Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Intellectual Capital in Company's Innovative Activity
Języki publikacji
Abstrakty
Na początku artykułu omówiono rolę kapitału intelektualnego w działalności innowacyjnej firmy. Następnie przedstawiono problem uruchomienia kapitału intelektualnego do celów komercyjnych. Podkreślono wpływ działań innowacyjnych przedsiębiorstwa na jego kulturę organizacyjną oraz motywację pracowników. Na koniec krótko opisano również aspekty tworzenia kultury organizacji.
Nowadays innovative activity plays the role of specific competitive tool. The author shows relations between intellectual capital and company's innovative activity. The capital constitutes the factor, that determines conducting and success of the activity. On the other hand, it is the result of innovation process. Intellectual capital is the potential resource, which not always reflects in achievements of company's managerial process. There is a problem with activation the intellectual capital for commercial use. For the innovative activity, the most important elements of structural capital seem leadership, corporate culture, motivation system and organizational structure of innovation process. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
235--242
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
- Erisman A. M., Jak zarządzamy wiedzą organizacji w głowach pracowników?, http://www. gazeta-it.pl.
- Hickman C. R., Silva M. A ., Creating Excellence. Managing Corporate Culture, Strategy, and Change in the New Age, A Plume Book, New York 1984.
- Hofsfede G., Cultural Constraints in Management Theories, "Academy of Management Executive" 1993, No. 1.
- J. Kay, Podstawy sukcesu firmy, PWE , Warszawa 1996.
- Klimann R. H., Beyond the Quick Fix. Managing Five Trucks of Organizational Success, San Francisco 1984.
- Linda O., Innovating Organizations and Managerial Culture in Czech and Slovak Organizations, [w:] Handbook of Innovation Management, pr. zb. pod red. A. C ozijnsen, W. Vrakking, Oxford, Cambridge 1993.
- Niedbalska G., Badania statystyczne innowacji prowadzone przez GUS - stosowana metodologia i analiza wyników, [w:] Innowacje techniczne i zmiany strukturalne w procesie transformacji polskiej gospodarki, pr. zbior. pod red. A. H. J asińskiego, M. K ruka, t. I , Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999.
- Praktyka kierowania, pr. zb. pod red. D. S tewart, PWE , Warszawa 1996.
- Salej A., Pomiar efektywności wykorzystania potencjału ludzkiego, http://www.wszia.edu. pl/finanse/pomiar3.htm.
- Serafin K., Rola kapitału intelektualnego w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy, http:// efektywnosc04.ae.wroc.pl/Referat/art29.pdf.
- Strojny M., Zarządzanie kapitałem intelektualnym, "Rzeczpospolita", 29.11.2000.
- Sveiby K. E ., Measuring Intangibles and Intellectual Capital - An Emerging First Standard, http://www.sveiby.com.
- Świderska G. K . i in., Identyfikacja i wycena zasobów ludzkich, [w:] pr. zbior. pod red. A. Sosnowskiej, Czynnik ludzki w procesie zarządzania innowacjami, SG H, Warszawa 2003.
- Urban G. L ., Hauser J. R., Dholakia N., Essentials of New Product Management, Prentice- Hall, Englewood Cliffs 1987.
- Wheelen T. L ., Hunger J. D ., Strategic Management and Business Policy, Addison - Wesley Publishing Company, Reading 1989.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171219923