PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 11 | 18--23
Tytuł artykułu

Greenwash - marketingowa odpowiedź koncernów na współczesne przemiany społeczne, ekologiczne i gospodarcze

Warianty tytułu
Greenwash - a Marketing Answer of Corporations to Contemporary Social, Ecological and Economical Changes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne przemiany społeczne, ekologiczne i gospodarcze mają wpływ na działalność gospodarczą i marketingową korporacji. Konflikt między dążeniem firm do pomnażania zysku i koniecznością reakcji na protesty społeczne jest grenwash, czyli celowe udzielanie konsumentom nieprawdziwych informacji na temat proekologicznej działalności firm albo ekologicznych korzyści ze stosowania ich produktów oraz usług. Niestety podejście korporacji do ochrony środowiska się nie zmieniło. Koncerny praktykują greenwash, kształtując proekologiczny wizerunek marki, zamiast przeprowadzać konkretne zmiany strukturalne i organizacyjne, by stać się przedsiębiorstwem przyjaznym dla środowiska i społeczeństwa. (abstrakt oryginalny)
EN
Contemporary social, ecological and economical changes have an impact on business and marketing activities of corporations. The conflict between increasing business profits and necessity to react on social protests is grenwash that according to its definition describes the act of misleading consumers regarding the environmental practices of a company or the environmental benefits of a product or service. Unfortunately the ecological approach of corporations remains unchanged. They keep practicing greenwash creating an ecologically image of their brands instead of implementing specific structural and organizational changes to their businesses in order to became more environmentally friendly and socially responsible. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
18--23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, doktorantka
Bibliografia
  • A Guideline to Environmental Labels - for Procurement Practitioners of the United Nation System, UNOPS 2009, s. 27.
  • D. Barboza, Modified Foods Put Companies In a Quandary, "The New York Times" 4.06.2000.
  • Battling Big Business: Countering Greenwash, Infiltration and Other Forms of Corporate Bullying, E. Lubbers (red.), Common Courage Press 2002.
  • H. Bochniarz, Kryzys zmienia sens idei CSR, www.greenbiznes.pl/wywiady/kryzys-zmienia-sens-ideii-csr, odczyt: 1.05.2012.
  • A.B. Fisher, What Consumers Want in the 1990s, "Fortune" 16.01.1990.
  • D. Hayes, Earth Day 1990: Threshold of the Green Decade, "World Policy Journal" 1990, No. 2.
  • K. Jędrzejewska, Jak CSR zmienia współczesny marketing? W: Wspólna odpowiedzialność, N. Ćwik (red.), Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2012, s. 51.
  • N. Kangun, L. Carlsona, S.J. Grove, Environmental Advertising Claims. A Preliminary Investigation, "Journal of Public Policy and Marketing-Environmental Problems and Marketing" 1991, No. 2.
  • J. Kärnä, H. Juslin, V. Ahonen, E. Hansen, Green Advertising. Greenwash or True Reflection of Marketing Strategies, "Greener Management International" 2001, Spring.
  • B. Kenny, Greenpeace Book of Greenwash, Greenpeace 1992, s. 4.
  • Y. Kim, S.M. Choi, Antecedents of Green Purchase Behavior. An Example of Collectivism, Environmental Concern and PCE, "Advances in Consumer Research" 2005, Vol. 32.
  • T.C. Kinnear, J.R. Taylor, The Effect of Ecological Concern on Brand Perceptions, "Journal of Marketing Research" 1973, No. 2.
  • P. Oczyp, Marketing - dlaczego nie zielony? W: Wspólna odpowiedzialność, N. Ćwik (red.), Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2012, s. 71.
  • M.J. Polonsky i in., Communicating Environmental Information: Are Marketing Claims on Packaging Misleading? "Journal of Business Ethics" 1998, No. 3.
  • Statement of Policy - Foods Derived from New Plant Varieties, "FDA Federal Register" 1992, No. 57.
  • T. Staud, Grün, grün, grün ist alles, was wir kaufen. Lügen bis da Image stimmt, Kiepenheuer and Witsch 2009, s. 25.
  • P. Stoneman, V. Wong, W. Turner, The Green Challenge - the Market for Ecofriendly Products, "Warwick Business School" 1995, No. 1.
  • foodwatch.de/kampagnen_themen/ampelkennzeichnung/industrie/index_ger.html, odczyt: 18.07.2012.
  • stopgreenwash.org, odczyt: 25.07.2012.
  • szenesprachenwiki.de/definition/loha, odczyt: 18.07.2012.
  • www.corporatewatch.org.uk/?lid=239, odczyt: 18.07.2012.
  • www.dol.gov/whd/regs/compliance/hrg.htm, odczyt: 27.07.2012.
  • www.euractiv.de/wahlen-und-macht/artikel/lobby-schlacht-um-lebensmittelampel-003262, odczyt: 18.07.2012.
  • www.greenpeace.de/themen/oel/brent_spar/artikel/chronik_ein_konzern_versenkt_sein_image, odczyt: 18.07.2012.
  • www.lohas.com, odczyt: 18.07.2012.
  • www.lohas.com/about, odczyt: 18.07.2012.
  • www.lohas.de/content/view/420/81, odczyt: 18.07.2012.
  • www.opensecrets.org/lobby/clientsum.php?d=D000042332&year=2011, odczyt: 18.07.2012.
  • www.radareklamy.org/kodeks-etyki-reklamy.htm, odczyt: 8.08.2012.
  • www.spiegel.de/spiegel/spiegelspecial/d-40858002.html, odczyt: 18.07.2012.
  • www.spiegel.de/wirtschaft/public-relations-saubere-namen-fuer-dreckige-zweckea-481658.html, odczyt: 27.07.2012.
  • www.stern.de/wirtschaft/news/ampelkennzeichnung-lebensmittel-lobby-erringt-elappensieg-1551400.html, odczyt: 18.07.2012.
  • www.unep.org/greeneconomy/About-GEI/FrequentlyAskedQuestions/tabid/29786/Default.aspx, odczyt: 25.07.2012.
  • www.zeit.de/2011/01/DOS-Ziegler, odczyt: 27.07.2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214549

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.