PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 884 | 71--85
Tytuł artykułu

Metodologiczne aspekty pomiaru wartości cenionych przez konsumentów

Warianty tytułu
Methodological Aspects of Measurement of Values Appreciated by Customers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Prezentowany artykuł ma charakter metodologiczny. Skupiono w nim uwagę na praktycznym zastosowaniu skali LOV (list of value) w realiach polskich. Podjęto próbę redukcji zmiennych z zastosowaniem analizy głównych składowych i analizy czynnikowej hierarchicznej. Ujawniono występowanie dwóch czynników wtórnych i czterech pierwotnych. Autorka porównuje uzyskane rezultaty z wynikami otrzymanymi przez innych autorów. Struktura czynników wtórnych jest zbliżona do proponowanych w 1983 r. przez Kahle'a. W badaniach marketingowych sugeruje się uzupełnienie LOV o wartości związane z bezpieczeństwem finansowym, zdrowiem oraz wrażliwością na piękno. (abstrakt autora)
EN
This methodological article focuses on the practical application of the List of Values (LOV) in research in Poland. An attempt to reduce data using Principal Component Analysis and Hierarchical Factor Analysis is undertaken, with two secondary and four primary factors extracted. The author compares her results against those reported by other researchers. The structure of secondary factors is similar to that suggested by Kahle in 1983. The author suggests that the values related to financial security, health and sensitivity to beauty should be added to the LOV used in marketing research.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
71--85
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • An Exploration of Values in Ethical Consumer Decision Making (2005), D. Shew, E. Grehan, E. Shiu, L. Hassan, J. Tomson, "Journal of Consumer Behaviour", vol. 4(3).
  • Beatty S.E., Kahle L.R., Homer P., Misra S. (1985), Alternative Measurement Approaches to Consumer Values: The List of Values and Rokeach Value Survey, "Psychology and Marketing", vol. 2(3).
  • Cai Y. (2007), Investigating the Relationship between Personal Values and Mall Shopping Behavior: A Generation Cohort Study on the New Generation of Chinese and Their Previous Generation, Proceedings of the Fourth Asia Pacific Retail Conference, College of Management, Mahidol University, Bangkok, Thailand, 4th-6th September.
  • Grube J.W., Weir I.L., Getzlaf S., Rokeach M. (1984), Own Value System, Value Images and Cigarette Smoking, "Personality and Social Psychology Bulletin", vol. 10.
  • Henry W.A (1976), Cultural Values Do Correlate with Customer Behavior, "Journal of Marketing Research", vol. 13.
  • Homer P.M., Kahle L.R. (1987), A Structural Equation Test of the Value-attitude - Behavior Hierarchy, "Journal of Personality and Social Psychology", vol. 54(4).
  • Kahle L.R. (1983), Social Values and Social Change: Adaptation to Life in America, Praeger, New York.
  • Kahle L.R., Beatty S. E., Homer P. (1986), Alternative Measurement Approaches to Consumer Values: The List of Values and Life Style, "Journal of Consumer Research", vol. 13.
  • Kahle L.R., Timmer S.G. (1983), A Theory and a Method for Studying Values [w:] Social Values and Social Change, red. L.R. Kahle, Praeger, New York.
  • Kahle L.R., Kennedy P. (1989), Using the List of Values (LOV) to Understand Consumers, "The Journal of Cinsumer Marketing", vol. 6(3).
  • Jayawardhena Ch. (2004), Personal Values' Influence on e-shopping Attitude and Behaviour, "Internet Research", vol. 14(2), Bradford.
  • Madrigal R., Kahle L.R. (1994), Predicting Vacation Activity Preferences on the Basis of Value-system Segmentation, "Journal of Travel Research", vol. 32(3).
  • Mamlin N., Harris K.R., Case L. P. (2001), A Methodological Analysis of Research on Locus of Control and Learning Disabilities: Rethinking a Common Assumption, "Journal of Special Education", vol. 34(4), Winter.
  • Mądrzycki T. (1996), Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • McCarty J.A., Shrum L. J. (1993), The Role of Personal Values and Demographics in Predicting Television Viewing Behavior: Implications for Theory and Application, "Journal of Advertising", vol. 22(4).
  • Ng S.I., Lee J.A., Soutar G.N. (2007), Are Hofstede's and Schwartz's Value Frameworks Congruent? "International Marketing Review", vol. 24(2).
  • Pomiar i analiza wartości dla klienta na rynku konsumpcyjnym. Aspekty metodologiczne (2009), praca zbiorowa, kierownik program, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kralów, maszynopis.
  • Price-Gibson E., Schwartz S.H. (1998), Value Priorities and Gender, "Social Psychology Quarterly", vol. 61(1).
  • Raajpoot N. (2004), Reconceptualizing Service Encounter Quality in a Non-Western Context, "Journal of Service Research", vol. 7(2).
  • Rokeach M. (1968), Beliefs, Attitudes, and Values, Josey-Bass, San Francisco, CA.
  • Rokeach M. (1973), The Nature of Human Values, The Free Press, New York.
  • Rustog H., Hensel P.J., Burgers W.P (1996), The Link between Personal Values and Advertising Appeals: Cross-cultural Barriers to Standardized Global Advertising, "Journal of Euro-Marketing", vol. 5(4).
  • Schwartz S.H. (1992), Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 countries [w:] Advances in Experimental, red. M. Zanna, "Social Psychology", vol. 25, Academic Press, New York.
  • Shao Y. (2002), An Exploratory Examination of the Impact of Personal Values on Sport Consumption Preferences and Behaviors: A Cross-cultural Study, doctoral dissertation, Ohio State University.
  • Shim S., Maggs J. (2005), A Cognitive and Behavioral Hierarchical Decision-making Model of College Students' Alcohol Consumption, "Psychology & Marketing", vol. 22(8).
  • Shim S., Eastlick M.A. (1998), The Hierarchical Influence of Personal Values on Mall Attitude and Behavior, "Journal of Retailing", vol. 74(1).
  • Stobiecka J. (2010), Modele pomiaru jakości marketingowej produktów, Zeszyty Naukowe, Seria specjalna: Monografie, nr 194, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Watkins L., Gnoth J. (2005), Methodological Issues in Using Kahle's List of Values Scale for Japanese Tourism Behaviour, "Journal of Vacation Marketing", vol. 11, nr 3.
  • Wedel M., Kamakura W. (2003), Market Segmentation. Conceptual and Methodological Foundations, 3rd ed., Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, The Netherlands.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171216391

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.