PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | Nowoczesne instrumenty finansowania przedsiębiorstw - możliwości i perspektywy | 137--145
Tytuł artykułu

Franchising jako opcja rozwoju polskich przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
Franchising as the Way of Development of Polish Firms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja przesłanek wykorzystania franchisingu jako opcji rozwoju firmy z punktu widzenia franchisingodawcy i franchisingobiorcy w świetle badań odnoszących się polskich przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
EN
This article presents an empirical analysis of chosen franchises in Poland. Both franchisers and franchisees admit that there are numerous, mainly economical reasons which proof that operating under a franchise system in Poland is valuable in order to develop a company. Taking into consideration economical reasons one can distinguish the following types here: universal, general ones, which appear both in theory and in practice,situational, detailed ones.As regards universal reasons, there are the following types:economical - obtaining the means easily in order to develop a company, improvement of a company liquidity, taking benefits from the potential (capital of a big company, lower risk).social - creating new workplaces, increasing the feeling of safety,organizational - co-operation with an experienced partner, taking benefits from the franchiser's good reputation.marketing - increasing the sale of a product, the importance of a brand (quality, range, the lack of competitors).Situational reasons, resulting from practice, can be divided into:emotional (resulting from tradition),creating workplaces (resulting from the present economical situation).The above statements show that due to the development of market economy in Poland the reasons for franchising in Poland become very similar to the world standards. The main reason for the development of franchising in Poland is society's quite bad economical standing. This phenomenon is extremely important for franchisees and franchisers. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, doktorant
Bibliografia
  • Bagan-Kurluta K., Umowa franchisingu, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2001.
  • Banachowicz E., Nowak J., Starkowski M.T., Franchising czyli klucz do przyszłości, Rzeczpospolita Businessman Book, 1995.
  • Fuchs B., Umowy franchisingowe, Kantor Wydawniczy Zakamycze, 1998.
  • Koch A., Umowa franchisingowa, RPEiS, 1980.
  • Mendelsohn M., Acheson A., Franchising, Poltext, Warszawa 1992.
  • Pokorska B., Koszty i źródła finansowania franchisingu, "Handel Wewnętrzny" 1998, nr 2.
  • Pokorska B., Prezentacja firmy franchisingowej, "Handel Wewnętrzny" 1998, nr 6.
  • Przybyłowski K., Franchising - szansa dla drobnej przedsiębiorczości. "Handel Wewnętrzny" 1994. nr 3.
  • Rosłoniec A., Pod wspólnym szyldem. "Gazeta Bankowa" z dnia 25 maja 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217603

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.