PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 216 | 192--202
Tytuł artykułu

Impact of Residence on the Consumer Evaluation of Apple Quality

Warianty tytułu
Wpływ miejsca zamieszkania na konsumencką ocenę jakości jabłek
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Customer requirements for products quality are important part of market information. This knowledge is necessary for the various links in the distribution chain, from producers to retailers, because they can adjust the supply to the requirements of final consumers in a better way. To the views of consumers regarding the quality of products affect many different factors. The aim of this study was to determine the consumers structure of apples quality in the segments of consumers coming from places of residence belonging to different size classes: large city and small town. It was found that, regardless of place of residence the quality of buying apples for most consumers is important or very important. Place of residence had a significant impact on consumers' opinions about the importance of apple quality characteristics and consumers' structure of fruit quality. (original abstract)
Wymagania konsumentów dotyczące jakości produktów są ważnym elementem informacji rynkowej. Wiedza ta jest niezbędna dla różnych ogniw łańcucha żywnościowego od producentów po detalistów, ponieważ pozwala lepiej dostosować podaż do wymagań konsumentów. Na poglądy konsumentów dotyczące jakości produktów wpływa wiele czynników. Celem badań było określenie konsumenckiej struktury jakości jabłek w segmentach konsumentów pochodzących z miejscowości należących do różnych klas wielkości: dużego miasta i małej miejscowości. Stwierdzono, że niezależnie od miejsca zamieszkania jakość kupowanych jabłek jest dla konsumentów ważna lub bardzo ważna. Miejsce zamieszkania ma istotny wpływ na opinie konsumentów dotyczące ważności poszczególnych cech jakości jabłek i konsumencką strukturę jakości owoców. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
192--202
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Life Sciences in Lublin, Poland
Bibliografia
  • Acharya, R.N., Molina, I., 2004, Testing for a Change in Consumer Tastes for Fresh Fruits and Vegetables: a Structural Latent Variable Approach, Selected Paper AAEA Annual Meeting, Denver.
  • Akpinar, M.G., Aykin, S.M., Sayin, C., Ozkan, B., 2009, The Role of Demographic Variables in Purchasing Decision on Fresh Fruit and Vegetables, J. Food Agriculture & Environment, vol. 7, iss. 3-4.
  • Baryłko-Pikielna, N., Matuszewska, I., 2009, Sensoryczne badania żywności. Podstawy - Metody - Zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków.
  • Chalak, A., Balcombe, K., Bailey, A., Fraser, I., 2008, Pesticides, Preference Heterogeneity and Environmental Taxes, Journal of Agricultural Economics, vol. 59.
  • Cichocka, I., Pieczonka, W., 2004, Structure of Food Products Quality of Modern Consumer, Quality Issues, August.
  • Czarnocińska, J., Wądołowska, L., Babicz-Zielińska, E., Przysławski, J., Schlegel-Zawadzka, M., 2003, Factors Influencing the Choise of Vegetables and Fruit Consumed by the School Youth from Szczecin, Pol. J. Food Nutr. Sci., vol. 12/53(3).
  • Czernyszewicz, E., 2008. Zapewnienie jakości i bezpieczeństwa owoców w aspekcie preferencji konsumentów, Rozpr. Nauk. UP w Lublinie, z. 333, Wydawnictwo UP w Lublinie.
  • Estes, E.A., Smith, V.K., 1996, Price, Quality, and Pesticide Related Health Risk Considerations in Fruit and Vegetable Purchases: a Hedonic Analysis of Tuscon, Arizona Supermarkets, J. Food Distrib. Res., October.
  • Florkowski, W.J., Purvis, A.C., MCGlasson, W.B., Kanlayanarat, S., 2006, Fruit and Vegetable Quality, the Value of Time and Marketing, Proceedings of the IVth Interational Conference on Managing Quality in Chains, vol. 1, p. 712 and vol. 2, pp. 427-433.
  • Jongen, W.M.F, 2000, Food Supply Chains: From Productivity toward Quality, in: Shewfelt, R.L. Bruckner, B. (eds.), Fruit & Vegetables Quality. An Integrated View, Technomoc Publ. Co. Lancaster Basel.
  • Karagianni, P., Tsakiridou, E., Tsakiridou, H., Mattes, K., 2003, Consumer Perceptions about Fruit and Vegetable Quality Attributes. Evidence from a Greek Survey, Acta Hort, vol. 604.
  • Lappalainen, R., Kearney, J., Gibney, M., 1998, A Pan EU Survey of Consumer Attitudes to Food, Nutrition and Health: an Overview, Food Qual. and Prefer., vol. 9, no. 6.
  • Luning, P.A., Marcelis, W.J., Jongen, W.M.F., 2005, Zarządzanie jakością żywności, ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, Warszawa.
  • Shewfelt, R.L., Purvis, A.C., McGlasson, W.B., Kanlayanarat, S., 2006, Defining and Meeting Consumer Requirements, Proceedings of the IVth International Conference on Managing Quality in Chains, vol. 1, 2.
  • De Souza, R.S., Arbage, A.P., Neumann, P.S., Froehlich, J.M., Diesel, V., Silveira, P.R., da Silva, A., Corazza, C., Baumhardt, E., Lisboa, R.D., 2008, Purchase Behavior of Fruit and Vegetable Consumers in the Central Region of Rio Grande do Sul, Ciencia Rural, vol. 38, iss. 2.
  • Szczucki, C.M., 1970, Zakresy znaczeniowe podstawowych pojęć z kontroli jakości produktów mięsnych, Gospodarka Mięsna, vol. 1.
  • Underhill, S.E., Figueroa, E.E., 1996, Consumer Preferences for Non-conventionally Grown Produce, J. Food Distrib. Reses., July.
  • Yue, C.Y., Jensen, H.H., Mueller, D.S., Nonnecke, G.R., Bonnet, D., Gleason M.L., 2007, Estimating Consumers' Valuation of Organic and Cosmetically Damaged Apples, Hortscience, vol. 42.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215067

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.