PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 27 | 58--78
Tytuł artykułu

Ewolucja koncepcji marketingu : marketing między ekonomią i zarządzaniem

Warianty tytułu
The evolution of a concept : marketing between the economics and management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ekspansja marketingu poza tradycyjny obszar gospodarki w polityce, kulturze, sporcie, administracji rządowej i samorządowej powoduje, że coraz częściej stawiane są pytania o tożsamość marketingu, pojawiają się też rysy na jego wizerunku. Potoczne wiązanie marketingu wyłącznie z reklamą i innymi formami komunikacji marketingowej prowadzi do jego infantylizacji, kojarzy się z nadmierną ekspresją, czystą retoryką marketingową, swoistą marketingową licentia poetica. Powszechne stają się lekceważące opinie: "to tylko marketing" lub bardziej dosadne "ściema marketingowa". (abstrakt oryginalny)
EN
The expansion of marketing beyond the traditional economy in such fields as politics, culture, sports, as well as the governmental and municipal administration arises questions on the virtue of marketing. When asking about the virtue of marketing we wish simultaneously to anchor the marketing knowledge either in the economics or in the management theory. Having accepted that an enterprise is the link between economics and management we assume for the purpose of this paper that the main source of trouble with the identity of marketing is its limitation to the narrow function of an enterprise. But, it is marketing that constitutes the virtue of an enterprise and the entrepreneurship. Independently on the academic stance of the theoretical marketing knowledge, it changes as all social sciences do, including economics and management. The paper points to the diminishing boundaries between research fields of marketing, heterodox economics and corporate management. The author believes that the virtue of marketing is its ability to create the customer and points to the changes in the approach to marketing that are signalised by the latest definition put forward by the American Marketing Association. The conclusion is that the basic paradigm does not change. The concept of the customer changes however - it expands to embrace all stakeholders of an enterprise. Creation of the value offer addressed to customers in the environment that gets more and more competitive requires the engagement of not solely all employees, but more often the participants of the entire network that creates the value. It is necessary to elaborate the new marketing toolkit, as well. Marketing as a discipline of knowledge may see its chances - as hitherto - in both economics and management. The third possible way is the entrepreneurship. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
58--78
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Aldridge A., Konsumpcja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
  • Barber B., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza S.A., Warszawa 2008, s. 31.
  • Bauman Z., Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006, s. 116-117.
  • Białecki K., Instrumenty marketingu, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa 2006, s. 17.
  • Borden N.H., The Concept of the Marketing Mix, "Journal of Advertising Research" 1964, nr 6, s. 23.
  • Brzeziński M., M. Gorynia, Z. Hockuba, Ekonomia a inne nauki społeczne na początku XXI w. "Ekonomista" 2008, nr 2, s. 202.
  • Chin K.S., B. Chan, P.K. Lam, Identifying and Prioritising Critical Succes Factors for Coopetition Strategy, "Industrial Management & Data Systems" 2008, Vol. 108, No. 4, s. 437-454.
  • Christofer M., H. Peck, Logistyka marketingowa, PWE, Warszawa 2005.
  • Logistyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. J. Witkowski, AE im. O. Langego, Wrocław 2002, s. 47-50.
  • Christopher M., A. Payne, D. Ballantyne, Relationship Marketing. Creating Stakeholder Value, Butterworth Heinemann, Oxford 2002, s. 9-18.
  • Cygler J., Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, SGH, Warszawa 2009, s. 19.
  • Drabińska D., Miniwykłady o współczesnej myśli ekonomicznej, SGH, Warszawa 2010, s. 85.
  • Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa 1999, s. 260.
  • Drucker P. F., Praktyka zarządzania, Czytelnik Nowoczesność, AE, Kraków, 1998, s. 52.
  • Fung V.K. , W.K. Fung, Y. Wind, Konkurowanie w płaskim świecie, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2008.
  • Glinka B., Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, PWE, Warszawa 2008, s. 17.
  • Gołębiowski T., T.M. Dudzik, M. Lewandowska, M. Witek-Hajduk, Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008, s. 57-82.
  • Gomez-Arias J.T. , L. Bello-Acebron, Why do leading brand manufacturers supply private labels?, "Journal of Business & Industrial Marketing" 2008, Vol. 23, No 4, p. 273-278.
  • Hodgson G.M., The Evolution of Institutional Economics Agency. Structure and Darwinism in American Institutionalism, Routledge, London 2004.
  • Jasiński L.J., Nobel z ekonomii, Instytut Polskiej Akademii Nauk, wyd. Key Text, Warszawa 2008.
  • Kamiński J., 100 lat Harvard Business School. Wkład w rozwój wczesnego marketingu, "Marketing i Rynek" 2009, nr 12, s. 5.
  • Kamiński J., Nowa definicja marketingu AMA, "Marketing i Rynek" 2009, nr 5, s. 10-11.
  • Kasiewicz S., Budowanie wartości firmy w zarządzaniu operacyjnym, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2005.
  • Kontrowersje wokół marketingu w Polsce, red. L. Garbarski, J. Tkaczyk, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
  • Koszty i efekty działań marketingowych, red. L. Garbarski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008.
  • Mazur J., Decyzje marketingowe przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2002, s. 15.
  • Noga A., Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
  • Okoń-Horodynska E., VIII Kongres Ekonomistów Polskich, "ALMA MATER" 2008, nr 1, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  • Padma N., Li & Fung Streamlines Acquisitions and Supply Base, "Apparel Magazin" August 2009, Vol. 50, artykuł dostępny na stronie: http://web.ebscohost.com/bsi/delivery, 11.10.2009.
  • Prahalad C.K., V. Ramaswamy, Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa 2005, s. 13-28.
  • Psychologia ekonomiczna, red. T. Tyszka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 192-193.
  • Włodyka S., Strategiczne umowy przedsiębiorstw, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2000, s. 24.
  • Shermer M., Rynkowy umysł, Wydawnictwo CiS, Warszawa 2009, s. 66.
  • Shoshana V, J. Maxmin, The Support Economy. Why Corporations are Faiting Individuals and the NextEpisode of Capitalism, Viking Penguin, New York 2002.
  • Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981, s. 494.
  • Stefanick R., Szczęście Krajowe Brutto, "Tygodnik Powszechny" 26.01.2010, Onet.pl
  • Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 866.
  • Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009, s. 64-65.
  • Tożsamość i wizerunek marketingu, red. R. Niestrój, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2009.
  • Welch N., A marketer's guide to behavioral economics, "McKinsey Quarterly" February 2010.
  • Włodyka S., Strategiczne umowy przedsiębiorstw, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2000, s. 24.
  • www. mckinseyquarterly.com.article
  • Zorde Z., Metafizyczne wątki w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 54.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214659

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.