PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 4 | 76--82
Tytuł artykułu

Planowanie scenariuszowe w warunkach niepewności

Warianty tytułu
Scenario planning
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Metody scenariuszowe są narzędziem zarządzania strategicznego przedsiębiorstw, i służą analizie planowania w warunkach niepewnego otoczenia. Opierają się na założeniu, że w każdej sytuacji istnieje niedająca się zmniejszyć niepewność i niejednoznaczność, oraz, że efektywne strategie można opracować jedynie będąc tego w pełni świadomym. Artykuł zawiera wyniki i analizę badań na temat stosowania tych metod wśród polskich przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
Scenario methods constitute a tool of strategic management of companies and are used for the purpose of planning in the context of uncertainty. They are based on the premise that in every situation there is certain unpredictability and ambiguity and that effective strategies may only be worked out if one is fully aware of this fact. The article contains the results and research analysis on the application of scenario planning in the case of Polish companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
76--82
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Courtney H., Kirkland J., Viguerie P., Strategia w warunkach niepewności, [w:] "Harvard Business - Review", Zarządzanie w warunkach niepewności, Helion, 2006 r., s. 7-41.
  • Daum J.H., How scenario planning can significantly reduce strategic risks and boost value in the innovation chain, http://www.juergendaum.com/news/09.08.2001.htm.
  • Duncan R.B., Characteristic of organizational Environments and Perceived Environment Uncertainty, "Administrative Science Quarterly" No 17, s. 315.
  • Fichter K., Kiechne D.O., Trendmonitoring im Scenerio - Management, Bundesministerium fuer Bil- dung und Forschung, Stuttgart 2006.
  • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE,~ Warszawa 2002, s. 67.
  • Hatch J.M., Organisation Theory, Modern, Symbolic and Postmodern, Oxford University Press, Oxford 1997.
  • Linneman R., Klein H., The use of multiple scenarios by US industrial companies, "Long Range Planning" 1979, Nr 12, s. 83-90.
  • MacNulty C., Scenario development for corporate planning, "Futures" 1977, s. 128.
  • Nowakowski M., Stawicka M., Witek-Hajduk M., Analiza otoczenia zewnętrznego w polskich przedsiębiorstwach działających na rynku międzynarodowym, raport z badań, SGH, Warszawa 2005.
  • Schoemaker P., Van der Heijden K., Integrating scenarios into strategie planning at Royal Dutch/Shell, "Planning Review" 1992, Nr 20, s. 41-61.
  • Van der Heijden K., Scenarios: The art of strategic conversation, New York 2005.
  • Wilson I., From Scenario Thinking to Strategic Action, Principal Wolf Enterprises, http://horizon. unc.edu/projects/seminars/futurizing/action.asp.
  • Wilson I., Scenarios, [w:] Fowles R., Handbook of futures research, Greenwood Press, Londyn 1978, s. 225.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171219105

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.