PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 890 | 73--88
Tytuł artykułu

Euroregion jako obiekt działań marketingowych polskich przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
The Euroregion as an Object for Marketing Activities Conducted by Polish Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono euroregiony jako element warunkujący kształt środowiska zewnętrznego i tym samym determinującego (poprzez narzucone zadania oraz stworzone warunki) możliwości działalności przedsiębiorstw. W przypadku przedsiębiorstw, które działają na rynkach międzynarodowych bądź rozważają taką możliwość, zmienne otoczenia dotyczą obszaru rynku kraju macierzystego, rynku zagranicznego oraz rynków mniej lub bardziej formalnie zintegrowanych na poziomie ponadpaństwowym. Komplikacje wynikające z rozpoczynania działalności w tak zróżnicowanym otoczeniu skłaniają racjonalnie postępujących przedsiębiorców do poszukiwania takich możliwości rozwoju, które wiążą się z minimalizowaniem wpływu zmiennych egzogenicznych. Szansą na minimalizację ryzyka umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa są działania w obszarach transgranicznych. Formalny wyraz dostrzeżenia takich możliwości i stworzenia jeszcze korzystniejszych warunków dla rozwoju przedsiębiorstw rejonów transgranicznych w Europie stanowi formuła euroregionów tworzonych przez społeczności regionalne lub lokalne krajów ze sobą graniczących. (abstrakt autora)
EN
The paper discusses the role of Euro-regions in creating the business environment, which determines the business opportunities available to companies. With regard to companies which operate on international markets, or intend to do so, the changing environment refers to home or overseas markets as well as those markets which are formally, to varying degrees, integrated at transnational levels. The possible problems resulting from doing business in a highly diversified environment makes rational entrepreneurs seek expansion methods which minimise the impact of exogenous variables. Risks involved in corporate internationalisation may be mitigated by cross-border business operations. The awareness of such opportunities and the creation of still more favourable conditions for business expansion in Europe's cross-border regions are given formal expression in the concept of Euro-regions set up by the regional or local communities of neighbouring countries. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--88
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Borowiec J., Wilk K. [2005], Integracja europejska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Duliniec E. [2009], Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa.
  • Euroregiony na granicach Polski 2007 [2008], Urząd Statystyczny, Wrocław.
  • Grzegorczyk W. [2009], Marketing na rynku międzynarodowym, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  • Koźmiński A., Piotrowski W. [1999], Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kundera J. [2003], Jednolity rynek europejski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Morawczyński R. [2005], Bariery eksportu w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach [w:] Działalność gospodarcza w Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia, red. K. Wach, Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Obłój K. [1998], Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
  • Wahl P. [2003], Europejska polityka regionalna, Szczecin.
  • Penc J. [1997], Strategiczne zarządzanie, Placet, Warszawa.
  • Podstawy marketingu [1993], red. J. Altkorn, Instytut Marketingu, Kraków.
  • Sharplin A. [1985], Strategic Management, McGrow-Hill, New York.
  • Unia Europejska. Organizacja - funkcjonowanie - korzyści [2009], red. M. Duczkowska-Piasecka, Almamer, Warszawa.
  • Wiktor J.W., Oczkowska R., Żbikowska A. [2008], Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, PWE, Warszawa.
  • Wiktor J.W. [2005], Rynek Unii Europejskiej. Koncepcja i zasady funkcjonowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171222637

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.