama dla znieczulonych, "Marketing w Praktyce" 2007, nr 9.
- Pabian A., Marketing sensoryczny, "Marketing i Rynek" 2011, nr 1.
- Pietrzak M., Zapachem w klienta, "Businessman Magazine" 2005, nr 8.
- Sadowska M., Kolekcjonerzy wrażeń, "Marketing w Praktyce" 2010, nr 10.
- Skowronek I., Oddziaływanie zapachem jako forma marketingu sensorycznego, "Marketing i Rynek" 2011, nr 1.
- Styś M., Kod koloru, "Marketing w Praktyce" 2005, nr 10.
- Walaszek M., Dźwięki niedocenione, "Marketing w Praktyce" 2010, nr 10.
- Żurawski T., Co mogą zmysły w marketingu, "Marketing w Praktyce" 2010, nr 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213507