PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 71 | 179--189
Tytuł artykułu

Ilościowe a jakościowe metody badania opinii i postaw konsumentów wobec produktów innowacyjnych

Warianty tytułu
Quantitative vs. Qualitative Methods of Researching Customer's Attitude towards Innovative Products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Telefony komórkowe i usługi oferowane przez poszczególnych operatorów są jedną z grup produktów, podlegającą w ostatnich latach bardzo istotnym zmianom. Nie byłyby one możliwe bez posiadania użytecznych informacji rynkowych, których źródłem są badania marketingowe. W artykule autorki, opierając się na badaniach konsumentów, podejmują próbę wskazania pożądanego wyglądu i funkcjonalności telefonu komórkowego. Wybrany produkt ma cechy produktu innowacyjnego, tj. jego cykl życia jest stosunkowo krótki, a dokonujące się zmiany na rynku usług telefonicznych mają bardzo dynamiczny charakter. Badania przeprowadzono, wykorzystując metody ilościowe i jakościowe. Te dwie grupy badań marketingowych stanowią komplementarne wobec siebie sposoby zbierania danych, istotnych w procesie podejmowania decyzji marketingowych. Oba rodzaje badań cechują się zarówno zaletami, jak i wadami w poznawaniu opinii, postaw i preferencji konsumentów. Dzięki ich połączeniu i wykorzystaniu w jednym procesie badawczym pojawia się jednak szansa na uzyskanie użyteczniejszych wyników niż w przypadku stosowania każdej z tych metod oddzielnie. Na proces badawczy składało się kilka etapów: Etap I - badania typu desk research, których celem była ogólna charakterystyka rynku, jego wielkości, strony podażowej i popytowej. Etap ten miał charakter przygotowawczy. Na podstawie publikacji prasowych oraz rozmów z użytkownikami telefonów opracowano opis wybranego rynku produktów oraz przygotowano ankiety. Etap II - pierwsze badania ankietowe. Przeprowadzono je z wykorzystaniem kwestionariusza, składającego się z kilkunastu pytań dotyczących funkcji występujących w posiadanych aparatach (identyfikacja problemu) oraz opinii na temat funkcji, które powinny się znaleźć w idealnym aparacie (lista atrybutów). Etap III - drugie badania ankietowe. Na podstawie danych zebranych na drugim etapie, opracowano drugi kwestionariusz, pozwalający na zebranie większej liczby danych dotyczących funkcji idealnego aparatu oraz cech jego wyglądu (lista atrybutów). Do analizy wykorzystano metodę waloryzacji cech użytkowych. Etap IV - wywiady grupowe pogłębione. W celu pogłębienia zebranych informacji przeprowadzono badania w dwóch grupach respondentów, wykorzystując technikę poszukiwania nowych pomysłów - "burzę mózgów". (fragment tekstu)
EN
The paper presents the results of the consumer behavior research run with the use of quantitative and qualitative methods (example of mobile telephone). In this research the following methods were used: desk research, focus group interview, GDM (Generalized Distance Measure) for cardinal variables, valuation of standard and additional options, classification of consumers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
179--189
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Bazarnik J., Grabiński T., Kąciak E., Mynarski S., Sagan A., Badania marketingowe, Canadian Consortium of Management Schools, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Warszawa-Kraków 1992, s. 84.
  • Sosnowska A., Łobejko S., Kłopotek A., Zarządzanie firmą innowacyjną, Difin, Warszawa 2000, s. 72-85.
  • Walesiak M., Uogólniona miara odległości w statystycznej analizie wielowymiarowej, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2002, s. 35-39.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218963

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.