PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 21 | nr 94 | 203--217
Tytuł artykułu

Geneza i rozwój programu jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej - osiągnięcia i wyzwania

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Genesis and Development of the Single European Sky - Achievements and Challenges
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Z roku na rok wzrasta wielkość popytu na usługi lotnicze. W efekcie, do 2020 roku wielkość natężenia ruchu lotniczego może wzrosnąć dwukrotnie, a w niektórych obszarach Europy nawet trzykrotnie. System zarządzania ruchem lotniczym nie jest przygotowany pod kątem operacyjnym, by móc sprostać szybko rosnącym potrzebom użytkowników. Przestrzeń powietrzna rozpościerająca się nad Europą jest rozdrobniona wzdłuż granic państwowych. W opracowaniu opisane zostały realia wdrażania programu jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, jako szansy integracji i modernizacji systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie.(abstrakt oryginalny)
EN
Each year the demand of aviation services is increasing. As a result, by 2020 the volume of air traffic could rise twice and in some areas of Europe even tripled. Air traffic management system is not ready to meet rapidly growing demand. European airspace is fragmented according to national borders. This study describes the realities of the implementation of the Single European Sky, as a chance to integrate and modernize air traffic management system in Europe. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Akademia Obrony Narodowej w Warszawie
Bibliografia
  • Komunikat Komisji Europejskiej, Stopień zaawansowania projektu w zakresie opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR), KOM(2007) 103 wersja ostateczna, Bruksela, 15.03.2007 r.
  • Madeyski M., Lissowska E., Marzec J., Wstęp do nauki o transporcie, wyd. II SGPiS, Warszawa 1976.
  • Markiewicz M.T., Podstawowe zagadnienia zarządzania ruchem lotniczym, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2010, Rozdz. 3. Europejski kontekst służb żeglugi powietrznej.
  • Procedury służby żeglugi powietrznej. Zarządzanie ruchem lotniczym. Doc. 4444 PANS - ATM, ICAO, wyd. 15, 2007.)
  • Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe), Dz.U. L. 96 z 31.03. 2004.
  • Rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie zapewniania służb), Dz.U. L. 96 z 31.03.2004, Art. 1.1.
  • Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej, Dz.U. L. 96 z 31.03.2004.
  • Rozporządzenie (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Rozporządzenie w sprawie interopercyjności), Dz.U. L. 96 z 31.03.2004.
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1191/2010, Dz.U. L. 333 z dnia 16.12.2010.
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 176/2011, Dz.U . L. 185 z dnia 15.07.2011.
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 176/2011, Dz.U. L. 51 z dnia 25.02.2011.
  • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 691/2010; Dz.U. L. 201 z dnia 3.08.2010.
  • Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat wykonania przepisów dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej: pora na konkrety, KOM (2011) 731 wersja ostateczna, z dn. 14.11.2011 roku.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213697

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.