PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 1 Dynamika zmian środowiska geograficznego pod wpływem antropopresji | 68--83
Tytuł artykułu

Ścieżka dydaktyczna jako forma poznania najbliższej przestrzeni geograficznej ucznia na przykładzie ścieżki dydaktycznej w miejscowości Zalas

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Didactic Route as a Form of Learning about Pupils' Closest Neighbourhood - on the Example of a Didactic Route in Zalas
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ścieżki dydaktyczne oprócz funkcji kształcących i wychowawczych mogą pełnić funkcję rekreacyjną. Traktowane jako pomocniczy środek dydaktyczny, pozwalają na pełniejszą realizację ogólnego celu kształcenia, który ma za zadanie wyposażenie uczniów w system wartości, umiejętności i nawyków, uzupełnienie wiedzy o przyrodzie i społeczeństwie oraz wyposażenie w umiejętność posługiwania się wiedzą w praktyce. (...) Funkcja ścieżek jest bardzo istotna ze względów praktycznych - uzmysławia młodemu człowiekowi pewne zależności, wady i zalety działalności człowieka na konkretnych przykładach z najbliższego otoczenia. (...) Ćwiczenia w terenie mają zwrócić uwagę uczniów na najbliższe otoczenie, zastosować wiedzę zdobytą na zajęciach szkolnych w otaczającym środowisku. Ścieżka została opracowana dla miejscowości Zalas. Merytorycznie łączy historyczną przeszłość wsi, jej zasoby kulturowe ze środowiskiem geograficznym. (fragment tekstu)
EN
An important, but underestimated method of teaching geographic themes in elementary and junior high schools are strolls, organized on didactic routes appointed near schools. They enable merging the knowledge on multiple topics, show its application in practice, and enables expanding students' interests. The project of a didactic route created for Zalas shows the possibilities of using local potential to teach geography, with special consideration of human activities. Usage of students' closest neighbourhood as an example during the teaching process may have positive influence on the behaviour and value system of the young people, which will find reflection in their further life. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Bibliografia
  • Angiel J., 1993, Jak realizować lekcje o własnym regionie?, Geografia w Szkole, nr 5, s. 282-286.
  • Cabaj W., 2004a, Klucz do oznaczania poziomów glebowych, [w:] Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Piskorz S. (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 49-50.
  • Cabaj W., 2004b, Klucz do oznaczania typów gleb, [w:] Klucze Dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Piskorz S. (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 51-52.
  • Ciszewska H., 1990, Ścieżka dydaktyczna, [w:] Dydaktyka geografii w szkole podstawowej, Dylikowa A. (red.), Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 89-102.
  • Dunlop S., 2003, Pogoda - chmury, zjawiska optyczne, opady. Przewodnik ilustrowany, Świat Książki - Bertelsmann Media, Warszawa, s. 9-17.
  • Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, 2004, Piskorz S. (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 7-177.
  • Kucharski W, 2003, Zarys dziejów wsi Zalas, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Krzeszowickiej, Wola Filipowska, s. 30-47.
  • Manikowska B., 1993, Zagadnienia ochrony gleb, Geografia w Szkole, nr 5, s. 269-272.
  • Mapa topograficzna w skali 1:50 000, Arkusz Krzeszowice M-34-64-C, 1997, wyd. PLAND S.C.
  • Pelc S. 2004a, Klucz do rozpoznawania pokrojów roślin, [w:] Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Piskorz S. (red.), 2004, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 68-69.
  • Pelc S. 2004b, Klucz do oznaczania warstw szaty roślinnej, [w:] Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Piskorz S. (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 70.
  • Pelc S. 2004c, Klucz do oznaczania lasów, [w:] Klucze Dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Piskorz S. (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 74-76.
  • Piskorz S., 2004a, Klucz do rozpoznawania chmur, [w:] Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Piskorz S. (red.), 2004, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 10-13.
  • Piskorz S., 2004b, Schemat rozmieszczenia chmur, [w:] Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Piskorz S. (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 9.
  • Przedborska-Matak H., 1990, Propozycja wykazu środków dydaktycznych, [w:] Dydaktyka geografii w szkole podstawowej, Dylikowa A. (red.), Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 85-88.
  • Świtalski E., 1990, Zajęcia w terenie w nauczaniu geografii, [w:] Dydaktyka geografii w szkole podstawowej, Dylikowa A. (red.), Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 285-313.
  • Tarkowski R., 2001. Makroskamieniałości oksfordu dolnego i środkowego z Zalasu koło Krakowa; ich wartość paleontologiczna, biostratygraficzna i paleogeograficzna, TPG Geosynoptyka i Geotermia, nr 4 s. 15-22.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217045

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.