PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 7 | 3--5
Tytuł artykułu

Zaufanie organizacyjne a transfer wiedzy

Autorzy
Warianty tytułu
Organizational Trust and Knowledge Transfer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zaufanie w gospodarce opartej na wiedzy stanowi coraz częstszy przedmiot dociekań naukowych, co w największej mierze wynika z jego unikalnych związków z procesami wiedzy i innowacjami. W organizacjach stanowi swego rodzaju główną wartość organizacyjną, która wpływa na sposób funkcjonowania organizacji. Niniejszy artykuł został poświęcony jego związkom z procesami transferu wiedzy. (fragment tekstu)
EN
This article analyzes the role of organizational trust in knowledge transfer processes, namely diffusion and absorption. The empirical research carried out among 202 Polish enterprises revealed that organizational trust has greater impact on diffusion than absorption of knowledge. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
3--5
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • [1] BUGDOL M., Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • [2] BUGDOL M., Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  • [3] COLQUITT J.A., SCOTT B.A., LEPINE J.A., Trust, Trustworthiness, and Trust Propensity: A Meta Analytic Test of Their Unique Relationships With Risk Taking and Job Performance, "Journal of Applied Psychology" 2007, vol. 92, no. 4.
  • [4] CUMMINGS J.N., Work Groups, Structural Diversity and Knowledge Sharing in a Global Organization, "Management Science" 2004, vol. 50, no. 3.
  • [5] D'EREDITA M" BARRETO C., How Does Tacit Knowledge Proliferate? An Episode-based Perspective, "Organization Studies" 2006, vol. 27, no. 12.
  • [6] DARVISH H" NIKBAKHSH R., Studying the Relations of Social Capital Factors With Knowledge Sharing: A Case Study at Research Department of IRIB, "Transylvanian Review" 2010, vol. 31, issue 3.
  • [7] DYMOCK D., Blind Date: A Case Study of Mentoring as Workplace Learning, "Journal of Workplace Learning" 1999, no. 11.
  • [8] EDMONDSON A., Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams, "Administrative Science Quarterly" 1999, vol. 44, no. 2.
  • [9] GAMBETTA D., Can We Trust Trust? Trust: Making and Breaking Cooperative Relationships, Blackwell, Oxford 1988.
  • [10] GILLESPIE N., Measuring Trust in Working Relationships: the Behavioral Trust Inventory, University of Melbourne, Melbourne 2003.
  • [11] GLIŃSKA-NEWEŚ A., Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 2007.
  • [12] HOLSTE J.S., FIELDS D" Trust and That Knowledge Sharing and Use, "Journal of Knowledge Management" 2010, vol. 14, no. 1.
  • [13] KO D.-G., Consultant Competence Trust Doesn't Pay Off, but Benevolent Trust Does'. Managing Knowledge With Care, "Journal of Knowledge Management" 2010, vol. 14, no. 2.
  • [14] KOGUT B., ZANDER U., Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities, and the Replication of Technology, "Organization Science" 1992, vol. 3, no. 3.
  • [15] LEE, P., GILLESPIE N" MANN L" WEARING A., Leadership and Trust: Their Effect on Knowledge Sharing and Team Performance, "Management Learning" 2010, vol. 41, no. 4.
  • [16] LEVIN D.Z., CROSS R" The Strength of Weak Ties You Can Trust: The Mediating Role of Trust in Effective Knowledge Transfer, "Management Science" 2004, vol. 50, no. 11.
  • [17] LIN C.-R, WANG Y.-J., TSAI Y.H., HSU Y.F., Perceived Job Effectiveness in Coopetition: A Survey of Virtual Teams Within Business Organizations, "Computers in Human Behavior" 2010, vol. 26, issue 6.
  • [18] MARCISZ A., Istota zaufania i jego pomiar, "Prakseologia" nr 143/2003.
  • [19] MAYER R.C., DAVIS J.H., SCHOORMAN D., An Integrative Model of Organizational Trust, "Academy of Management Journal" 1995, vol. 20, no. 3.
  • [20] MOORADIAN T" RENZL B., MATZLER K., Who Trusts? Personality, Trust and Knowledge Sharing, "Management Learning" 2006, vol. 37, no. 4.
  • [21] NAHAPIET J., GHOSHAL S., Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage, "Academy of Management Review" 1998, vol. 23, no. 2.
  • [22] NIU K.-H., Organizational Trust and Knowledge Obtaining in Industrial Clusters, "Journal of Knowledge Management" 2010, vol. 14, no. 1.
  • [23] NONAKA I, The Knowledge-creating Company, "Harvard Business Review" 1991, November-December.
  • [24] NONAKA I., TAKEUCHI H" Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa 2000.
  • [25] SANKOWSKA A., Wpływ zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem. Perspektywa wewnątrzorganizacyjna, Difin, Warszawa 2011.
  • [26] SERVA M.A., FULLER M.A., MAYER R.C., The Reciprocal Nature of Trust: a Longitudinal Study of Interacting Teams, "Journal of Organizational Behavior" 2005, vol. 26, issue 6.
  • [27] TSAI W., GHOSHAL S., Social Capital and Value Creation: The Role of Intrafirm Networks, "Academy of Management Journal" 1998, vol. 41, no. 4.
  • [28] TYNDALE P., The Organisational Knowledge Development Life Cycle: From Knowledge Creation to Knowledge Application, 2nd European Conference on Knowledge Management, Bled School of Management, Slovenia 2001.
  • [29] WEI-HE H., QIU-YAN Z" Development of an Instrument to Measure Knowledge Management Processes, Management Science and Engineering 2006, ICMSE '06.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171219421

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.