Warianty tytułu
Strategic Analysis of Meat Processing Plants on the Example of ZM Morliny S.A
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule w dwupolowym układzie współrzędnych, utworzonym w dwóch wymiarach- zyskowności rynku oraz atrakcyjności strategicznych jednostek gospodarczych analizowanego przedsiębiorstwa - dokonano identyfikacji pozycji strategicznych jednostek według oferowanego asortymentu na krajowym rynku mięsa. W tym celu przeprowadzono analizę portfelową z wykorzystaniem macierzy koncernu Shell, która jest rozwinięciem macierzy ADL i służy określeniu zalecanych strategii działania analizowanych SJG przedsiębiorstwa. Z analizy wynika, że ZM Morliny SA. powinny obrać odmienne strategie, adekwatne do grup produktów. W przypadku marki Krakus należałoby wdrożyć strategię A, polegającą na przywództwie, silnym inwestowaniu oraz utrzymaniu osiągniętej pozycji konkurencyjnej. Dla produktów znanych pod nazwą Morlinki i Berlinki zaleca się zastosowanie strategii B, która oznacza identyfikację segmentu wzrostu, podjęcie w niej specjalizacji oraz selektywne inwestowanie. Natomiast Mazury i produkty pod marką Yano powinny realizować strategię C, która polega na zmniejszaniu asortymentu, minimalizowaniu inwestycji i zbywaniu niedochodowych linii produkcyjnych. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- Bazarnik J. i in.: Badania marketingowe. Metody i oprogramowanie komputerowe. Oficyna Wydawnicza, Kraków 1992.
- Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2003.
- Hill Ch., Jones G: Strategie management. Houghton Mifflin Company, Boston 1992.
- Kosecki A., Kozik R.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PKE, Warszawa 1998.
- Kotler Ph.: Marketing management: analysis, planning, implementation and control. Prentice Hall, New Jersey 1998.
- Kozik R., Madyda A.: Wykorzystanie metod planowania strategicznego do oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa budowlanego [w]: Strategie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie - formułowanie i implementacja strategii reakcji na ryzyko (red. nauk. J. Bizon-Górecka). Politechnika Krakowska, Bydgoszcz 2000.
- Krukowski K., Kulas-Klimaszewska I.: Planowanie strategiczne. Wybrane metody. Agencja Marketingowa, Wydawnictwo APIS, Olsztyn 2002.
- Krupski R.: Zarządzanie strategiczne. Koncepcje-metody. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999.
- Matczewski A.: Zarządzanie produkcją przemysłową. PWE, Warszawa 1991.
- Nogalski B., Rybicki J., Gacek-Bielec J.: Modele analizy portfelowej. Teoria i praktyka. TNOiK, Bydgoszcz 1996.
- Otta J.: Techniki organizatorskie - analiza portfelowa. Przegląd Organizacji, nr 10,1984.
- Penc-Pietrzak I: Strategie biznesu i marketingu. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
- Penc-Pietrzak I.: Zastosowanie koncepcji cyklu życia w optymalizacji portfela firmy. Marketing i Rynek, nr 1, 1998.
- Piercy N.: Market-led strategie chance. Butterworth-Heinemann, 2003.
- Pierścionek Z.: Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 2003.
- Porter M.: Competitive strategy. The Free Press, New York 1980.
- Romanowska M.: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 2009.
- Rynek mięsa. Stan i perspektywy (nr 10-26); Rynek drobiu i jaj. Stan i perspektywy (nr 8-25). MRiRW, IERiGŻ, ARR.
- Stabryła A.: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. PWN, Warszawa--Kraków2000.
- http://www.Agrarmarkte in Zahlen ZMP.
- http://www.lista500.polityka.pl/companies/show/255.
- http://www.morliny.pl.
- http://www.Statistical and economic information. European Commission. FAMMU/FAPA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214427