PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 12 | 20--23
Tytuł artykułu

Współdziałanie przedsiębiorstw turystycznych w ramach działalności innowacyjnej

Warianty tytułu
Innovation Cooperation of Tourism Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badania empiryczne prezentowane w literaturze przedmiotu potwierdzają istnienie silnej, pozytywnej korelacji między poziomem innowacyjności a aktywnością kooperacyjną przedsiębiorstw. Dlatego, biorąc pod uwagę niski poziom innowacyjności firm sektora turystycznego, w którym dodatkowo dominują mikro- i małe przedsiębiorstwa, wielu autorów identyfikuje uczestnictwo w strukturach kooperacyjnych jako odpowiedni kierunek działań dla firm turystycznych, umożliwiający im przezwyciężanie utrudnień w procesie innowacji. W niniejszym artykule przedstawiono praktykę współdziałania przedsiębiorstw turystycznych w ramach działalności innowacyjnej. (abstrakt oryginalny)
EN
The empirical research presented in the literature confirm the existence of a close and positive correlation between the innovativeness and the cooperative activity of companies. Therefore, given the low level of innovativeness of tourism sector, which is also dominated by micro and small enterprises, many authors identify participation in collaborative structures as an appropriate course of action for tourism companies to enable them to overcome obstacles in the innovation process. This paper presents the practice of innovation cooperation by tourism enterprises. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
20--23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • [1] BEDNARCZYK M. (red.), Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • [2] CAMISON C., MONFORT-MIR V.M., Measuring Innovation in Tourism from the Schumpeterian and the Dynamic-capabilities Perspectives, "Management in Tourism" 2012, vol. 33.
  • [3] CZAKON W., Business Format Franchise in Regional Tourism Development, "Anatolia - An International Journal of Tourism and Hospitality Research" 2012, vol. 23, no. 1.
  • [4] HALL CM., WILLIAMS A.M., Tourism and Innovation, Routledge, New York 2008.
  • [5] HJALAGER A.M., A Review of Innovation Research in Tourism, "Tourism Management" 2010, vol. 31.
  • [6] HJALAGER A.M., Repairing Innovation Defectiveness in Tourism, "Tourism Management" 2002, vol. 23.
  • [7] Innovation and Growth in Tourism, OECD, Paris 2006.
  • [8] JACOB M., GROIZARD J.L., Technology Transfer and Multinationals: the Case of Balearic Hotel Chains' Investments in Two Developing Economies, "Tourism Management" 2007, vol. 28.
  • [9] High-technology and Knowledge Based Services Aggregations Based on NACE Rev. 2, http://epp.eurostat.ec.europa. eu/cache/ITY_SDDS/Annexes/htec_esms_an3.pdf (odczyt 12.03.2012).
  • [10] NAJDA-JANOSZKA M., Instytucjonalne wsparcie przedsiębiorstw turystycznych przy współpracy podmiotów rynku turystycznego, "Problemy Zarządzania. Zarządzanie w turystyce" nr 3/2010.
  • [11] NORDIN S., Tourism Clustering & Innovation - Paths to Economic Growth & Development, European Tourism Rese-arch Institute Mid-Sweden University, Ostersund 2003.
  • [12] PETERS M., PIKKEMAAT B., Towards Measurement of Innovation. A Pilot Study in the Small and Medium Sized Hotel Industry, in: M. PETERS, B. PIKKEMAAT (eds.), Innovation in Hospitality and Tourism, Routledge, New York 2006.
  • [13] PIVCEVIC S., PETRIC L., Empirical Evidence on Innovation Activity in Tourism: the Hotel Sector Perspective, "Business Review" 2011, vol. 17, no. 1.
  • [14] Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD, EUROSTAT, Paryż 2005.
  • [15] Przedsiębiorczość w gospodarce turystyczne] opartej na wiedzy, Raport merytoryczny, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2010.
  • [16] RAPACZ A., GRYSZEL P., JAREMEN D., Innowacje w percepcji przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego i klientów uzdrowisk, XVIII Kongres Uzdrowisk Polskich "Innowacyjne kierunki rozwoju turystyki uzdrowiskowej", Muszyna 2009.
  • [17] SIPE L.J., TESTA M., What is Innovation in the Hospitality and Tourism Marketplace? A Suggested Research Framework and Outputs Typology, International CHRIE Conference 2009, http://scholarworks.umass.edu/refereed/Sessions/ Friday/22 (odczyt 16.02.2012).
  • [18] SUNDBO J., ORFILA-SINTES R, S0RENSEN F, The Innovative Behavior of Tourism Firms - Comparative Studies of Denmark and Spain, "Research Policy" 2007, vol. 36.
  • [19] TRIGO A., VENCE X., Scope and Patterns of Innovation Cooperation in Spanish Service Enterprises, "Research Policy" 2012, vol. 41.
  • [20] WSZENDYBYŁ-SKULSKA E., Źródła innowacyjności w turystyce, "Acta Scientiarum Polonorum", seria "Ekonomia" nr 4/2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214081

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.