PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 27 | 114--132
Tytuł artykułu

Zachowania nabywców na rynku - trendy i wpływ na działanie przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Trends in consumer behaviour and it's consequences for business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa działające w warunkach gospodarki rynkowej zmuszone są do ciągłego monitorowania zmian zachodzących w otoczeniu marketingowym i do dostosowywania swoich działań do panujących warunków1. Klienci jako jedna z grup podmiotów wpływających na pozycję konkurencyjną przedsiębiorstw stali się przedmiotem licznych badań i analiz. Zrozumienie działań klientów pozwala dostosować ofertę przedsiębiorstwa do ich potrzeb efektywniej niż konkurenci. Niezwykle istotne jest analizowanie zmian czynników wpływających na zachowania klientów, pozwala bowiem na identyfikację trendów i przewidywanie zmian w działaniach odbiorców. Dopasowanie oferty przedsiębiorstwa oraz sposobu jej prezentowania i udostępniania do dynamicznie zmieniających się oczekiwań klientów jest kluczowe w procesie tworzenia wartości dla klienta i osiągania celów przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
Consumer decisions are shaped by both environmental and individual factors. All the factors may be divided into four groups: cultural, social, personal and psychological. When analysing changes in all these areas several trends in consumer behaviour may be identified. The present-day consumers tend to be better informed, involved, pragmatic and ecology oriented. These factors should be considered in marketing plans by companies that want to build a strong and stable position in the market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
114--132
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Assael H., Consumer Behavior. A Strategic Approach, Houghton Miffl in Company, Boston, New York 2004.
  • Barber B.R., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2008.
  • Bauman Z., Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
  • Berman S., Davidson S., Longworth S., Blitz A., Succeeding in the new economic environment - three targets for leaders, "Strategy & Leadership" 2009, Vol. 37, No. 4.
  • Białecki I., Międzynarodowe badania, debata i polityka edukacyjna, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 2008, nr 1.
  • Boguszewski R., Kontrowersje wokół różnych zjawisk dotyczących życia małżeńskiego i rodzinnego. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa, marzec 2008, www.cbos.pl
  • Boguszewski R., Zdrowie i zdrowy styl życia w Polsce. Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa, wrzesień 2007, www.cbos.pl
  • Brown D., Hayes N., Influencer Marketing, Elsevier Ltd. 2008.
  • Brudnicka A., Nudle Knorr: ucieczka z akademika, "Marketing w Praktyce" 2009, nr 3.
  • Bynum R., Th e Myth Of Equality, "New English Review" June 2008.
  • Choi S., Global Luxury Brands' Strategies to Fight Recession, "SERI Quarterly" October 2009.
  • Dąbrowska A., Rozwój e-usług jako przejaw budowania społeczeństwa informacyjnego, "Handel Wewnętrzny" 2009, nr 2.
  • Dwyder P., Mitchell R., The Euroteens (and how to sell to them), "Businessweek", http:/www.businessweek. com/archives/1994/b336660.arc.htm
  • Edelman Trust Barometr 2009, www.edelman.co.uk
  • Europejczyk w dobie recesji - wydaje tyle samo, ale uważniej, Millward Brown SMG/KRC, 7.09.2009,www.marketing-news.pl
  • Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009.
  • Frątczak-Rudnicka B., Konsument w gorszych czasach, cz. I, "Marketing w Praktyce" 2009, nr 4.
  • Główny doradca - dziecko, na podstawie M. Lindstrom, Th e real decision makers, raport z badania BRANDchild 2008, "Marketing w praktyce" 2009, nr 4.
  • Internet. Polska. Europa. Świat, Raport Strategiczny IAB Polska 2008, www.iabpolska.pl
  • Karcz K., Badania zachowań konsumentów w otoczeniu wielokulturowym - aspekty metodologiczne, w: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, red. Z. Kędzior, E. Kieżel, PWE, Warszawa 2002.
  • Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, red. M. Janoś-Kresło, B. Mróz, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2006.
  • Kotler Ph., Armstrong G., Principles of Marketing, Pearson International Edition 2010.
  • Kotler Ph., Marketing, Rebis, Poznań 2005.
  • Kunst L., Kratzer J., Diff usion of innovations through social networks of children, "Young Consumers" 2007, Vol. 8, No. 1.
  • Lee H.H., Kim J., The effects of shopping orientations on consumers' satisfaction with product search and purchases in a multi-channel environment, "Journal of Fashion Marketing and Management" 2008, Vol. 12, No. 2.
  • Maleszyk E., Procesy koncentracji w handlu wewnętrznym, "Handel Wewnętrzny" 2004, nr 1-2.
  • Mazur J., Decyzje marketingowe w przedsiębiorstwie, Difi n, Warszawa 2002.
  • Mącik R., Wybrane aspekty zachowań konsumentów w kontekście rozwoju technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w: Zachowania konsumentów - stagnacja czy zmiana?, red. Z. Kędzior, G. Maciejewski, Akademina Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Centrum Badań i Ekspertyz, Katowice 2008.
  • Milla S., Shoemaker S., Three decades of revenue management: What's next?, "Journal of Revenue and Pricing Management" 2008, Vol. 7, No. 1.
  • Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H., Marketing, uwarunkowania i instrumenty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007.
  • Niederhoff er K., Mooth R., Wiesenfeld D., Gordon J., The Origin and Impact of CPG New-Product Buzz: Emerging Trends and Implications, "Journal of Advertising Research" 2007, Vol. 47, No. 4.
  • Nunes P.F., Merrihue J., The Continuing Power of Mass Advertising, "MIT Sloan Management Review" 2007, Vol. 48, No. 2.
  • Peters C., Thomas J., Tolson H., An exploratory study of cause-related retailing. Insights from the not just shopping business model, "International Journal of Retail & Distribution Management" 2007, Vol. 35, No. 11.
  • Plummer J.T., Word of Mouth - A New Advertising Discipline?, "Journal of Advertising Research" 2007, Vol. 47, No. 4.
  • Ratchford B.T., Consumer Search Behavior and Its Eff ect on Markets, "Foundations & Trends in Marketing" 2008, Vol. 3, No. 1.
  • Retail Strategy, the View from the Bridge, red. J. Reynolds, Ch. Cuthbertson, Elsevier Butterworth Heinemann 2004.
  • Rudnicki L., Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007.
  • Sakamoto K., Kitamura Y., Marriage Behavior from the Perspective of Intergenerational Relationships, "Japanese Economy" Winter 2007/8, Vol. 34, No. 4.
  • Schiff man L.G., Kanuk L.L., Consumer Behavior, Pearson Education International, 2004.
  • Sieńkowska E., Prawdziwe powody lojalności, "Marketing w Praktyce" 2009, nr 7.
  • Siverstein M.J., Treasure Hunt. Inside the Mind of the New Consumer, The Boston Consulting Group, Inc., 2006.
  • Skawińska E., Wpływ warunków demograficznych na marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości, "Marketing i Rynek" 2009, nr 5.
  • Słaby T., Maliszewski K., Jakość życia w świetle konsumpcjonizmu, w: Zachowania konsumentów - stagnacja czy zmiana? red. Z. Kędzior, G. Maciejewski, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Centrum Badań i Ekspertyz, Katowice 2008.
  • Smyczek S., Sowa I., Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difi n, Warszawa 2005.
  • Sull D., Turconi S., Fast fashion lessons, "Business Strategy Review" 2008, Vol. 19, No. 2.
  • Szumilak J., Relacje klient-handel w świetle asymetrii informacji, "Marketing i Rynek" 2009, nr 6.
  • Światowy G., Wegener S., Megatrendy w konsumpcji - zdrowie w różnych stylach życia kobiet "50 plus" w świetle badań niemieckich, w: Zachowania konsumentów - stagnacja czy zmiana?, red. Z. Kędzior, G. Maciejewski, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Centrum Badań i Ekspertyz, Katowice 2008.
  • Światowy G., Zachowania konsumentów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.
  • Tinson J., Nancarrow C., Brace I., Purchase decision making and the increasing signifi cance of family types, "The Journal of Consumer Marketing" 2008, Vol. 25, No. 1.
  • Toffl er A., Trzecia fala, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 2006.
  • Trzeciak D., Innowacyjne frexy marketing, "Marketing w Praktyce" 2009, nr 7.
  • Ulwick A.W., Czego chcą klienci, Oficyna A Wolters Kluwer business, Kraków 2009.
  • Vrontis D., Yhrassou A., A new conceptual framework for business-consumer relationship, "Marketing Intelligence & Planning" 2007, Vol. 25, No. 7.
  • Wciórka B., Co zmieniło się w stylu życia Polaków w ostatnim dwudziestoleciu? Komunikat z badań, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa, luty 2009, www.cbos.pl
  • Witek L., Zachowania ekologiczne konsumentów i ich determinanty, w: Zachowania konsumentów - stagnacja czy zmiana?, red. Z. Kędzior, G. Maciejewski, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Centrum Badań i Ekspertyz, Katowice 2008.
  • www.encyklopedia.pwn.pl
  • www.internetworldstats.com
  • www.nikeid.nike.com
  • www.stat.gov.pl
  • Yeoman J., Pricing trends in Europe's fason industry, "Journal of Revenue and Pricing Management" 2007, Vol. 6, No. 4.
  • Zhou L., Teng L., Poon P.S., Susceptibility to global consumer culture: A three-dimensional scale, "Psychology & Marketing" 2008, Vol. 25, No. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214775

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.