PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 4 | 135--142
Tytuł artykułu

Promocja usług medycznych w opinii pacjentów

Warianty tytułu
Promotion of Medical Services in Patients' Opinion
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nowe rozwiązania organizacyjne w ochronie zdrowia stały się bodźcem do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu jednostek opieki zdrowotnej na konkurencyjnym rynku, którego aktywnym uczestnikiem jest pacjent. Koniecznością stało się podejmowanie działań, mających na celu promocję zakładów opieki zdrowotnej. Artykuł przedstawia wyniki badań, których celem było poznanie opinii pacjentów na temat promocji usług medycznych. (abstrakt oryginalny)
EN
New methods of organisation implemented by the reforms of healthcare services became an incentive for changes in functioning of healthcare units on the market. In a system which is now being created it is the patient who is an active participant, a special kind of a customer. Application of marketing should bring such advantages as: improving image and competitiveness of healthcare units, refinement of a service offered and wining new, satisfied customers. The research was carried out among patients submitting into 11 obstetrical and gynaecological clinics in Lublin in the period of 01.09.2004 - 30.10.2004. The aim of the research was getting to know patients' opinions concerning promotion of health services. More than 82% patients think that healthcare services should be promoted and such actions in outpatient clinics are welcomed. For 14,3% patients it doesn't have any value and 2,8% do think that promotion actions do not bring anything new. 49,6% of questioned women believe that healthcare services advertising is needed. For 45% of them it is not essential, but they do not mind it. Only 3,8% claim that advertising of healthcare services is unnecessary and 1,6% think it is unethical. Majority of examined women accept promotion of medical units and services. They are willing to take part in promotion actions organised by outpatient clinics and hospitals. They also have nothing against advertisements of healthcare services and such activities as free of charge information phone lines, which could influence their choice of the place of treatment. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
135--142
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Bojar I., (2004), Jakość usług ginekologiczno-położniczych na terenie miasta Lublina w opinii pacjentek, AM Lublin.
  • 2. Bojar I., Wdowiak L., (2001), Zarządzanie marketingowe w Zakładach Opieki Zdrowotnej, "Zdrowie Publiczne" nr 5-6.
  • 3. Bojar I., Wdowiak L., Ostrowski T., Kot K., Miotla P., (2004), Wpływ promocji zakładów opieki zdrowotnej na wybór miejsca leczenia, "Zdrowie Publiczne" nr 114(3).
  • 4. Fedorowski J.J., Niżankowski R., (2002), Ekonomika medycyny, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa.
  • 5. Kodeks Etyki Lekarskiej, (2004), Naczelna Izba Lekarska, Warszawa.
  • 6. Nowatorska-Romaniak B., (2002), Marketing usług zdrowotnych, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Zakamycze.
  • 7. Opolska E., (2002), Marketing w opiece zdrowotnej, [w:] Trocki M. (red.), Zarządzanie w zakładach opieki zdrowotnej, Wyd. IPiS, Warszawa.
  • 8. Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz.U. nr 28, poz. 152 z późn. zm.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217541

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.