PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4 | 109--120
Tytuł artykułu

Sieci dostaw jako droga do wzrostu innowacyjności usług w sektorze dystrybucji

Autorzy
Warianty tytułu
Supply Networks as a way Towards the Growth of the Innovation of Services in the Sector of Distribution
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto dyskusję nad zróżnicowanymi modelami biznesowymi przedsiębiorstw rozpoczynających kooperację w sieci dystrybucji z odroczoną produkcją w kontekście dążenia do wzrostu innowacyjności usług. Jednocześnie wskazano różnice w modelach badanych przedsiębiorstw logistycznych i dystrybucyjnych, współuczestniczących w sektorze dystrybucji i współodpowiedzialnych za sprawność procesów logistycznych. (abstrakt oryginalny)
EN
In many lines of business distributional enterprises take over the burden of synchronizing the demand and supply aspects of a supply chain. Their role is growing especially on very dynamic markets, with variable demand, a short product life cycle. Then one of the strategy is to postpone production and shift the last stage by manufacturers onto distribution enterprises. In the article one discusses differentiated business models of enterprises undertaking cooperation in distribution networks with postponed production in the context of their aspiration to improve the innovativeness of services. Simultaneously one indicated differences in the models of the investigated logistic and distributional enterprises, participating in the distribution sector and jointly responsible for the efficiency of logistic processes. Combining differentiated specialized resources was presented as an opportunity to offer new unique services as well as, due to the postponed production, product forms in distribution. Possibilities of cooperation of enterprises in the distribution sector are differentiated in particular business lines, however in many publications from the last few years one underlines their part in the growth of innovativeness. The article is therefore an attempt to recapitulate the first stage of research realized within the framework of the research work: A support system for logistic decisions made by an integrator of the distribution network as exemplified by metallurgic products. Owing to the project assumptions considered in the article, the problems referring to enterprises cooperating in the distribution network of metallurgic products within the range of material resources, (warehouses and machines), which they have at their disposal. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
109--120
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • 1. Ahuja G., Lampert C.M., Tandon V., (2008), Moving Beyond Schumpeter: Management Research on the Determinants of Technological Innovation, "The Academy of Management Annals" vol. 2 (1), s. 87-98.
  • 2. Anand K., Girota K., (2007), The Strategic Perils of Delayed Differentation, "Management Science" vol. 53 (5), s. 697-712.
  • 3. Bozarth C., Handfield R., (2007), Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • 4. Branderburger A.M., Nalebuff B.J., (1996), Coopetition 1. A Revolutionary Mindset that Combines Competition and Cooperation, 2. The Game Theory Strategy that's Changing the Game of Business Currency, Doubleday, New York.
  • 5. Brdulak H., (2010), Innowacyjność w usługach logistycznych, [w:] Logistyka wobec nowych wyzwań: elastyczność, zrównoważenie, innowacyjność. Materiały konferencyjne, Biblioteka Logistyka, Poznań.
  • 6. Brzeziński M. (red.), (2002), Organizacja i sterowanie produkcją, Agencja Wydawnicza PLACED, Warszawa.
  • 7. Choi T., Dodey K., Rungtusanathnam M., (2001), Supply Networks and Complex Adaptive Systems: Control versus Emergence, "Journal of Operations Management" vol. 19, s. 351-366.
  • 8. Cooper R., Edgett S., (2007), Generating Breakthrough New Producer Ideas, Product Development Institute Inc, New York.
  • 9. Cygler J., (2002), Alianse strategiczne, Difin, Warszawa.
  • 10. Czakon W., (2009), Koopetycja - splot tworzenia i zawłaszczenia wartości, "Przegląd Organizacji" nr 12, s. 11-14.
  • 11. Czakon W., (2010), Model biznesu operatora a orkiestracja sieci, [w:] J. Pyka (red.), Nowoczesność przemysłu i usług. Modele, metody i narzędzia zarządzania organizacjami, TNOiK, Katowice.
  • 12. Dagnigno G.B., Le Roy F., Yami S., Czakon W., (2008), Strategie koopetycji - nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej, "Przegląd Organizacji" nr 6, s. 3-7.
  • 13. Douglas M., Lambert I.A., Knemeyer M., (2007), Partnerstwo w ramach łańcucha dostaw. Zarządzanie łańcuchem dostaw, Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • 14. Górski J., (2010), Operator logistyczny jako partner na niepewne czasy, [w:] Logistyka wobec nowych wyzwań: elastyczność, zrównoważenie, innowacyjność. Materiały konferencyjne, Biblioteka Logistyka, Poznań.
  • 15. Harrison A., Van Hoek R., (2010), Zarządzanie logistyką, PWE, Warszawa.
  • 16. Hatum A., Pettigrew A., (2004), Adaptation Under Environmental Turmoil: Organizational Flexibility in Family - Owned Firms, "Family Business Review" no. 3, s. 237-258.
  • 17. Heackel S., (1999), Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles, Butterworth and Heinemann, Oxford.
  • 18. Kramarz M., (2010), Differentiation Strategy in the Decoupling Point of a Supply Chain in the Metallurgical Sector, Publishing House of Poznan University of Technology, Poznań.
  • 19. Krupski R. (red.), (2005), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa.
  • 20. Kotabe M., Swan K., (1995), The Role of Strategist Alliances in High-technology New Product Development, "Strategic Management Journal" vol. 19 (5).
  • 21. Macias J., (2009), Relacje międzyorganizacyjne jako nowy zasób strategiczny przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji" nr 12, s. 27-30.
  • 22. Malara Z., (2007), Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 23. Pomykalski A., (2010), Zarządzanie procesem innowacji. Wybrane kierunki badawcze, [w:] S. Lachiewicz, B. Nogalski (red.), Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • 24. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, Warszawa 2007.
  • 25. Rokita J., (2005), Zarządzanie strategiczne - tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
  • 26. Rosenkranz S., Weitzel U., (2007), Strategic Positioning of Alliances, "International Journal of the Economics of Business" vol. 14 (1), s. 135-149.
  • 27. Rothwell R., (1992), Successful Industrial Innovation: Critical Factors for the 1990's, "R and D Management" vol. 22, s. 221-240.
  • 28. Sampson R.C., (2007), R&D Alliances and Firm Performance: The Impact of Technological Diversity and Alliance Organization on Innovation, "Academy of Management Journal" vol. 50.
  • 29. Tidd J., (2006), Innovation Models, Science and Technology Policy Unit of University of Sussex, Tanaka Business School, Imperial College, London.
  • 30. Twiss B., (1993), Managing Technological Innovation, Pitman Publishing, London.
  • 31. Volberdy H., (1999), Building the Flexible Firm, Oxford University Press, Oxford.
  • 32. Yoshino M.Y., Rangan U.S., (1995), Strategic Alliances. An Entrepreneurial Approach to Globalisation, Harvard Business School Press, Boston.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171213859

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.