PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 5 | 9--14
Tytuł artykułu

Teorie motywowania w zarządzaniu jakością

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Motywowanie w zarządzaniu jakością ma swoje uzasadnienie zarówno w teorii jakości, jak i w modelach doskonałości. Jeśli zarządzanie jakością jest integralnym elementem systemu zarządzania przedsiębiorstwem, wówczas można poddać rozważaniom jego odniesienie do systemu motywacyjnego. Wyniki przeprowadzonych analiz wskazują na kilka teorii motywowania, które mają bezpośredni związek z zarządzaniem jakością. (fragment tekstu)
EN
The article presents considerations on the issue of motivation in quality management. The aim is to determine the relationship between motivation and quality management in terms of TQM and ISO quality management system. It explains the concept of motivation, and discusses some theories of motivation. This constituted the basis for analysis, which aimed at identifying the relationship between motivation theories and the philosophy and models of quality management. Analysis results show that interaction, satisfaction and recognition are the determinants of quality management theories, which are reflected in the theories of motivation and their tools. Comparison of recommendations and requirements of ISO quality management system allowed saying that they have no direct connection with motivation. It is therefore only their reference in the philosophy of quality management (TQM). (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
9--14
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
  • Borkowska S., Motywacja i motywowanie [w:] Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • Haffer R., Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011.
  • Kopertyńska M. W, Motywowanie pracowników teoria i praktyka, Placet, Warszawa 2008.
  • Kozioł L., Tyrańska M., Motywowanie pracowników w teorii i praktyce, Wydawnictwo Biblioteczka Pracownicza, Warszawa 2002.
  • Lefter V, Marinas CV., Puia R. S., Employees motivation theories developed at an intemational level, The Journal of the Faculty of Economic, University of Oradea, Volume: 4 (2009), Issue: 1 (May) .
  • Lipka A., Król M., Waszczak S., Winnicka-Wejs A., Kształtowanie motywacji wewnętrznej. Koszty jakości i ryzyko, Difin, Warszawa 2010.
  • Pszczołowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław 1978.
  • Ratyński W, Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2005.
  • Robbins S. P., Zachowania w organizacji, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
  • Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994.
  • Szczepańska K., Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009.
  • Szczepańska K., TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa 2010.
  • Szczepańska K., Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości, C.H. Beck, Warszawa 2011.
  • PN-EN ISO 9004:2010, Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji. Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2010.
  • http://www.sjp.pl/motywacja.
  • http://sjp.pwn.pl/haslo.php? id=2568523.
  • www.nist.gov.baldrige.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171216939

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.