PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 | 131--137
Tytuł artykułu

Strategiczna analiza zakładów mięsnych na przykładzie ZM Morliny S.A

Warianty tytułu
Strategic Analysis of Meat Processing Plants on the Example of ZM Morliny S.A
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule w dwupolowym układzie współrzędnych, utworzonym w dwóch wymiarach- zyskowności rynku oraz atrakcyjności strategicznych jednostek gospodarczych analizowanego przedsiębiorstwa - dokonano identyfikacji pozycji strategicznych jednostek według oferowanego asortymentu na krajowym rynku mięsa. W tym celu przeprowadzono analizę portfelową z wykorzystaniem macierzy koncernu Shell, która jest rozwinięciem macierzy ADL i służy określeniu zalecanych strategii działania analizowanych SJG przedsiębiorstwa. Z analizy wynika, że ZM Morliny SA. powinny obrać odmienne strategie, adekwatne do grup produktów. W przypadku marki Krakus należałoby wdrożyć strategię A, polegającą na przywództwie, silnym inwestowaniu oraz utrzymaniu osiągniętej pozycji konkurencyjnej. Dla produktów znanych pod nazwą Morlinki i Berlinki zaleca się zastosowanie strategii B, która oznacza identyfikację segmentu wzrostu, podjęcie w niej specjalizacji oraz selektywne inwestowanie. Natomiast Mazury i produkty pod marką Yano powinny realizować strategię C, która polega na zmniejszaniu asortymentu, minimalizowaniu inwestycji i zbywaniu niedochodowych linii produkcyjnych. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
131--137
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bazarnik J. i in.: Badania marketingowe. Metody i oprogramowanie komputerowe. Oficyna Wydawnicza, Kraków 1992.
  • Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2003.
  • Hill Ch., Jones G: Strategie management. Houghton Mifflin Company, Boston 1992.
  • Kosecki A., Kozik R.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PKE, Warszawa 1998.
  • Kotler Ph.: Marketing management: analysis, planning, implementation and control. Prentice Hall, New Jersey 1998.
  • Kozik R., Madyda A.: Wykorzystanie metod planowania strategicznego do oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa budowlanego [w]: Strategie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie - formułowanie i implementacja strategii reakcji na ryzyko (red. nauk. J. Bizon-Górecka). Politechnika Krakowska, Bydgoszcz 2000.
  • Krukowski K., Kulas-Klimaszewska I.: Planowanie strategiczne. Wybrane metody. Agencja Marketingowa, Wydawnictwo APIS, Olsztyn 2002.
  • Krupski R.: Zarządzanie strategiczne. Koncepcje-metody. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999.
  • Matczewski A.: Zarządzanie produkcją przemysłową. PWE, Warszawa 1991.
  • Nogalski B., Rybicki J., Gacek-Bielec J.: Modele analizy portfelowej. Teoria i praktyka. TNOiK, Bydgoszcz 1996.
  • Otta J.: Techniki organizatorskie - analiza portfelowa. Przegląd Organizacji, nr 10,1984.
  • Penc-Pietrzak I: Strategie biznesu i marketingu. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  • Penc-Pietrzak I.: Zastosowanie koncepcji cyklu życia w optymalizacji portfela firmy. Marketing i Rynek, nr 1, 1998.
  • Piercy N.: Market-led strategie chance. Butterworth-Heinemann, 2003.
  • Pierścionek Z.: Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 2003.
  • Porter M.: Competitive strategy. The Free Press, New York 1980.
  • Romanowska M.: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 2009.
  • Rynek mięsa. Stan i perspektywy (nr 10-26); Rynek drobiu i jaj. Stan i perspektywy (nr 8-25). MRiRW, IERiGŻ, ARR.
  • Stabryła A.: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. PWN, Warszawa--Kraków2000.
  • http://www.Agrarmarkte in Zahlen ZMP.
  • http://www.lista500.polityka.pl/companies/show/255.
  • http://www.morliny.pl.
  • http://www.Statistical and economic information. European Commission. FAMMU/FAPA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214427

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.