PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 12 | 19--37
Tytuł artykułu

Aspekty teoretyczne racjonalności zachowań konsumentów

Warianty tytułu
Theoretical Aspects of Rational Consumer Behaviour
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wielu ekonomistów uważa, iż zasady racjonalności powinny się odnosić zarówno do sfery produkcji, jak i konsumpcji. Celem niniejszego artykułu jest zatem przedstawienie podstaw teoretycznych racjonalnych zachowań członków gospodarstw domowych na rynku. Wynika to z faktu, iż problem racjonalności zachowań konsumentów odgrywa coraz większe znaczenie we współczesnej ekonomii. Badanie zachowań konsumenta, kiedy to zachowanie może przybierać formę zakupu impulsywnego lub też może być ukształtowane w wyniku długofalowego procesu decyzyjnego, niejednokrotnie wymaga podjęcia próby określenia roli czynników ekonomicznych i społeczno-demograficznych, wpływów grupy odniesienia, osobowości, stylu życia, nawyków, kryteriów wyboru i reguł decydowania oraz przetwarzania informacji na ostateczną decyzję nabywczą, a tym samym wywierania wpływu tych determinant na racjonalność działania. Tym samym współczesne koncepcje przestały, w porównaniu do powstających wcześniej, analizować rolę konsumpcji w całym systemie gospodarczym, a ukierunkowane zostały na rozpoznanie działań jednostek. (fragment tekstu)
EN
People from households realize their consumer needs and they undertake specified behaviour, so-called consumer behaviour. Hierarchy of needs, decisions about realize some needs, consumer choices, choices of goods and services, circumstances of choices, occasions of choices, use goods are parts of consumer behaviour. Decision process undertaken by consumers should be rational. Theoretical aspects of consumption needs, consumer behaviour and rational behaviour are described in this article. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
19--37
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Badania nad wzorami konsumpcji, red. J. Szczepański, Wrocław-Warszawa-Kraków -Gdańsk 1977.
  • Becker G.S., Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, Warszawa 1990.
  • Dubois B., Comprendre le consommateur, Paris 1994.
  • Engel J.F., Blackwell R.D., Miniard P.W., Consumer behavior, Chicago 1995.
  • Fliser M., Le Comortement du consommateur, Paris 1994.
  • Foxall G.R., Goldsmith R.E., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Warszawa 1998.
  • Friedman M., The quantity theory of money - a restatement, [w:] Studies in the quantity theory of money, red. M. Friedman, Chicago 1956.
  • Friedman M., A theory of consumption function, Princeton 1957.
  • Friedman M., Friedman R.D., Wolny wybór, Sosnowiec 1994.
  • Garbarski L., Zachowania nabywców, Warszawa 1998.
  • Hodoly A., Zarys ekonomiki spożycia, Kraków 1975.
  • Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Gdańsk 1991.
  • Katony G., Psychological analysis of economic behavior, New York 1951.
  • Kępiński A., Rytm życia, Kraków 1994.
  • Kocowski T., Potrzeby człowieka. Koncepcja systemowa, Wrocław 1982.
  • Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1977.
  • Kramer J., Konsumpcja. Prawidłowości, struktura, przyszłość, Warszawa 1993.
  • Krasiński Z., Piasny J., Szulce H., Ekonomika konsumpcji, Warszawa 1984.
  • Landreth H., Colander D.C., Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 2005.
  • Luszniewicz A., Statystyka poziomu życia ludności, Warszawa 1972.
  • Maslow A.H., Motywacja i osobowość, Warszawa 1990.
  • Mikroekonomia, red. D. Kopycińska, Szczecin 2005.
  • O'Shaughnessy J., Dlaczego ludzie kupują?, Warszawa 1994.
  • Obuchowski K., Psychologia dążeń ludzkich, Warszawa 1983.
  • Podstawy marketingu, red. J. Altkorn, Kraków 1995.
  • Pohorille M., Potrzeby - podział - konsumpcja, Warszawa 1985.
  • Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, red. E. Kieżel, Warszawa 2004.
  • Robertson T.S., Kassarijan H.H. (red.), Handbook of Consumer Behavior, Prentice - Hall, Englewood Cliffs, NJ 1991.
  • Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, Warszawa 2000.
  • Rynkowe zachowania konsumentów, red. E. Kieżel, Katowice 1999.
  • Senyszyn J., Potrzeby konsumpcyjne, Gdańsk 1995.
  • Stankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 1998.
  • Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, red. M. Lambkun, G. Foxall, F. van Raaij, B. Heilbrunn, Warszawa 2001.
  • Zachowania konsumentów - determinanty, racjonalność, red. E. Kieżel, Katowice 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171216411

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.