PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 216 | 153--162
Tytuł artykułu

Consumers' Perception of Fruit Juices Packaging Quality

Warianty tytułu
Jakość opakowań soków owocowych w ocenie konsumentów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Considerations were carried out to identify the consumers' opinion on quality of launched fruit juice packaging, factors influencing their choice, scope of information provided on packaging used by consumers, impact of packaging external appearance and product branding on quality of packaged product assessment, perception of individual design features of fruit juices packaging and changes that need to be introduced in packaging in future to meet the changing demands of consumers in this regard. The studies took the form of survey and were conducted in 2011 in Polish provinces of south-east. Summary analysis of the study indicates the need for continuous improvement of quality of fruit juices packaging, with particular attention on improving their usability, appearance and informative functions. Graphic design of packaging should be created to draw attention of consumers and to form an incentive to purchase the product, without reducing the readability of information. (original abstract)
Branża opakowań należy do intensywnie rozwijających się sektorów gospodarczych funkcjonujących w nowoczesnym społeczeństwie. Rozwój tej branży uzależniony jest od oczekiwań przedsiębiorstw, związanych z całym cyklem życia opakowań, oraz konsumentów w zakresie materiałów opakowaniowych i gotowych opakowań, a następnie od poziomu ich produkcji. W wyniku zmian społecznych i demograficznych ulegają bowiem zmianom nawyki i przyzwyczajenia konsumenckie. Kształtowane są one m.in. przez nowe wartości konsumpcyjne, wzrost wymagań, indywidualizm, wzrost znaczenia etyki oraz zmiany mentalności konsumentów. Można ponadto stwierdzić, że chęć udogodnienia życia stanowi zasadniczy czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów. Coraz większego znaczenia nabierają także oczekiwania konsumentów dotyczące oferowania im produktów wysokiej jakości, przedłużenia trwałości zapakowanych produktów oraz rzetelności informacji przekazywanych przez opakowanie. Rozwój, powszechność i zasięg wymiany informacji oraz zwiększenie znaczenia takich wartości, jak młodość, zdrowie, dobry wygląd i forma fizyczna, powodują także wzrost oczekiwań i wymagań konsumentów w zakresie produktów bezpiecznych i naturalnych, zapakowanych w bezpieczne opakowania, do których między innymi należą soki owocowe. Przeprowadzone rozważania miały na celu poznanie opinii konsumentów na temat jakości wprowadzanych do obrotu opakowań soków owocowych, czynników decydujących o ich wyborze, zakresu wykorzystywanych przez konsumentów informacji umieszczanych na opakowaniach, wpływu wyglądu zewnętrznego opakowania i marki produktu na ocenę jakości zapakowanego produktu, postrzegania poszczególnych cech wzorniczych opakowań do soków owocowych oraz zmian, które powinny być wprowadzane w opakowaniach w przyszłości w celu zaspokojenia zmieniających się wymagań konsumentów w tym zakresie. Badania miały charakter badań ankietowych i zostały przeprowadzone w 2011 roku w województwach południowo-wschodniej Polski. Reasumując analizę przeprowadzonych badań, należy wskazać na konieczność ciągłego doskonalenia jakości opakowań do soków owocowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na poprawę ich użyteczności, wyglądu zewnętrznego oraz informacyjności. Szata graficzna opakowania powinna być tak zaprojektowana, aby nie wpływając na ograniczenie czytelności informacji, zwracała uwagę konsumenta i stwarzała zachętę do wyboru i w konsekwencji zakupu produktu. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
153--162
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Directive 2000/13/EC of the European Parliament and of the Council of 20 March 2000 on the Approximation of the Laws of the Member States Relating to Labeling, Presentation and Advertising of Foodstuffs, OJ 100, 15.05.2000, item 374.
  • Harper, L., Sonta, P., Ince, J., Mckenzie, J., 2007, Food Labelling Consumer Research, Food Standards Agency, London.
  • Jerzyk, E., 2006, Nowoczesne opakowanie - design, funkcjonalność i informacje, Opakowanie, nr 2.
  • Korzeniowski, A., Ankiel-Homa, M., Czaja-Jagielska, N., 2011, Innowacje opakowaniowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Lisińska-Kuśnierz, M., 2011, Społeczne aspekty w opakowalnictwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Lisińska-Kuśnierz, M., Ucherek, M., 2006, Opakowania w ochronie konsumenta, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Position paper. Market Trends and Developments, 2008, World Packaging Organization, Formato Design, Brazil.
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych, Dz.U. 2007, nr 137, poz. 965.
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych, Dz.U., nr 137, poz. 966.
  • Szymczak, J., Ankiel-Homa, M., 2008, Individual Package in Market Communication, in: Proceedings of the 16th IGWT Symposium, vol. 2, August 18-22, Suwon.
  • Ucherek, M., 2011, Wymagania konsumentów dotyczące jakości soków owocowych wprowadzanych do obrotu i ich opakowań, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, nr 1.
  • Yam, K., (ed.), 2009, The Wiley Encyclopedia of Packaging Technology, 3rd ed., J. Wiley and Sons, Danvers.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215053

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.