PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 4 | 93--102
Tytuł artykułu

Zachowania uczelni niepublicznych w warunkach silnej konkurencji na rynku usług edukacyjnych

Warianty tytułu
Private Higher Education Institutions under Strong Competition on the Market of Education Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie przedstawia problemy związane z zarządzaniem szkołą wyższą w warunkach silnej konkurencji na rynku edukacyjnym. Przedstawiono tezę, że nowa sytuacja zmusi uczelnie do wprowadzenia efektywnych metod zarządzania marketingowego jako podstawowego sposobu zarządzania. Szansą na osiągniecie trwałej pozycji na rynku dla czołowych uczelni niepublicznych, jest strategia najwyższej jakości oferowanych programów studiów. (abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses problems related to the higher education institutions (HEIs) in an environment of strong and ever-increasing competition on the market of education services. There is a proposition to be stated that the new situation will force HEIs' management to implement effective techniques of marketing management as the modern method of management. The article discusses basic tools of marketing management. It also focuses on the fact that PR and building a strong brand increase social trust of the institution. These processes are more effective when conducted personally by the Rector. After the year 2005 a large majority of higher education institutions will have problems with acquiring the required number of candidates because of difficult situation on the market of education services. Among them the most threatened with it will be private (non-state funded) institutions. The author presents three strategies of possible behaviour of private HEIs in the environment of strong competition. Danger of implementing a survival-only strategy is presented. The conclusion is that leading private HEIs can only achieve their permanent position on the education market via a strategy of growth and achieving the highest quality of offered study programmes as well as development of other areas of the institution's activity. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
93--102
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Dietl J., (2004), Czy potrzebne jest zarządzanie marketingowe w szkolnictwie wyższym?, [w:] Nowaczyk G., Kolasiński M. (red.), Marketing szkół wyższych, WSB, Poznań.
  • 2. http://www.menis.gov.pl/szk-wyż/ - 10.12.2005.
  • 3. Kotler Ph., Fox K., (1995), Strategic Marketing for Educational Institutions, Englewood Cliffs, Printice Hall, Inc., New Jersey.
  • 4. Krzyżanowska M., (2004), Znaczenie marketingu w działalności szkoły wyższej, "Marketing i Rynek" nr 3.
  • 5. Nowaczyk G., Kolasiński M. (red.), (2004), Marketing szkół wyższych, WSB, Poznań.
  • 6. Pawłowski K., (2004), Rediscovering higher education in Europe, UNESCO-CEPES, Bucharest.
  • 7. Pawłowski K., (2004), Społeczeństwo wiedzy - szansa dla Polski, ZNAK, Kraków.
  • 8. Ratajczyk P., Sojkin B., (2004), Kształtowanie pozycji konkurencyjnej szkoły wyższej i jej oferty edukacyjnej, [w:] Nowaczyk G., Kolasiński M. (red.), Marketing szkół wyższych, WSB, Poznań.
  • 9. Sadlak J., (2000), Globalization versus the Universal Role of the University, "Higher Education in Europe" nr 2.
  • 10. Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego do roku 2010, MENiS.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217549

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.