PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 161 | 51--69
Tytuł artykułu

Przestrzeń publiczna jako czynnik konkurencyjności miast

Autorzy
Warianty tytułu
Public Space as a Factor Influenceing the Competitive Advantage of Cities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie korzyści konkurencyjnych osiąganych przez miasto poprzez właściwe zagosporarowanie przestrzeni pubicznych. Można tu zaproponować ujęcie składające się z kilku przenikających się aspektów - przestrzeń publiczna jako czynnik budowy społeczeństwa kreatywnego, podnoszenia jakości życia, budowania wizerunku oraz przynosząca korzyści w wymiarze czysto ekonomicznym. Jeden z najpopularniejszych rankingów konkurencyjności miast, European Cities Monitor, przyjął jakość życia jako jeden z czynników atrakcyjności inwestycyjnej. Przejawia się ona między innymi w jakości przestrzeni i oferty kulturalnej danego miasta. (fragment tekstu)
EN
The article considers the role of public spaces in enhancing competitive advantage of cities in the era of knowledge-based, innovative and creative economy. As public spaces can express the values, culture and identity of societies that design them, they can also show the striving for 'creative atmosphere' necessary to develop new attitudes in the constantly changing reality. The expansion of art into public and quasi public spaces is a good example of these processes. The article offers a frame for the analysis of competitive advantage brought by public spaces in four dimensions: economic value of public spaces, quality of life, building creative society and generating the image of the city. The economic aspect is regarded not only as development tool and a measure of economic revitalization of urban communities but also in terms of social and ecological savings brought by rightly shaped public spaces. Finally, the question of creation of public spaces that fulfill all the modern requirements is considered.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
51--69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Akkar Ercan, Z.M., 2007, Public Spaces of Post-Industrial Cities and Their Changing Roles, METU JFA 2007/1 (24:1), s. 115-137.
  • Alexander, A. et al., 1977, A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York.
  • Bank Światowy, 2009, World Development Report 2009: Reshaping Economic Geography, Waszyngton.
  • Bańka, J., 1986, Filizofia cywilizacji, Katowice.
  • Bell, B., Wakeford, K. (red.), 2008, Expanding Architecture. Design as Activism, Bellrophon Publications, Inc., New York.
  • Bell, D., 2007, The Hospitable cities: social relations in commercial spaces, w: Progress in Human Geography, vol. 31 (1).
  • Bell, P.A. et at, 2004, Psychologia środowiskowa, Gdańsk, GWP.
  • Bonenberg, W., 2009, Procesy urbanizacyjne i polityka przestrzenna w aglomeracji poznańskiej, Badania wykonane w ramach projektu Funkcjonowanie i kierunki rozwoju aglomeracji poznańskiej przedstawione 22.10.09 w ramach Akademii Aglomeracyjnej.
  • Burdett, R., Sudjic, D., (red.), 2007, The Endless City, New York, Phaidon Press.
  • Carr, S. et al., 1992, Public Space, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Centers for Disease Control and Prevention, 2001, Increasing Physical Activity A Report on Recommendations of the Task Force on Community Preventive Services, Atlanta, National Center on Health Marketing.
  • Crompton, J.L., 2004, 77;e Proximate Principle: The Impact of Parks, Open Space and Water Features on Residential Property Values and the Property Tax Base, Ashburn, Virginia: National Recreation and Park Association.
  • Florida, R., 2002, The Rise of the Creative Class, Basic Books, New York.
  • Galilee, B., 2008, If you want to change society don't build anything, w: Icon, Architecture, Design, Culture, November, s. 83-107.
  • Gałuszka, J., 2009, Kultura i przestrzeń. Na drodze do odrodzenia miast, w: Kultura Miasta nr 2/3 (5), s. 37-46.
  • Gies, E., 2006, The Health Benefits of Parks, The Trust for Public Land, San Francisco.
  • Hall, P., 1998, Cities in Civilization, London, Clays Ltd.
  • Harnik, P., Welle, B., 2009, Measuring the Economic Value of a City Park System, The Trust for Public Land, Chicago.
  • Jacobs, J., 1961, The Death and Life of Great American Cities, Vintage Books, New York.
  • Klasik, A., 2008, Kreatywne i atrakcyjne miasta. Koncepcje i mechanizmy restrukturyzacji aglomeracji miejskich, w: J. Słodczyk, E. Szafranek (red.), Mechanizmy i uwarunkowania budowania konkurencyjności miast, Uniwersytet Opolski, Opole, s. 9-28.
  • Knox, P.L. (red.), 1993, The Restless Urban Landscape, Prentice Hall, New Jersey.
  • Landry, Ch., 2005, The Creative City. A Toolkit for Urban Innovators, Earthscan Publications, Londyn.
  • KEA - European Affairs, 2009, The Impact of Culture on Creativity, Study prepared for the European Comission, Bruksela.
  • Matusiak, M., 2009, Potencjał gospodarczy, innowacyjny i kreatywny wybranych metropolii europejskich, w: A. Klasik (red.), Kreatywne miasta i aglomeracje. Studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Mumford, L., 1938, The Culture of Cities, Harcourt, Brace, New York.
  • Rewers, E., 2005, Post-Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków.
  • Ricoeur, P., 2000, Pamięć, historia, zapomnienie, Universitas, Kraków.
  • Runge, J., 2009, The Cultural and Creative Industries in the EU, wystąpienie na konferencji ACRE, Poznań, 17.09.
  • Sawyer, R.K., 2006, Explaining Creativity: The Science of Human Innovation, Oxford University Press, New York..
  • Sherer, P.M., 2006, The Benefits of Parks, The Trust for Public Land, San Francisco.
  • Strona internetowa J. Thackara: http://www.thackara.com/projects.html.
  • Strona internetowa: http://www.dott07.com/go/food/urban-farming.
  • Strona internetowa Project for Public Spaces: http://www.pps.org/.
  • Strona internetowa Trust for Public Land: http://www.tpl.org/.
  • Szolginia, W., 1981, Estetyka miasta, Arkady, Warszawa.
  • Taine, H., 1893, Philosophic de l'art., Paryż, Hachette, w: Archiwum Internetowe Uniwersytetu Toronto.
  • Thompson, I.H., 1998, Landscape and urban design, w: C. Greed, M. Roberts M. (red.), Introducing Urban Design, Longman, Essex.
  • Vygotsky, L. 1971, The psychology of art, za: R.K. Sawyer, 2006, Explaining Creativity: The Science of Human Innovation, Oxford University Press, New York.
  • Wallis, A., 1979, Informacja i gwar. O miejskim centrum, PIW, Warszawa.
  • Znaniecki, F., 2005, w: Rewers E., Post-Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171219863

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.