PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 7 | 13--17
Tytuł artykułu

Propozycja zastosowania strategicznej karty wyników w ocenie procesowego zarządzania gminą

Warianty tytułu
The Concept of Balanced Score Card Implementation in Evaluation of Process Management in Local Governments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule, oprócz wskazania zasadności zastosowania zarządzania procesowego w gminach, przedstawiono propozycje konstrukcji oraz pragmatycznego wykorzystania strategicznej karty wyników (BSC) w procesie optymalizacji zarządzania. Propozycja owa jest wynikiem kompleksowych badań teoretyczno-praktycznych prowadzonych przez autorów tekstu i może być wykorzystywana w gminach do oceny bieżącego stanu realizacji procesów oraz propozycji działań, które mogą ten stan doskonalić. (fragment tekstu)
EN
Contemporary circumstances in which local governments operate make it necessary to search new ways to manage the organization. They must be flexible and able to adjust quickly to changing needs of stakeholders. Local governments more and more often try to implement process management in a complex way. Thus, their organization structure and operations change resulting in considerable advantages comparing to traditional structures. Such processes must be still monitored, evaluated and improved. To do that Balanced Score Card is used. It allows to evaluate the processes from the perspective of finance, client, internal processes and development. Such card has been extremely successful in private sector, so in the article the authors have offered the proposal to construct and implement it in local governments. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
13--17
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • [1] BATKO R., Zarządzanie jakością w urzędach gminy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
  • [2] BITKOWSKA A., Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie, Vizja Press and IT, Warszawa 2009.
  • [3] BLATTBERG R.C., GETZ G., THOMAS J.S., Klient jako kapitał, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2004.
  • [4] CHOMIAK-ORSA I., FLIEGER M. (a), Determinanty rozwoju procesów zorientowanych na klienta w gminie. Studium przypadku, w: J. SKALIK (red.), Transformations and Dynamics in Management, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", Wrocław 2011.
  • [5] CHOMIAK-ORSA I., FLIEGER M. (b), Inżynieria procesów zarządzania na przykładzie wybranych gmin w Wielkopolsce, w: J. GOŁUCHOWSKI (red.), Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice 2011.
  • [6] CHOMIAK-ORSA I., Poprawa koordynacji procesów controllingowych przez tworzenie map procesów, w: M. PANKOWSKA, T. PORĘBSKA-MIĄC, H. SROKA (red.), Systemy wspomagania organizacji, "Prace Naukowe AE w Katowicach", Katowice 2008.
  • [7J CHOMIAK-ORSA I., Wykorzystanie zrównoważonej karty wyników w doskonaleniu procesów biznesowych, w: E. NOWAK, M. NIEPLOWICZ (red.), Systemy zarządzania kosztami i dokonaniami, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" nr 122, Wrocław 2010.
  • [8] CIESLIŃSKI W., Doskonalenie procesowej orientacji przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.
  • [9] GRAJEWSKI P, Organizacja procesowa, PWE, Warszawa 2007.
  • [10] HEBELMAN J., Strategiczna karta wyników w rozwoju kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie, w: E. NOWAK, M. NIEPLOWICZ (red.), Rachunkowość a controlling, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" nr 123, Wrocław 2010.
  • [11] KAPŁAN R.S., NORTON D.P., Strategiczna karta wyników - jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • [12] KAŹMIERCZAK E., Strategiczna karta wyników w dziale sprzedaży firmy ubezpieczeniowej, w: E. NOWAK (red.), Systemy zarządzania kosztami i wynikami, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" nr 58, Wrocław 2009.
  • [13] KLUDACZ M., Płaszczyzny pomiaru i oceny dokonań szpitala w zrównoważonej karcie wyników, w: E. NOWAK (red.), Rachunkowość a controlling, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • [14] LESZCZYŃSKI Z., Integracja rachunku kosztów działań ze strategiczną kartą wyników w średnim przedsiębiorstwie, w: E. NOWAK, M. NIEPLOWICZ (red.), Rachunkowość a controlling, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" nr 123, Wrocław 2010.
  • [15] LICHTARSKI J., O relacji między podejściem funkcjonalnym i procesowym w zarządzaniu, w: M. ROMANOWSKA, M. TROCKI (red.), Podejście procesowe w zarządzaniu, t. 1, SGH, Warszawa 2004.
  • [16] MŁYNARCZYK A., Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego - pojęcie, konstrukcje prawne, ewolucje, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2002.
  • [17] NOWICKI A., CHOMLAK-ORSA I. (red.), Analiza i modelowanie systemów informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.
  • [18] Raport II, Orientacja na klienta, Gmina Słupsk - nowa jakość, nowe możliwości, http://www.nowajakoscnowemozliwosci. eu/reports/Raport_2.pdf (dostęp: 10.06.2011).
  • [19] SMOLEŃ M., Budżet samorządu terytorialnego jako instrument realizacji zadań gminy na przykładzie gminy Lipinki, Finanse-publiczne.pl
  • [20] WIERZBIŃSKI M., Zrównoważona karta wyników, w: E. NOWAK (red.), Strategiczna rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171219453

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.