PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 890 | 167--180
Tytuł artykułu

Wpływ kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa na efektywność realizacji strategii zarządzania wiedzą

Autorzy
Warianty tytułu
The Influence of an Enterpris's Organisational Culture on the Successful Implementation of Knowledge Management Strategy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ukazanie wielokierunkowych zależności występujących pomiędzy przyjętą strategią zarządzania wiedzą a różnymi typami kultury organizacyjnej. Korelacja pomiędzy tymi dwoma czynnikami jest niejednoznaczna - zarówno pozytywna, prowadząca do efektu synergii, jak i negatywna, wzajemnie się ograniczająca. Co więcej, dany rodzaj kultury organizacyjnej może w różnym stopniu wpływać na poszczególne aspekty zarządzania wiedzą, promując wybrane elementy kosztem pozostałych. W świetle przytoczonych w pracy badań można stwierdzić, że nie istnieje jeden, idealny typ kultury organizacyjnej implikujący efektywne zarządzanie wiedzą. Dla prawidłowego wdrożenia omawianej w artykule strategii konieczne jest zatem powstanie nieformalnej kultury organizacyjnej opartej na pracownikach wiedzy, będącej niezależną i bardziej pierwotną formą od istniejącej w danym przedsiębiorstwie kultury organizacyjnej. (abstrakt autora)
EN
The following article seeks to reveal the multidirectional relations between knowledge management strategy and various types of organisational culture. The correlation between these two factors is difficult to qualify as it is both positive, insofar as it leads to synergy, but also negative, as the factors restrict one another. Moreover, a given type of organisational culture may influence individual aspects of knowledge management in a different way, promoting selected components at the expense of others. The main conclusion from research cited in this article is that there is no one, ideal organisational culture type, implicating effective knowledge management. Thus a necessary condition for proper implementation of strategy discussed in this paper is the creation of informal organisational culture based on knowledge workers. The form of this new type of culture would be independent and more primitive in comparison to the formally existing organisational culture in a company. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
167--180
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorantka
Bibliografia
  • Barwacz K. [2005], Diagnozowanie kultury organizacyjnej w procesie zarządzania wiedzą, http://www.univ.rzeszow.pl/ekonomia/Zeszyt7/38_Barwacz.pdf (26.08.2010).
  • Cameron K.S., Quinn R.E. [1999], Diagnosing and Changing Organizational Culture, Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Chase R. [1998], The People Factor, "People Management", vol. 4, nr 2.
  • Chin-Loy C., Mujtaba B.G. [2007], The Influence of Organizational Culture on the Success of Knowledge Management Practices with North American Companies, "International Business & Economics Research Journal", vol. 6, nr 3.
  • Desouza K.C. [2006], The Difficulties in Measuring KM, "Knowledge Management Review", vol. 9, nr 5, ABI/INFORM Global.
  • Kangas L.M. [2005], An Assessment of the Relationship between Organizational Culture and Continuous Knowledge Management Initiatives, Capella University.
  • Key M., Thompson H., McCann J. [2009], Knowledge Management: A Glass Half Full, "People & Strategy", vol. 32, nr 4.
  • Khalil O., Claudio A., Seliem A. [2006], Knowledge Management: The Case of the Acushnet Company, "S.A.M. Advanced Management Journal", vol. 71, nr 3, ABI/INFORM Global.
  • Kołodziejczyk J. [2010], Zarządzanie wiedzą, http://wikizmsi.zut.edu.pl/uploads/7/75/ZIPMuzKM1.pdf (25.08.2010).
  • Lewandowski A. [2008], Kultura organizacji - między stałością a zmianą, http://www.personelplus.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=86:kultura-organizacji-midzy-staoci-a-zmian&catid=56:kultura-organizacji&Itemid=311 (26.08.2010).
  • Lucas L.M., Ogilvie D.T. [2006], Things Are Not Always What They Seem. How Reputations, Culture and Incentives Influence Knowledge Transfer, "The Learning Organization", vol. 13, nr 1.
  • Murray P., Myers A. [1997], The Facts about Knowledge. Information Strategy, Special Report, listopad.
  • Orzano A.J., Tallia A.F., McInerney C.R., McDaniel Jr. R.R., Crabtree B.F. [2007], Strategies for Developing a Knowledge-driven Culture in Your Practice, Family Practice Management, www.aafp.org/fpm.
  • Palanisamy R. [2007/2008], Organizational Culture and Knowledge Management in ERP Implementation: An Empirical Study, "The Journal of Computer Information Systems", vol. 48, nr 2, ABI/INFORM Global.
  • Pyöriä P. [2007], Informal Organizational Culture: The Foundation of Knowledge Workers' Performance, "Journal of Knowledge Management", vol. 11, nr 3.
  • Rębiasz B. [2009], Zarządzanie wiedzą, www.dawid.nazwa.pl/studia/zarz_wiedza/wyklad1.pdf (13.03.2012).
  • Rogers E. [2007], The Top 10 KM Myths, "Knowledge Management Review", vol. 10, nr 2, ABI/INFORM Global.
  • Shu-Mei Tseng [2010], The Correlation between Organizational Culture and Knowledge Conversion on Corporate Performance, "Journal of Knowledge Management", vol. 14, nr 2.
  • Stock G.N., McFadden K.L., Gowen Ch.R. [2010], Organizational Culture, Knowledge Management and Patient Safety in U.S. Hospitals, "The Quality Management Journal", vol. 17, nr 2, ABI/INFORM Global.
  • Sułkowski Ł. [2002], Procesy kulturowe w organizacjach, Dom Organizatora, Toruń.
  • Ying-Jung Yeh, Sun-Quae Lai, Chin-Tsang Ho [2006], Knowledge Management Enablers: A Case Study, "Industrial Management & Data Systems", vol. 106, nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171222693

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.