PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 66 | 55--73
Tytuł artykułu

Przedsiębiorstwo międzynarodowe - trudności analityczne

Autorzy
Warianty tytułu
A Multinational Company - Analytical Difficulties
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor podkreślając wysoki stopień skomplikowania funkcjonowania przedsiębiorstwa międzynarodowego, prowadzi rozważania dotyczące trudności, jakie napotyka proces badawczy podczas eksploracji organizacji o międzynarodowym zasięgu, wskazując kierunki postępowania analitycznego pozwalające łagodzić niekorzystne skutki pułapek czyhających na badacza tej problematyki. (fragment tekstu)
EN
Companies are systems of great complexity placed at the last, eight level on Bouldings scale. The analysis of such organizations encounters many difficulties, therefore, according to Pondy and Mitroff, a large part of empirical studies on enterprises presents them as mechanical, static and simplified systems and these, in turn, are placed at the third level on Bouldings scale. Organisation and functioning of multinational companies is generally more complex than that of domestic entities. Therefore, what kind of problems are facing an analyst of a modern multinational company if he/she wants to reveal the real complexity of such an entity? The article presents an analytical scheme of an enterprise, indicating numerous difficulties as regards definition and classification encountered by a research worker during exploration of multinational organizations. When studying such entities, difficulties in interpretation result from a limited access to reliable data, particularly if these are comparative studies of particular "soft" elements of the interior. Complex nature of the subject of studies frequently justifies certain nonchalant attitudes. However, a research worker should aim at finding the truth while retaining research precision through, among others, a complex analysis of a given problem within a defined methodological framework. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
55--73
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bartlett C., Ghoshal S., Managing across borders, The Transnational Solution, Boston, Harvard Business School Press, 1989, s. 49-70.
  • Birkinshaw J.M., Morrison A.J., Configurations of Strategy and Structure in Subsidiaries of Multinational Corporations, "Journal of International Business Studies", no. 4, 1995, s. 737.
  • Blaug M., Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa 1995, s. 235.
  • Bunge M., A Systems Concept of Society. Beyond Individualism and Holism, "Theory and Decision" 1979, v. 10, s. 13-30.
  • Daft R., Weick K.E., Toward a Model of Organizations as Interpretation Systems, "Academy of Management Review" 1984, v. 9, no. 2, s. 284.
  • Demsetz H., The Emerging Theory of the Firm, Acta Univeritatis Upsaliensis, Uppsala 1992, s. 11-15.
  • Dicken P., Global shift: transforming the world economy, Guilford Press, New York 1998, s. 8.
  • Doz Y., Santos J., Wiliamson P., The Metanational: The Next Step in the Evolution of the Multinational Enterprise, (w:) The Future of Multinational Company, (eds.) J. Birkinshaw, S. Ghoshal, C. Markides, J. Stopford, G. Yip, Wiley, London 2003, s. 155-168.
  • Dunning J.H., Multinational enterprises and the global economy, Addison - Wesley, Essex 1996, s. 3.
  • Gomez-Mejia L.R., Palich L.E., Cultural Diversity and the Performance of Multinational Firms, "Journal of International Business Studies" v. 28, no. 2, 1997, s. 309-336.
  • Granovetter M., Economic action and social structure: The problem of embeddedness, "American Journal of Sociology" 1985, v. 91, s. 499.
  • Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s 169.
  • Harzing A.W., An Empirical Analysis and Extension of the Barlett and Goshal Typology of Multinational Companies, "Journal of International Business Studies" v. 31, Issue no. 1, 2000, s. 101-120.
  • Hedlund G., The hypermodern MNC - a heterarchy?. "Human Resource Management" 1986, no. 25, s. 9-36.
  • Kall J., Silna marka. Istota i kreowanie, PWE Warszawa 2001, s. 23.
  • Kotabe M., Helsen K., Global Marketing Management, Wiley, Danvers 2004, s. 286-287.
  • Krzyżanowski L.J., Epistemologiczno-metodologiczny sens kategorii paradygmatu, "Organizacja i Kierowanie" 1995, nr 3(81), s. 23-28.
  • Kuhn T.S., Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, PIW, Warszawa 1985.
  • Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, PWN, Warszawa 1968, s. 33.
  • Otta W., Strategia przedsiębiorstwa, (w:) Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, (red.) T. Gołębiowski, PWN, Warszawa 1994, s. 11-44.
  • Perlmutter H.V., The tortuous evolution of the multinational corporation, "Columbia Journal of World Business" v. 4, no. 4, 1969, s. 9-18.
  • Porter M.E., Changing Patterns in International Competition, "California Management Review", v. 28, no. 2, 1986, s. 19.
  • Rubner A., The might of multinationals: the rise and fall of corporate legend, Preager, New York 1990, s. 13.
  • Rugman A., The end of globalization; why global strategy is a myth and how to profit from the realities of regional markets, AMACOM, New York 2001, s. 5.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1996, s. 28.
  • Singh J., Organizational Environments and the Multinational Enterprise, "Academy of Management" v. 16, no. 2, s. 340.
  • Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje tożsamość, PWE, Warszawa 1995, s. 192-193.
  • Towarnicka H., (w:) Bariery internacjonalizacji przedsiębiorstwa, (red.) M. Nowakowski, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1997.
  • United Nations Department of Economic and Social Affairs, The Impact of Multinational Corporations on Development and International Realtions, United Nations, New York 1974, (w:) A. Jarczewska-Romaniuk, Przedsiębiorstwa międzynarodowe, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz - Warszawa 2004, s. 18.
  • Yip G.S., Strategia globalna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004, s. 38.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217745

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.