PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 16 Współczesne trendy w informatyce ekonomicznej | 47--56
Tytuł artykułu

Monitorowanie otoczenia e-przedsiębiorstwa

Autorzy
Warianty tytułu
e-Business environment scanning
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przydatność systemów monitorowania otoczenia dla przedsiębiorstw wynika z tego, że przekazują one użytkownikom informacje w przypadku zmian sytuacji w monitorowanych obszarach na tyle wcześnie, iż można podjąć działania zmniejszające zagrożenie lub wykorzystać zachodzące zmiany jako szansę dla przedsiębiorstwa. Te zalety systemu jeszcze bardziej docenione są w przypadku działalności e-przedsiębiorstw na rynkach elektronicznych. Informacje dostarczane przez wyspecjalizowanych, samodzielnych, mobilnych i współpracujących ze sobą w ramach wieloagentowego systemu inteligentnych agentów programowych mogą być podstawą kluczowych dla e-przedsiębiorstwa decyzji rynkowych. Stale wzrasta liczba podmiotów konkurencyjnego otoczenia danego e-przedsiębiorstwa na rynkach elektronicznych, a zwłaszcza na rynku internetowym. Nie można sztucznie zawęzić pola obserwacji, stosując np. kryterium lokalnej konkurencji, gdyż odległość na rynku elektronicznym może być "odległością jednego kliknięcia". Rozległość monitorowanego obszaru oraz jego duża dynamika zmian to problemy, które może rozwiązać wieloagentowy system monitorowania otoczenia, tworzony jako system dedykowany dla danego e-przedsiębiorstwa. W przyszłości celowe będzie rozbudowanie tego systemu o agentów, którzy będą obserwować i analizować również makrootoczenie przedsiębiorstw. Zmiany uregulowań prawnych działalności gospodarczej, nowe rozwiązania technologii informatycznej i telekomunikacyjnej, wydarzenia w otoczeniu politycznym, a przede wszystkim szeroki obszar otoczenia ekonomicznego to wyzwania informacyjne monitoringu. Okres utrzymania uzyskanej przewagi konkurencyjnej dzięki wdrożonym innowacjom jest coraz krótszy, zatem e-przedsiębiortwa będą zmuszane do poszukiwania źródeł innowacji w coraz to nowych obszarach otoczenia przedsiębiorstwa.(abstrakt oryginalny)
EN
The business environment is viewed as a source of information that continually creates signals and messages that company should consider important. The main problem of business management is effective business adaptation to the environment. It is possible if company scanning and analysis it's environment. The Internet business environment is becoming increasingly complex and uncertain. The concept of e-business environment scanning multiagents system has been presented. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. II, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
  • Hunek J.K., Systemy wczesnego ostrzegania, "Przegląd Organizacji" 1989, nr 5.
  • Jelonek D., Systemy komputerowego wspomagania monitorowania otoczenia przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2002.
  • Klusch M., Information agent technology for the internet: A survey, "Data & Knowledge Engineering" 2001, No 36.
  • Kotler Ph., Kotler o marketingu. Jak kreować i opanowywać rynki, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
  • Maamar Z., Association of users with software agents in e-commerce, "Electronic Commerce Research and Applications" 2002, No 1, s. 104-112.
  • Manvi S.S., Venkataram P., Applications of agent technology in communications: a review, "Computer Communications" 2004, No 27.
  • Obłój K., Strategia organizacji, Państwowe Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 1998.
  • Penc J., Skuteczne podejmowanie decyzji, "Organizacja i Kierowanie" 1994, nr 1(75).
  • Podstawy organizacji i zarządzania, red. M. Romanowska, Difin 2001.
  • Stanek S., Pańkowska M., Żytniewski M., Realizacja agentów oprogramowania z wykorzystaniem środowiska JAVA, w: Systemy wspomagania organizacji SWO'2005, red. T. Porębska-Miąc, H. Sroka, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowi¬cach, Katowice 2005.
  • Wierzbiński J., Systemy wczesnego ostrzegania w planowaniu strategicznym, Toruńska Szkoła Zarządzania, Toruń 1998.
  • Xu D., Wang H., Multi-agent collaboration for B2B workfow monitoring, "Knowledge-Based Systems" 2002, No 15, s. 485-491.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171221357

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.