PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 71 | 154--164
Tytuł artykułu

Koncepcje rzetelności i trafności badań jakościowych - zastosowanie metody QAP

Autorzy
Warianty tytułu
Reliability and Validity of Qualitative Research - QAP Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W zakresie badań jakościowych kwestia oceny rzetelności i trafności badań jest zagadnieniem złożonym i nie do końca rozwiązanym. Cechą charakterystyczną jest bowiem współistnienie w badaniach jakościowych wielu podejść, wywodzących się z różnych tradycji metodologicznych i różnych założeń o naturze badanej rzeczywistości i relacjach poznawczych między badaczem a obiektem badanym. Stanowi to z jednej strony o atrakcyjności i bogactwie jakościowego nurtu badawczego, z drugiej jest źródłem trudności metodologicznych w projektowaniu badań, analizie danych i interpretacji uzyskanych wyników. Wielorakość podejść i założeń leżących u podstaw badań, subiektywizm w ich analizie powodują także brak jednolitego podejścia w kwestii oceny rzetelności i trafności badań jakościowych. (fragment tekstu)
EN
The aim of paper is to stress the importance of validity and reliability of qualitative research. The basic approaches to qualitative research was introduced that have its influence on understanding the validity and reliability in the context of qualitative research. Credibility, transferability, dependability and confirmability as a main four aspects of validity and reliability was briefly described. The particular attention was drawn to inter-rater reliability indices as Cohens, κ, Perrault-Leighs I and Rust-Cooil's PRL .The analysis of interrelations between set of concept maps in qualitative research was done with the help of QAP procedure. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
154--164
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Handbook of Qualitative Research, eds N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Sage, Thousand Oaks 1994.
  • Hirschmann E., Humanistic Inquiry in Marketing Research: Philosophy, Method and Criteria, "Journal of Marketing Research" vol. 23, 1986, s. 237-249. http://www.banxia.com/dexplore.
  • Hubert L., Schultz J., Quadratic Assignment as a General Data Analysis Strategy, "British Journal of Mathematical Statistical Psychology" vol. 29, 1976, s. 190-241.
  • Perrault W.D., Leigh L.E., Reliability of Nominal Data Based on Qualitative Judgements, "Journal of Marketing Research" 1989, May, s. 135-148.
  • Rust R.T., Cooil B., Reliability Measures for Qualitative Data: Theory and Implications, "Journal of Marketing Research" 1994, February, s. 1-14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218959

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.