PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 12 Państwo i przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce : w kierunku optymalizacji decyzji | 55--69
Tytuł artykułu

Turystyczna konkurencyjność cenowa Poznania na tle największych miast Polski

Warianty tytułu
Tourism Price Competitiveness of Poznan in Comparison with the Biggest Polish Cities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto problematykę konkurencyjności cenowej w odniesieniu do miast jako obszarów recepcji turystycznej. Przedstawiono w nim wyniki badań przeprowadzonych w tym zakresie przez studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu należących do Studenckiego Centrum Badań Turystycznych EXPLORERS. Analizie poddano 10 największych polskich miast (za wartość graniczną przyjęto liczbę 300 tys. mieszkańców): Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin, Warszawa i Wrocław. Pomiary zebrano w styczniu 2010 r. i dotyczyły one cen produktów sklasyfikowanych w publikacji Instytutu Turystyki w ramach 5 kategorii: noclegi, wyżywienie, transport, usługi rekreacyjne oraz zakupy na potrzeby własne. Na podstawie uzyskanych danych stworzono syntetyczny wskaźnik turystycznej konkurencyjności cenowej, a na jego podstawie rankingi szeregujące ww. miasta od najbardziej do najmniej konkurencyjnych z punktu widzenia potencjalnych turystów. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper presents price competitiveness of cities as tourist destination areas. It shows the results of research carried out by students of Poznań University of Economics belonging to EXPLORERS Students Tourism Research Centre. 10 biggest Polish cities were examined (over 300 000 inhabitants) - Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Krakow, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin, Warsaw and Wrocław. The data were gathered in January 2010 and involved prices of tourist goods and services, classified in 5 categories: accommodation, food and beverages, transport, recreation services as well as personal needs. Using the assembled figures, specialised tourism price competitiveness index was constructed and the cities were rated from the most to the least competitive ones. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, studentka
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, student
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, studentka
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, studentka
Bibliografia
  • Barteczko K., Grabowski J., Wrzosek A., 2003, Analiza przewag konkurencyjnych Polski na międzynarodowym rynku turystycznym, koordynator badań: Jan Grabowski, Departament Turystyki Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w Warszawie, Warszawa.
  • Barteczko K., Grabowski J., Wrzosek A., 2003, Synteza opracowania pt.: Analiza przewag konkurencyjnych na regionalnych rynkach turystycznych Polski - synteza, koordynator badań: Jan Grabowski, Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
  • Dwyer L., Forsyth P., Rao P., 2000, The Price Competitiveness of Travel and Tourism: a Comparison of 19 Destinations, Tourism Management, no. 21 (1).
  • Dziennik, Oto najtańsze i najdroższe miasta Europy, http://gospodarka.dziennik.pl/news//artykuly/312677,oto-najtansze-i-najdrozsze-miasta-europy.html [dostęp: 15.01.2011].
  • Gorynia M., Łaźniewska E. (red.), 2010, Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Instytut Turystyki, Charakterystyka przyjazdów do Polski w 2008 roku.
  • Karasiewicz G., 1997, Marketingowe strategie cen, PWE, Warszawa.
  • Kokocińska M. (red.), 2003, Źródła konkurencyjności przedsiębiorstw i instytucji w warunkach globalizacji rynków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  • Kowalczyk A., 2003, Rozwój funkcji turystycznej jako cel turystyki miejskiej, w: Gołembski, G. (red.), Kierunki rozwoju badań naukowych w turystyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 183-194.
  • Middleton V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa.
  • Nawrot Ł., Zmyślony P., 2009, Międzynarodowa konkurencyjność regionu turystycznego, PROKSENIA, Kraków.
  • Poznańska K., Sosnowska A., 2002 Źródła przewagi konkurencyjnej, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Skalska T., 2009, Konkurencyjność cenowa polskich produktów turystycznych w relacji do ofert głównych konkurentów, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa.
  • Sosnowska A., 2002, Pojęcie konkurencyjności przedsiębiorstwa, w: Poznańska K., Sosnowska A., Źródła przewagi konkurencyjnej, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171222197

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.