PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 21 | 95--107
Tytuł artykułu

Kreowanie informacyjnych czynników przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem strategii czuwania

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nowoczesne zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie winno uwzględniać jej strategiczną rolę. Celem artykułu jest wskazanie zależności pomiędzy przewagą konkurencyjną firmy a funkcją informacyjną zarządzania oraz podkreślenie potrzeby nowego podejścia do informacji jako źródła przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorstwa mogą bowiem uzyskiwać dodatkowe przewagi kompetencyjne nad swoimi konkurentami gospodarczymi, jeśli dysponują właściwą informacją, we właściwym czasie i we właściwym miejscu. Jedną z metod umożliwiających zdobycie takich informacji jest opisana w artykule metoda strategii czuwania. Minimalizuje ona niepewność związaną ze zmianami otoczenia, umożliwiając analizę pochodzących z niego informacji. W wyniku jej zastosowania zyskuje się dodatkowy zapas czasu, dzięki któremu przedsiębiorstwo łatwiej i szybciej dostosowuje się do zmian strategii konkurencji. (abstrakt oryginalny)
EN
Modern management of information must take into account it 's strategic role. The purpose of the article is to describe the relation between competitive advantage of the company and informative function of management and to underline the need of a new approach to information as a source of competitive advantage. The companies may create additional competitive advantages if they posses suitable information in proper place and in right time. One of the methods which enable collecting of information is a business intelligence tracking system. The method minimizes the uncertainty of turbulent environment and makes the analysis of information from such an environment useful. The company which implements such a method has an extra time to adapt itself to changes of competitors' strategies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
95--107
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
Bibliografia
  • Andersen D., Belardo S., Dawes S., Strategie Information Management: Conceptual Frameworks for the Public Sector, "Public Productivity & Management Review" 1994, nr 4.
  • Bednarczyk M, Otoczenie i przedsiębiorczość w zarządzaniu strategicznym organizacją gospodarczą, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1996, nr 128.
  • Borowiecki R., Romanowska M. (red.), System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy, a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2001.
  • Cieplik C. K., Zarządzanie informacją, Prace Naukowe Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996, nr 1.
  • Czekaj J., T. Kafel, Informacyjne czynniki przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, [w:] Z. Martyniak (red.), Zarządzanie informacją i komunikacją. Zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000, s. 179-183.
  • Drucker P, Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa 1992.
  • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.
  • Harrison E., Some factors Involved in Determining Strategic Decision Success, "Journal of General Management" 1992.
  • Kafel T., Metody wspomagające zarządzanie informacją w organizacjach non-profit, [w:] Borowiecki R., Kwieciński M. (red.), Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Zakamycze 2003.
  • Lesca H., Caron M.-L., Veille strategiąue : creer une intelligence collective ausein de l'entreprise,"Revae Francaise de Gestion" 1995, IX-XI.
  • Martinet B., Marti Y.-M., Wywiad gospodarczy. Pozyskiwanie i ochrona informacji, PWE, Warszawa 1999.
  • Martyniak Z., Zarządzanie informacją i komunikacją. Zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000.
  • Wacławik Ł., Strategia czuwania - metoda antycypacyjnej analizy otoczenia konkurencyjnego, [w:] Borowiecki R., Romanowska M. (red.), System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213565

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.